Słowa „copywriting” oraz „marketing” tworzą dla mnie synergię, która powinna być elementem obowiązkowym w warsztacie każdego prawdziwego copywritera. Copywriter to nie osoba, której jedynym zadaniem jest pisanie – od tego masz webwriterów, redaktorów, czy po prostu dziennikarzy. Do zadań copywritera powinno należeć całościowe podejście do marketingu. A żeby je mieć musi on dysponować odpowiednią wiedzą z zakresu promocji. Jaką? Czytaj dalej.

Copywriter musi być wielozadaniowy

Objawiać powinno się to nie tylko w jego warsztacie pisarskim, ale także posiadaniem pobocznych umiejętności marketingowych, aktywnie wspierających jego pracę. Profesjonalny copywriter powinien znać przynajmniej podstawy pozycjonowania, umieć rozszyfrować skrót UX, wiedzieć, jak projektuje się strony oraz mailingi, a także rozróżniać typy płatnych kampanii marketingowych.

Wszystko po to, aby mógł spojrzeć na potrzeby swojego klienta z różnych perspektyw i dostarczyć mu produkt (teksty), w pełni odpowiadające, a nawet przerastające jego potrzeby.

Pozycjonowanie w copywritingu

Dobry copy musi znać się na SEO. I nie chodzi tu tylko o umiejętne posługiwanie się excelem zawierającym słowa kluczowe, które dostarczył klient. Copywriter sam musi umieć dobrać odpowiednie frazy kluczowe, zredagować treści i nagłówki przyjazne wyszukiwarkom, a nawet umieć ocenić, czy dana strona / serwis nie wymaga dodatkowych poprawek choćby pod względem technicznym.

Copy a e-mail marketing

Umiejętność kodowania mailingu, choć przydatna, nie jest obowiązkowa w zawodzie copywritera. Obowiązkowe jest jednak rozumienie tego kanału komunikacji i tworzenie takich treści, aby przy ich użyciu klient uzyskiwał jak najlepsze rezultaty.

Nie wyobrażam sobie copywritera, który nie zna podstawowych zasad budowy newsletterów, czy chociażby wskaźników wykorzystywanych w kampaniach e-mail marketingowych (otwieralność, klikalność, konwersja). Bez nich jego praca po prostu nie może być ani dobra, ani efektywna.

UX w pracy copywritera

Część tzw. kopirajterów ogranicza się jedynie do przesłania „gołego” tekstu w wordzie lub (o zgrozo!) w notatniku, uważając przy tym, że ich praca ze zleceniem dobiegła końca. W moim odczuciu copywriter nie pisze, a projektuje treść. Co oznacza, że dba nie tylko o sam przekaz, ale również o to, jak i gdzie dane teksty powinny zostać umieszczone.

Dobry kopirajter zna zasady projektowania stron (web design) i dba o user-experience, przykładając ogromną wagę do prezentacji swoich tekstów. Bo nawet najlepszy tekst może być bezużyteczny, jeśli zostanie ukazany w zły sposób.

Performance marketingu a pisanie tekstów

Płatne kampanie reklamowe rządzą się swoimi zasadami, które powinien znać każdy copywriter. Ich głównym celem jest konwersja – wyrażana i definiowana na różne sposoby, w zależności od założeń danej kampanii. Może to być chęć dotarcia do największej liczby użytkowników, liczba pobrań e-booka, zapisów na newsletter lub po prostu czysta sprzedaż danych produktów.

Należy pamiętać, że klient płaci nie tylko za przygotowanie tekstów, ale przeznacza ogromne pieniądze na późniejsze ich promowanie. Dlatego, podczas tworzenia tego typu treści copywriter musi znać nie tylko ich cel, ale także mieć świadomość, że każde słowo ma swoją wagę i może przynieść ogromne zyski klientowi (choć źle dobrane spowoduje równie duże straty).

A Ty szukasz copywritera, który zna się na tym wszystkim?

W zasadzie słowo „szukasz” jest już nieaktualne, bo własnie go znalazłeś. Jeżeli tak jak ja, cenisz sobie multitasking i kompleksowe podejście do marketingu – skontaktuj się ze mną i zacznijmy współpracę.

Zadzwoń do mnie