Stephen Covey w swojej znanej książce zawarł jedno, niezwykle ważne zdanie „zaczynaj z wizją końca”. Twierdzenie to można z powodzeniem zastosować bezpośrednio do działania przedsiębiorstw. Każdej firmie przyświeca jakiś cel do osiągnięcia, czy to finansowy, rozwojowy bądź technologiczny. Każda firma ma do zrealizowania „coś”. Sama wizja celu, bez konkretnych kroków mających zbliżyć do jego realizacji, jest niestety niewystarczająca. Stąd tak istotne jest określenie i ścisłe trzymacie się strategii.

Czym jest strategia?

Strategią nazywamy kierunek oraz zakres przyjętych działań, które w długim terminie mają za zadanie osiągnięcie określonych celów i zbudowanie przewagi konkurencyjnej. To tyle jeśli chodzi o książkową definicję tego słowa. W praktyce, strategia sprowadza się do określenia celu oraz wszystkich metod i narzędzi, które mają pomóc przedsiębiorstwu ten cel osiągnąć.

Przykłady strategii?

Załóżmy, że jesteś właścicielem średniej wielkości biznesu trudniącego się sprzedażą. Od wielu lat utrzymujesz stały poziom zysków, bez większych wahań. Masz już dość stagnacji, a nieustanne zawirowania na rynku sprawiają, że boisz się, iż w końcu i Ciebie dopadnie kryzys. Pora zacząć działać. Musisz określić, jakie zyski chciałbyś osiągać (czy będzie to 150%, a może 200% dotychczasowych?). Następnym krokiem będzie wyznaczenie horyzontu czasowego (jak szybko chcesz osiągnąć wyznaczony cel?) oraz narzędzi, które Ci to ułatwią.

Jeśli do tej pory działałeś na rynku lokalnym, może warto rozważyć rozszerzenie swojej sieci sprzedaży na inne miasta albo rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Natomiast, jeżeli od wielu lat doskonale radzisz sobie na rynku krajowym i czujesz, że na nim już więcej nie zarobisz – z pewnością warto pomyśleć nad ekspansją biznesu na rynkach zagranicznych.

Aby strategia okazała się skuteczna, bardzo istotnym jest, by cel był realny, a określony horyzont czasowy – odpowiednio długi.

Dlaczego warto inwestować czas i pieniądze, aby wyznaczyć skuteczną strategię?

Właśnie po to, aby rzeczony czas i pieniądze jak najszybciej odzyskać. Wiele firm funkcjonuje „na ślepo”, nie mając konkretnej wizji działania. Wiedzą, co chcą osiągnąć, jednak nie wiedzą jak to zrobić. Zamiast określić plan, który doprowadzi je do sukcesu, marnują ogrom czasu na eksperymentowanie i działanie na raz „na wielu frontach”. Jak wiadomo, czas to także pieniądz, więc firmy te tracą podwójnie.

Poza wyżej wymienionymi dwoma stratami, dochodzi jeszcze trzecia, najbardziej groźna i mogąca przynieść najwięcej konsekwencji. Mianowicie, jeśli Twoja firma działa bez określonego planu, a na rynku funkcjonuje również konkurencja, która ten plan ma ściśle wyznaczony – możesz być pewien, że prędzej czy później konkurent zajmie Twoje miejsce.

Oczywiście, są to brutalne przykłady, które nie muszą zrealizować się w 100%. Jednak z pewnością każdy zgodzi się ze twierdzeniem, iż firma bez strategii działania ma zawsze mniejsze szanse na rynku – zwłaszcza przy dobrze zorganizowanej konkurencji.

Dobre strategie dla przedsiębiorstw

Na rynku funkcjonuje wiele firm trudniących się tworzeniem i wdrażaniem strategii do małych, dopiero rozwijających się biznesów, jak i już prężnie funkcjonujących firm. Nieraz strategie te dotykają samych fundamentów firm i powodują, że biznesy diametralnie zmieniają swoje oblicza. Bywa również tak, że firmy doradcze zajmują się jedynie opracowywaniem strategii np. pod konkretne akcje marketingowe. A oto przykład jednej z nich.

Strategia marketingowa dla Jeronimo Martins

Właściciel popularnej sieci supermarketów Biedronka zasłynął ostatnio na polskim rynku wprowadzeniem kampanii pt. „Gang Świeżaków”. W dużym skrócie, akcja polega na tym, że w zamian za zebrane punkty sieć sklepów rozdaje swoim klientom pluszowe maskotki różnych warzyw i owoców. Kampania okazała się ogromnym hitem (o czym świadczy już druga jej edycja), dzieci bowiem oszalały na punkcie zabawek.

Dla Jeronimo Martis sukces akcji wiąże się oczywiście z sukcesem finansowym. Aby zdobyć 1 punkt trzeba wydać w sklepie kilkadziesiąt złotych. Łatwo więc policzyć, jak duże przychody generują wspomniane „świeżaki”.

Niedawno dużym echem odbiła się pogłoska, jakoby Biedronka pomysł dotyczący pluszowych maskotek… ukradła. Bowiem bardzo podobną akcję zorganizował portugalski oddział Lidla (sieci rywalizującej z Jeronimo Martins). Wszystko okazało się nieprawdą, ponieważ sam koncept kampanii został przygotowany przez zewnętrzną agencję TCC, która ma do niej pełne prawa. Biedronka po prostu zakupiła licencję na Polskę.

To tylko pokazuje, że za skutecznymi strategiami biznesowymi wcale nie stoją przedsiębiorstwa, które je stosują. Pomysłodawcami są zazwyczaj wyspecjalizowane firmy doradcze, posiadające odpowiednie know-how oraz narzędzia pozwalające odnieść sukces.

Zadzwoń do mnie