Artykuły pisane pod SEO już dawno przestały być zlepkiem przypadkowych i często bezwartościowych treści – jedynie uzupełnionych o odpowiednie frazy kluczowe. Obecnie, poza wspomnianymi frazami, liczy się merytoryka, kwestie związane z samą użytecznością treści (tzw. UX writing), a przede wszystkim korzyści, jakie odniesie odbiorca, jeśli tylko zdecyduje się na zapoznanie z Twoim wpisem.

W tym artykule znajdziesz komplet informacji na temat tego, czym są artykuły SEO oraz co powinny mieć, aby spełniać swoją rolę. Dowiesz się także, w jaki sposób podchodzić do ich pisania. Chcesz stworzyć naprawdę dobry artykuł pod SEO? Zatem, przeczytaj ten wpis “od deski do deski”.

Artykuł SEO – co to takiego?

Tytułowy artykuł pod SEO to rodzaj wpisu blogowego tworzonego nie tylko z myślą o użytkownikach, ale również algorytmach wyszukiwarki Google. Poza warstwą merytoryczną (prezentującą wartościowe dane, informacje, porady czy wskazówki), powinien posiadać odpowiednią strukturę oraz frazy kluczowe, które umożliwią jego zaindeksowanie oraz (w dłużej perspektywie czasu) – znalezienie za pomocą wspomnianej wyszukiwarki.

Jaką długość powinny mieć artykuły SEO?

Daj mi chwilę na obliczenia!

W tym momencie wykorzystuję zaawansowane wzory matematyczne, dzięki którym otrzymuję informację, że najlepsza długość artykułów SEO to… ZALEŻY 😉!

Jeśli sądzisz, że jest jakiś złoty środek (czyt. liczba znaków czy słów), który utoruje Ci drogę do TOP10 wyszukiwarki Google to niestety – takiego nie ma. Istnieją setki przykładów stron, które pomimo małej ilości treści, zajmują bardzo wysokie pozycje. Z drugiej strony, istnieje co najmniej tyle samo dowodów na to, że popularne “topy” zajmują serwisy wręcz przeładowane tekstami.

To, jak długi powinien być Twój artykuł SEO zależy od:

  • Rodzaju frazy kluczowej, na którą chcesz się pozycjonować. Czy jest to słowo kluczowe wymagające długich i rozwiniętych treści, czy też tematyka, którą można zamknąć dosłownie w kilku zdaniach.
  • Intencji użytkowników wyszukiwarki. A dokładniej – czego chcą się dowiedzieć po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej.
  • Twojej konkurencji, czyli ile podobnych artykułów SEO już znajduje się w sieci. Nie bez znaczenia jest także ich długość oraz jakość.

Mała podpowiedź: jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu się na konkretną frazę, ale nie wiesz, w jaki sposób podejść do danego zagadnienia – wpisz ją w wyszukiwarkę! W TOP10 znajdziesz wyniki, które najbardziej odpowiadają intencjom odbiorców. Wystarczy, że się nimi zainspirujesz i stworzysz jeszcze lepszy artykuł, a drzwi do 1 strony Google staną do Ciebie otworem 😊.

Jeżeli wydaje Ci się, że tematyka, która poruszasz jest na tyle rozbudowana, iż powinny z niej wyjść 2, 3, a może 4 artykuły – nie rób tego. Jeden, długi i porządny artykuł zrobi dla Ciebie więcej niż kilka mniejszych i bardziej “rozwodnionych” wpisów.

Jak powinny wyglądać artykuły pisane z myślą o SEO?

Jak wspomniałem na samym wstępie do tego artykułu – teksty SEO to nie tylko treści naszpikowane odpowiednią ilością słów kluczowych. Podczas ich tworzenia trzeba pamiętać zarówno o działaniu algorytmów (które notabene zmieniają się kilka razy do roku), ale przede wszystkim wygodzie i przyzwyczajeniach samych użytkowników (te na szczęście są bardziej stałe).

W związku z tym idealny artykuł SEO, który ma szanse wypozycjonować nie tylko siebie, ale również wesprzeć całą Twoją stronę, powinien być:

  • Merytoryczny i wyczerpujący – skup się na wartości, którą chcesz dostarczyć swoim odbiorcom. Idealny artykuł pod SEO powinien przekazywać im nowe informacje, udzielać porad lub posiadać walory edukacyjne. Tak, aby po jego przeczytaniu byli przekonani, że nie zmarnowali swojego czasu i są bogatsi o nową, sprawdzoną wiedzę.
  • Czytelny – pamiętaj, że piszesz przede wszystkim dla ludzi, którzy będą czytać, a także “skanować” Twoje wpisy. Dlatego, poza wartościową i merytoryczną treścią, skup się również nad jej prezentacją. Tak, aby lektura była nie tylko cenna pod względem edukacyjnym czy informacyjnym, ale również przyjemna dla oka i łatwa w przyswajaniu. Stosuj nagłówki, wypunktowania, pogrubienia, cytaty, grafiki oraz inne elementy, które sprawią, że artykuł stanie się wizualnie bardziej atrakcyjny.
  • Uzupełniony o odpowiednie frazy – skoro mowa o artykułach SEO, nie zapomnij o tym, że użytkownicy “jakoś” muszą Cię znaleźć. Dobierz zatem właściwe słowa kluczowe, które odpowiadają tematyce Twojego wpisu, a następnie umieść je w najważniejszych miejscach: tytule i nagłówkach. Zapamiętaj, że muszą się także pojawić w samej treści 😊. Ważna wskazówka – pamiętaj, aby frazy kluczowe zostały użyte z głową. Nie przesadzaj z ich ilością oraz staraj się, aby występowały w tekście w sposób naturalny (stosuj odmiany).

Jak tworzyć artykuły wspierające pozycjonowanie?

Znam na to co najmniej 3 sprawdzone sposoby.

Po pierwsze – możesz skorzystać z profesjonalnych narzędzi, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez cały proces pisania artykułów SEO. Ze swojej strony mogę polecić te, z których zdarzyło mi się kilka razy korzystać, czyli Asystent Contentu od SEMSTORM oraz Content Editor od Surfer SEO. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z SEO copywritingiem lub chcesz pisać teksty na własny użytek – każde z nich będzie dla Ciebie dobrym wyborem.

Po drugie (to nieco trudniejsze) – praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka. Żadne z omówionych narzędzi nie jest idealne i z pewnością nie zastąpi doświadczenia oraz umiejętności samego copywritera. Na to jednak potrzeba czasu, regularnych ćwiczeń oraz nieustannego poszerzania swojej wiedzy (przypominam, że algorytmy Google zmieniają się kilka razy do roku).

Po trzecie – zleć tę pracę komuś, kto się na tym zna. Jeśli uda Ci się znaleźć prawdziwego fachowca – z pewnością nie będzie to tanie, ale przynajmniej zyskasz pewność, że Twój artykuł SEO zostanie wykonany profesjonalnie i w długim horyzoncie czasowym zapewni Ci regularny napływ nowych odbiorców (albo nawet klientów 😊)!

Niezależnie, jaki sposób ostatecznie wybierzesz – Twój proces tworzenia wpisów SEO powinien przebiegać następująco…

Pisanie artykułów SEO krok po kroku

  1. Zastanów się, jaki temat chcesz poruszyć na swoim blogu.
  2. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe.
  3. Stwórz merytoryczny wpis, który dostarczy wartość i odpowie na pytania Twoich czytelników.
  4. Zadbaj o warstwę wizualną – nagłówki, akapity, zdjęcia i grafiki, pogrubienia, wypunktowania, cytaty i inne elementy, które poprawią czytelność oraz odbiór całego artykułu.
  5. Uzupełnij swój wpis o źródła (jeśli takie są) oraz linki (np. do Twoich produktów, usług lub artykułów powiązanych tematycznie).
  6. Sprawdź, jak będzie prezentował się czytelnikom na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych (zrób to w trybie podglądu – jeszcze przed publikacją)
  7. Jeśli wszystko jest ok – opublikuj artykuł SEO lub zaplanuj jego publikację w określonym czasie.

A jeśli uważasz, że przygotowaniem Twoich artykułów SEO powinien zająć się specjalista…

To kliknij tutaj, aby skontaktować się z profesjonalnym copywriterem, czyli mną 😉! Chętnie zaopiekuję się Twoim firmowym blogiem, aby każdy wpis aktywnie wspierał pozycjonowanie całej Twoje strony www lub sklepu internetowego. Napisz lub zadzwoń i dowiedz się, jak mogę Ci pomóc.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares