Pozycjonowanie lokalne – działanie zmierzające do osiągania jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce, pozwalających na docieranie do odbiorców znajdujących się w konkretnych lokalizacjach (mieście, wsi, gminie, województwie lub innym określonym obszarze). 

Jak funkcjonuje lokalne SEO? Jakie zasady nim rządzą? Aż wreszcie, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie, jeśli odpowiednio o nie zadbasz? Te oraz znacznie więcej ciekawych informacji znajdziesz w tym niezbyt krótkim, ale obiecuję, że wartościowym artykule – zapraszam! 

Jak działają lokalne wyniki wyszukiwania? 

Wbrew pozorom, nie zawsze są one powiązane z zapytaniami zawierającymi słowa wskazujące konkretne miejsce. Musisz bowiem wiedzieć, że Google w celu serwowania jak najbardziej adekwatnych wyników, wykorzystuje nie tylko lokalizację danego biznesu czy treść strony internetowej, ale także lokalizację samego szukającego. 

W ten sposób może dochodzić do sytuacji, w których osoba znajdująca się w Warszawie i wpisująca w wyszukiwarkę słowo “księgowa”, otrzyma wyniki powiązane z frazą “księgowa warszawa”. Z kolei osobie będącej w tym samym czasie w Gdańsku, po wpisaniu tej samej frazy ukażą się wyniki związane z księgowymi funkcjonującymi w Trójmieście. Tak właśnie działają lokalne wyniki wyszukiwania w Google! 

Czy robienie lokalnego SEO w ogóle się opłaca? 

I to jeszcze jak! Wystarczy rzucić okiem na dane dostępne chociażby w narzędziach typu Senuto, aby przekonać się, że frazy posiadające w sobie informacje o lokalizacji mogą pochwalić się całkiem sporym potencjałem. Korzystając z kolei z narzędzia temu SEMSTORM, dodatkowo przekonasz się, jak wyszukiwania te prezentują się w podziale na miejscowości, z których są dokonywane.  

Jednym słowem – dla wybranych biznesów lokalne pozycjonowanie może okazać się prawdziwą żyłą złota, gwarantującą stały dopływ dobrze płacących klientów 😉. 

W takim razie jak zabrać się za promocję przy użyciu tego kanału? Poniżej znajdziesz kilka ciekawych wskazówek, które z pewnością Ci to ułatwią.  

Uczyń z Google Maps swojego sprzymierzeńca 

Lokalne wyniki wyszukiwania w Google mają do siebie to, że pierwsze miejsca (zazwyczaj TOP3), są zarezerwowane dla wizytówek umieszczonych na mapach. Jeśli weźmiemy pod uwagę dane mówiące o tym, że większość kliknięć ląduje właśnie na tych pozycjach – obok takiej informacji z pewnością nie można przejść obojętnie. 

Zatem co, poza założeniem “pina” na mapie możesz zrobić, aby zacząć być widocznym w wyszukiwarce? Poniżej czeka na Ciebie parę przydatnych tipów. 

Uzupełnij dane w swojej wizytówce 

Na pozór najbardziej banalna czynność, o której wielu przedsiębiorców jednak zapomina. Nie bądź tacy jak inni! Pamiętaj, aby Twoja wizytówka na Google Maps zawierała krótki opis Twojej firmy, dane kontaktowe, godziny otwarcia, a przede wszystkim – link do Twojej strony. 

Dodaj zdjęcia, dużo zdjęć! 

Masz wizytówkę, a w niej maksymalnie kilka lub kilkanaście fotek prezentujących Twoją lokalizację (biuro, zakład, salon, czy cokolwiek innego)? Taka ilość może być niewystarczająca. Chodzą bowiem słuchy, że owszem – zdjęcia mocno wpływają na pozycjonowanie w Google Maps, ale jeśli jest ich grubo ponad 100! 

Czy to prawda, czy też nie – nie warto ryzykować. Chwyć za aparat lub telefon i napstrykaj tyle fotek, ile tylko się da. To z pewnością nie zaszkodzi 😉. 

Zadbaj o opinie odwiedzających 

Pod żadnym pozorem nie kupuj ich w Internecie! Zamiast tego, po prostu zachęcaj swoich klientów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami na temat Twoich produktów bądź usług. Im bardziej długie i merytoryczne opinie – tym lepiej dla Twojego pozycjonowania. 

Cały efekt dodatkowo wzmocnisz poprzez regularne odpowiadanie na już zostawione opinie. 

A co ze stroną internetową? 

Ok, najprostsza część pracy już za nami. Teraz pora przejść do nieco trudniejszego wyzwania, którego realizacja pozwoli Ci zawładnąć lokalnymi wynikami wyszukiwania 😉. Poza małymi wyjątkami, lokalne SEO, od pozycjonowania globalnego nie różni się prawie niczym. Dlatego, aby to zrobić zoptymalizuj swój serwis pod każdym możliwym względem, dbając o: 

  • Wartościowe treści 

Zapomnij o podejściu pt. wystarczy mi prosta strona z ofertą i cennikiem. Postaw na merytoryczne teksty na stronie internetowej umieszczone na każdej jej podstronie, które przyniosą Twoim odbiorcom faktyczne korzyści. Rozważ również prowadzenie bloga i towarzyszące mu wpisy. Mogą to być interesujące poradniki rozwiązujące realne problemy. Artykuły zawierające ciekawe informacje, a także innego rodzaju treści, które są czymś więcej niż zapychaczami Twojej strony www. 

Oczywiście, nie możesz zapominać o tym, aby dobrać odpowiednie frazy kluczowe, na które chcesz się wyświetlać. 

  • Szybkie i płynne działanie 

Upewnij się, że Twoja strona działa szybko, a korzystanie z niej jest możliwe zarówno na urządzeniach stacjonarnych (tzw. desktopach), jak i mobilnych (smartfonach i tabletach). Technologia RWD (mówiąca o responsywności) jest teraz normą i na nic zdadzą się tłumaczenia, że “to tylko lokalny serwis”. 

  • Aspekty techniczne 

Nie wolno Ci pominąć również kwestii technicznych związanych chociażby z czystością kodu strony www, uzupełnieniem meta danych, optymalizacją grafik oraz linkowaniem wewnętrznym.  

A teraz pokaż Googlowi, że działasz w konkretnej lokalizacji 

Po pierwsze – wzbogać frazy kluczowe o słowa powiązane z Twoim miejscem. Używaj ich w nagłówkach, jak i w regularnej treści, a także umieść je w meta danych (meta tytułach i meta description). W ten sposób zyskasz możliwość pozycjonowania się zarówno na frazy ogólne, jak i te mocno powiązane z obszarem, na którym działasz. 

Nie zapomnij również o mapie dostępnej na stronie www. Skoro link do Twojej strony jest obecny w Google Maps, to dlaczego nie miałoby to działać również na odwrót? 

Lokalny linkbuilding, czyli powiąż swoją stronę z innymi sąsiadującymi serwisami 

Praktycznie w każdym dużym, średnim, a nawet całkiem małym mieście, działa lokalny serwis informacyjny – skupiony w dużej mierze jedynie na tematyce dotyczącej tej konkretnej lokalizacji. Wykorzystaj to i za wszelką cenę umieść na nim odnośnik do swojego serwisu. 

Taką strategię możesz również wykorzystać w stosunku do innych stron www, które tak jak Ty, są mocno powiązane z daną lokalizacją. Serwisy ogłoszeniowe, platformy należące do innych przedsiębiorców (może niekoniecznie Twojej konkurencji 😉), urzędów i wielu, wielu innych. 

To wszystko pozwoli Ci wysłać do Googla jasny sygnał pt. HALO! Patrz! Jestem właśnie stąd i chcę się pokazywać lokalnym użytkownikom wyszukiwarki!. 

Już łapiesz o co chodzi w tym całym lokalnym SEO? 

Pamiętaj: wartościowa treść, optymalizacja techniczna, a do tego pozyskiwanie linków. W takiej sytuacji nie pozostaje Ci nic innego, jak wzięcie się do roboty i zadbanie o widoczność swojej strony internetowej. Gdybyś potrzebował pomocy copywritera, dajmy na to przy tworzeniu profesjonalnych tekstów SEO – wiesz, gdzie mnie szukać 😉! 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares