Temat zarobków copywritera został poruszony już wiele razy i na bardzo wielu blogach. Przyszła więc pora, abym także ja dorzucił swoje 3 grosze w tej sprawie. Jak wygląda cennik copywritera? Jak kształtują się jego zarobki? Od czego zależy finalna cena za usługi copywritingu? To wszystko postaram się przekazać w treści poniższego artykułu.

Od czego zależy cena za copywriting?

W tym akapicie trzeba wymienić 3 główne aspekty wpływające na cenę każdej usługi pisania tekstów.

1. Rodzaj zlecenia

Jest to pierwszy i w zasadzie kluczowy czynnik. Mianowicie, cena w dużej mierze zależy właśnie od specyfiki zlecenia, czyli rodzajów tekstów oraz ich rozmiaru. Zupełnie inaczej wycenia się proste teksty preclowe, czy SEO, inaczej blogowe artykuły eksperckie, a jeszcze inaczej treści kreatywne oraz mocno sprzedażowe (pisane tzw. językiem korzyści). Dlatego, to w dużej mierze od Ciebie zależy, ile finalnie będzie kosztowało przygotowanie Twoich tekstów.

2. Doświadczenie i umiejętności

Drugim po rodzaju tekstu czynnikiem wpływającym na cenę jest doświadczenie oraz skillsy copywritera. Dobry copy z odpowiednim warsztatem, portfolio, a także znający się na swoim fachu, zawsze będzie droższy od początkującego, czy osoby, która na pisaniu tekstów chce sobie tylko dorobić. To jasne. Jeśli chcesz osoby, która dostarczy Ci naprawdę dobre teksty, a nie gnioty wymagające poprawy – poszukaj profesjonalnego copywritera. To Ci się opłaci.

3. Fame

Może ciężko w to uwierzyć, ale w dziedzinie marketingu (a także copywritingu) występuje niesławne zjawisko celebrytów. W skrócie są to ludzie znani z tego, że są znani. Ich umiejętności nie odbiegają szczególnie od średniej rynkowej, ale ich popularność pozwala windować stawki, na które “zwykły” copywriter o tych samych umiejętnościach nie mógłby sobie pozwolić. Jeżeli poszukujesz więc jakości za rozsądną cenę – nie daj się nabrać na sztuczki internetowych celebrytów.

Jak wyliczane są stawki copywritera?

Copywriter cennik swój może kształtować na kilka sposobów. Rozróżnia się 3 typy podejść do rozliczania pracy kopirajterów. Pierwsze to tradycyjne liczenie “na znaki”. Oznacza to tyle, że praca wyceniana jest według liczby napisanych znaków. Np. koszt 1000 zzs to 20 zł, więc artykuł na 5000 zzs będzie kosztował 100 zł itp.

Drugie podejście to rozliczenie od projektu – w tej sytuacji kopirajter dokonuje wyceny całego zlecenia, nie trzymając się sztywno liczby znaków.

Najmniej popularną formą jest godzinowe rozliczanie pracy za pianie tekstów. Czyli płatność za roboczogodziny spędzone na tworzeniu danego tekstu. Większość copywriterów to jednak freelancerzy, dlatego kontrola ich pracy jest mocno utrudniona i najmniej transparentna. Taki rodzaj rozliczenia sprawdza się bardziej przy współpracy na linii zleceniodawca – agencja marketingowa.

Jak kształtują się ceny za pisanie tekstów?

Najtańsze są oczywiście teksty wymagające najmniejszego zaangażowania i wiedzy copywritera, czyli proste precle czy podstawowe opisy kategorii, produktów, teksty na blogi, bądź treści SEO. Początkujący copywriterzy wykonują takie prace za niewielkie stawki sięgające ok. 2 – 3 zł netto za napisanie 1000 znaków ze spacjami. Oczywiście, jakość idzie w parze z ceną, dlatego potencjalni zleceniodawcy nie powinni spodziewać się żadnych “fajerwerków”. Jeżeli pracy jest więcej i np. wymaga ona podstawowego researchu lub analizy słów kluczowych – stawka za 1000 zzs może poszybować do kwoty nawet 15 – 20 zł netto.

Ciut droższe są bardziej merytoryczne wpisy na strony internetowe lub blogi – ich cena zaczyna się od 20 – 25 zł za 1000 zzs, a górna granica to nawet 50 złotych.

Eksperckie treści, wymagające nie tylko przeprowadzenia researchu, ale posiadania specjalistycznej wiedzy potrafią kosztować od 50 do nawet 100 zł netto za napisanie 1000 zzs.

Najdroższe są natomiast teksty kreatywne oraz sprzedażowe. Pierwsze, bo wymagają nietypowego podejścia i potrafią powstawać nawet tygodniami (wymyślenie dobrej nazwy czy sloganu to trudne wyzwanie). Do stworzenia drugich potrzebne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz tzw. feelingu, którego nie da się nauczyć z książek.

Oba rodzaje rozlicza się zazwyczaj, nie jak w przypadku powyższy – “na znaki”, a od całości zlecenia. Zasada jest prosta – im wyższe umiejętności ma dany copywriter (i potrafi to udowodnić), tym wyższe są ceny za jego usługi.

A Ty, jakiej usługi potrzebujesz?

Jak widzisz, cennik copywritera zależy od wielu czynników. Szukasz profesjonalnego copywritera, który napisze dobre teksty jednocześnie nie rujnując Twojego budżetu? Napisz do mnie, a z pewnością się dogadamy.