Notyfikacje popularnie nazywane web pushami to skuteczne narzędzie, z miesiąca na miesiąc zdobywające coraz większą ilość zwolenników. Czym dokładnie są web pushe? Jak wyglądają tego rodzaju notyfikacje? Jakie są ich zalety? Odpowiedzi na te oraz kilka innych pytań odnajdziesz w poniższym tekście. P.S. na końcu czeka na Ciebie również kilka gotowych pomysłów na kampanie web push 😉!

Czym jest i jak działa web push?

Wchodzisz na stronę Internetową, na której po chwili (w lewym górnym rogu*) wyskakuje małe okienko z prośbą o wyrażenie zgody na otrzymywanie notyfikacji. Klikasz „tak” lub „ok” i po pewnym czasie otrzymujesz pierwsze powiadomienie (w formie tekstu lub tekstu i grafiki), pojawiające się w prawym bądź lewym dolnym rogu Twojej przeglądarki.

Oto cała specyfika notyfikacji web push. Są to bowiem krótkie wiadomości tekstowo-graficzne, uzupełnione linkami kierującymi do konkretnych stron internetowych.  

Działają zarówno na popularnych desktopach (komputerach stacjonarnych i laptopach), jak i urządzeniach mobilnych (smartfonach i tabletach) oraz są obsługiwane przez najpopularniejsze przeglądarki (Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer).

* W zależności od indywidualnych ustawień aplikacji – może pojawić się również na górze po środku lub centralnie na samym środku ekranu. Jednak najpopularniejsza jest tradycyjna wersja, czyli lewy górny róg.

Jak wygląda i z czego składa się notyfikacja web push?

Jak już wspomniałem, web push to mały prostokąt pojawiający się w rogu przeglądarki internetowej (lub w sekcji powiadomień na urządzeniach przenośnych). Składa się on zazwyczaj małego kwadratowego logotypu firmy, która go wysyła, krótkiego tytułu, nieco dłuższego tekstu-opisu oraz grafiki (dodawanej opcjonalnie).

Ponadto, web push może być wyposażony w tzw. linki akcji, czyli 2 dodatkowe przyciski CTA posiadające dowolny teksty i kierujące do dowolnie wybranych stron. Tego rodzaju przyciski pojawiają się na dole web pusha – tuż pod grafiką.

Wdrożenie web pushy, czyli jak zacząć przygodę z notyfikacjami?

Instalacja aplikacji do web pushy jest wyjątkowo prosta i można wykonać ją na 3 sposoby:

  1. Wklejając dedykowany kod bezpośrednio w źródło danej strony internetowej (czasami potrzebna jest także instalacja kilku plików na serwerze).
  2. Instalując dedykowaną wtyczkę (np. poprzez CMS WordPress).
  3. Wpinając kody za pomocą Google Tag Managera.

Oczywiście, aplikacje różnych dostawców różnią się między sobą, dlatego proces ich instalacji również może być delikatnie odmienny. Nie zmienia to jednak faktu, że całość jest prosta, intuicyjna i nie zabiera więcej niż kilka minut.

Niekwestionowanym ułatwieniem jest fakt, że każdy dostawca narzędzia do notyfikacji bardzo chętnie pomaga w instalacji (informacje o dostawcach znajdziesz poniżej).

Zalety notyfikacji web push

Wyjaśniając – pod żadnym pozorem nie uważam, że notyfikacje web push stanowią konkurencję dla już znanych i powszechnie stosowanych rozwiązań – np. newsletterów czy SMSów. W mojej ocenie webpushe są doskonałym uzupełnieniem działań marketingowym i narzędziem, z którego powinien korzystać każdy e-marketer. Do ich głównych zalety można zaliczyć:

Elastyczność w wysyłce

Notyfikacje web push można planować z wyprzedzeniem, a nawet tworzyć bardziej skomplikowane kampanie. Wybierając datę i godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia, dobierając grupę odbiorców, a nawet ich wykluczając.

Ponadprzeciętna ilość generowanych subskrypcji

Zapisanie się na web pushe jest proste i wymaga wykonania maksymalnie 1 lub 2 kliknięć (w zależności od sposobu, w jaki aplikacja do web pushy została wdrożona na stronę). Nie trzeba podawać żadnych danych, potwierdzać subskrypcji za pomocą maili czy telefonu. To wszystko sprawia, że ludzie bardzo chętnie zapisują się na notyfikacje.

Przeciętna liczba zapisów na notyfikacje według różnych źródeł to blisko 10-12%! Nieźle, co?

UWAGA – wypisywanie się z nich jest proste. To sprawia, że równie duża ilość osób regularnie rezygnuje z ich otrzymywania 😊.

Wysoki wskaźnik klikalności (CTR)

Średnie wyniki osiągane w kampaniach przy użyciu web pushy mieszczą się w granicach 10-20%. To natomiast sprawia, że notyfikacje pod tym względem są dużo skuteczniejsze chociażby od newsletterów, czy słynących z wysokich wskaźników otwieralności i klikalności – SMSów.

Obecność na wielu urządzeniach

Web pushe działają zarówno na różnych przeglądarkach (Chrome, Mozilla, Internet Explorer), jak i systemach operacyjnych (Windows, Android). Dzięki nim można dotrzeć zarówno do użytkowników na co dzień korzystających z popularnych desktopów, jak i do tych osób, które bardziej preferują urządzenia mobilne.

Możliwość segmentacji i śledzenia użytkowników

Poza wysokimi wskaźnikami i możliwością docierania do szerokiego grona odbiorców, notyfikacje web push pozwalają także segmentować użytkowników. Dzięki tej funkcjonalności można tworzyć rozbudowane kampanie w oparciu o ich zachowanie, preferencje zakupowe, kraj pochodzenia, używany język, a nawet system operacyjny czy przeglądarkę, z których korzystają.

Jak segmentować użytkowników?

To w głównej mierze zależy od kreatywności marketera. Dzięki aplikacjom do web pushy można dzielić użytkowników ze względu na kraj pochodzenia (po IP), zainteresowania (analizując, jakie strony odwiedzali), płeć i wiek (wysyłając pushe z kilkoma wariantami do wyboru) oraz wiele innych.

Narzędzia do wysyłania web pushy. Które wybrać?

Wraz ze wzrostem popularności tej formy komunikacji, jak grzyby pod deszczu zaczęły wyrastać firmy oferujące aplikacje do web pushy. Wśród czołówki oferującej tego typu rozwiązania, z czystym sumieniem mogę wymienić apki od PushPushGo, Push-Ad, SAREhub, SalesManago, a ostatnio także edrone.

Te 3 ostatnie w swoich narzędziach oferują znacznie więcej niż tylko wysyłkę web pushy (m.in. mailingi, e-crmy, marketing automation i wiele więcej). Które wybrać? To już zależy od Twoich preferencji, planów marketingowych, no i budżetu 😊.  

Ile kosztują web pushe?

Koszty korzystania z aplikacji do wysyłki notyfikacji zależą od wielu czynników (w tym także od firmy, która je oferuje). Zazwyczaj na ostateczną cenę składa się ilość dodatkowych funkcjonalności (np. możliwość integracji przez API, marketing automation, dodatkowe możliwości personalizacji wyglądu i kilka innych) oraz ilość subskrybentów.

Większość firm stosuje 2 składniki wchodzące w skład finalnej ceny – stały abonament za aplikację + koszty naliczane na podstawie ilości subskrybentów obecnych w bazie. Naturalnie, im większa liczba odbiorców tym wyższa cena. Koszt posiadania jednego subskrybenta nie przekracza zazwyczaj kilku groszy.

Gdzie web push sprawdza się najlepiej? Przykłady komunikacji przy użyciu notyfikacji.

Mamy za sobą omówienie definicji, zalety i ceny web pushy, a także firmy, które dostarczają tego typu rozwiązania. Pora na trochę „mięsa” i przedstawienie miejsc, gdzie notyfikacje sprawdzają się wręcz idealnie.

Szczerze? Uważam, że każdy biznes posiadający własną stronę internetową, bez względu na to, czy jest ona źródłem sprzedaży, czy jedynie pełni rolę “wizytówkową” – powinien korzystać z web pushy.

Naturalnie, skutki stosowania web pushy najlepiej widać w e-commerce’ach, w których to mogą służyć do ratowania porzuconych koszyków czy komunikowania ciekawych promocji oraz zniżek. Jednak web pushe stanowią świetne narzędzie do promocji firmy w Internecie – bez względu, czym się zajmuje i jakie usługi czy produkty oferuje.

Za pomocą notyfikacji można bowiem komunikować: aktualności, nowe publikacje na blogu, nowe posty w social mediach, nowe produkty czy usługi, a także wspomniane już promocje, rabaty, zniżki i praktycznie wszystko, co przyjdzie marketerowi do głowy 😊.

Gotowe pomysły na kampanie przy użyciu web push

Ilu marketerów tyle pomysłów na kampanie z wykorzystaniem notyfikacji. Pozwól, że ułatwię Ci to zadanie i wskażę 6, od których możesz rozpocząć swoją przygodę z web pushami.

Pojedyncze wysyłki web pushy

Czyli najbardziej tradycyjna forma web pushy. Chcesz zakomunikować promocję na określone produkty? A może rabat -20% na cały asortyment? Web pushe nadają się idealnie do tego typu akcji. Ponadto, możesz je wykorzystać do promowania nowych wpisów na Twoim blogu, czy chociażby do informowania o nowościach w sklepie internetowym.

Rozbudowane kampanie marketingowe z użyciem notyfikacji

Web pushe to jedno z narzędzi składających się na marketing automation. Przy ich użyciu możesz zaplanować, a następnie realizować nawet najbardziej skomplikowane i doprecyzowane kampanie online. A oto kilka przykładów.

Powitanie – gdy już użytkownik zdecyduje się na zapis na Twoje notyfikacje, przywitaj go serią wprowadzających web pushy. Możesz w nich podarować mu rabat na pierwsze zakupy, podesłać darmowego e-booka lub po prostu przeprowadzić przez proces onboardingu i dokładnie zaprezentować Twoją witrynę.

Ratowanie koszyków – czyli coś, co doskonale znasz z kampanii e-mail marketingowych. Skoro działa, to aż żal nie wykorzystać tej techniki także przy okazji web pushy. Użytkownik dodał coś do koszka, ale nie sfinalizował transakcji? Odczekaj pewien czas i wyślij mu web pusha z przypomnieniem. Nie podziałało? Poczekaj jeszcze chwilę i zaoferuj dodatkowy rabat. Zapewniam, że dzięki notyfikacjom uda Ci się uratować sporo koszyków 😉.

Przypomnienie – technika stosowana wobec nieaktywnych odbiorców. Użytkownik dawno nie pojawiał się na Twojej stronie? Może warto mu o sobie przypomnieć i wysłać pusha zachęcającego do powrotu?

Kwadrans – podobna do powyższej, ale wysyłana znacznie szybciej. Użytkownik był na stronie, jednak opuścił ją nic nie kupując? Możesz założyć, że coś mu przeszkodziło – szef w pracy, żona w domu, awaria prądu czy Internetu. Odczekaj 15 minut, a potem wyślij mu web pusha z przypomnieniem i zachęceniem do powrotu na stronę.

Web pushe behawioralne – czyli takie wysyłane w oparciu o zachowania użytkowników. Odbiorca odwiedził kilka podstron, w których przeglądał konkretne kategorie produktowe, jednak finalnie nie zdecydował się na żaden zakup? Poczekaj pewien czas i wyślij mu notyfikacje zawierające więcej informacji o produkcie, który go zainteresował. Może to być np. mapa do najbliższego sklepu, gdzie zobaczy go na żywo lub po prostu przekierowanie na stronę zakupową.

A na koniec… kilka porad na temat web pushy

Dobrnęliśmy prawie do końca tego poradnika. Wiesz już czym są pushe, jakie są ich zalety, z jakich narzędzi do ich wysyłki możesz korzystać, a także poznałeś kilka gotowych pomysłów na kampanie marketingowe z wykorzystaniem tych notyfikacji. Teraz pora na wskazówki, czyli o czym musisz pamiętać podczas wysyłki.

  1. Teksty – używaj języka korzyści, zachęcającego do kliknięcia. W końcu Twoim celem jest to, aby jak największa liczba użytkowników zdecydowała się na przejście na stronę, a następnie wykonanie określonej akcji (np. zakup).
  2. Grafika – zadbaj o aspekty wizualne, ma być ładnie i atrakcyjnie. Spraw, aby grafika aktywnie wspierała tekst i również zachęcała do kliknięcia.
  3. Odbiorcy – dokładnie dziel i segmentuj swoją bazę tak, by możliwie najdokładniej personalizować wysyłane notyfikacje. Pamiętaj – im lepiej dobrany komunikat, tym lepsze efekty osiągnie Twoja kampania.
  4. Data i godzina – dopasowanie tyczy się także tych aspektów. Wykonaj kilka testów, dzięki którym poznasz dni oraz godziny, w których Twoich subskrybenci najchętniej klikają Twoje web pushe.

Potrzebne wsparcie?

A jeśli chciałbyś pomocy we wdrożeniu oraz prowadzeniu kampanii przy użyciu web pushy – jestem do Twojej dyspozycji 😉.

Share This