SEO copywriting już dawno przestał być domeną zarezerwowaną dla najniższej jakości tekstów preclowych, mających za zadanie jedynie wypełnić dany serwis internetowy. W tej dziedzinie, miejsce kiepskich treści naszpikowanych frazami kluczowymi, zastąpiły w pełni merytoryczne i wartościowe teksty. Tak samo atrakcyjne dla algorytmów wyszukiwarek, jak i samych użytkowników. Na znaczeniu nie straciły natomiast tytułowe frazy kluczowe, które cały czas decydują o tym, ilu użytkowników trafia na taką, a nie inną stronę.
Za pomocą tego artykułu pomogę zrozumieć Ci, czym są takie frazy, w jaki sposób można je rozróżniać, a także jak dobierać je w sposób umożliwiający realizowanie Twoich celów biznesowych. Zapraszam do lektury!
Czym są frazy kluczowe?
Inaczej zwane słowami kluczowymi (z angielskiego keywords), to zazwyczaj składające się z jednego, dwóch lub maksymalnie kilku słów zapytania wpisane przez użytkowników w okno wyszukiwarki.
W skrócie działają one w ten sposób:
- Użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę słowo (frazę), która go interesuje.
- Jego oczom ukazują się wyniki najbardziej zbliżone do tego, czego szuka.
- Wybiera jeden lub kilka, a następnie przechodzi do wybranych stron, aby pozyskać więcej informacji.
Naturalnie, o tym, czy dany serwis znajduje się w top1, top3, top10, top50 itp. wyników wyszukiwania decyduje znacznie większa ilość, bardziej złożonych kwestii. Pośród najpopularniejszych znajdują się m.in. wiek strony, jej struktura, jakość i ilość treści, grafiki, adresy url, pozyskane linki i wiele, wiele więcej.
Jaki jest wpływ fraz kluczowych na pozycjonowanie?
Nie sposób jednak nie podkreślić, jak ważną rolę w tym wszystkim odgrywają właśnie frazy kluczowe. To ich obecność, odpowiedni sposób oraz gęstość użycia w dużej mierze decyduje o widoczności konkretnych stron www.
Rodzaje słów kluczowych
Najczęściej stosowany jest podział na klasyczne – krótkie oraz rozbudowane – długie frazy kluczowe.
- Frazy typu short (lub tzw. frazy ogólne), charakteryzują się niskim stopniem skomplikowania oraz stosunkowo dużym wolumenem miesięcznych wyszukań.
Przykładami tego typu fraz mogą być chociażby: księgowa, kredyt, pożyczka, samochód, wakacje.
- Frazy typu long tail, czyli długie i bardziej skomplikowane zapytania, które cieszą się znacznie mniejszą popularnością niż frazy short.
Za przykłady tego rodzaju fraz mogą nam posłużyć: tania księgowość warszawa, kredyt gotówkowy kalkulator 2019, wakacje 2020 polska nad morzem.
Jak z pewnością się domyślasz – frazy long tail są znacznie łatwiejsze w pozycjonowaniu.
Typy fraz kluczowych
Poza klasyfikacją słów kluczowych ze względu na ich długość oraz poziom trudności, możemy dokonać ich podziału na 4 główne typy.
- Branżowe słowa kluczowe, jak można się domyślać – ściśle powiązane z daną dziedziną nauki, gospodarki czy chociażby pracy. Przy ich pomocy wyszukuje się specjalistyczne informacje, wpisy i artykuły na blogach i wiele więcej.
- Brandowe frazy kluczowe, czyli słowa i zwroty związane z daną marką. Pozwalają na szybkie znalezienie danej firmy w przypadku, gdy użytkownicy nie znają jej dokładnej nazwy, czy też dokładnego adresu strony www.
- Słowa kluczowe w formie pytań, czyli (należące zazwyczaj do fraz typu long tail), treści mające na celu uzyskanie odpowiedzi na konkretne pytanie lub dostarczenie więcej informacji na dany temat.
- Słowa kluczowe powiązane z imionami i nazwiskami, czyli wyszukania dotyczące konkretnych osób: gwiazd sportu, filmu, celebrytów czy innych znanych specjalistów.
Ok, teoria za nami. Pora zatem przejść do “mięsa” i powiedzieć sobie, jak w praktyce wykorzystać taką wiedzę.
Jak dobierać słowa kluczowe?
Wszystko zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć. Czy zależy Ci na ściągnięciu maksymalnie dużego ruchu organicznego (niekoniecznie generującego sprzedaż), czy też pragniesz skupić się na konwersji i zwiększaniu zysków.
1. Na początku określ grupę słów kluczowych, na które wydaje Ci się, że warto rankować.
2. Następnie, poddaj je weryfikacji w wybranych narzędziach, dzięki którym dowiesz się, ile razy w ciągu miesiąca są one wpisywane w wyszukiwarkę.
Podpowiedź: jeśli nie masz pomysłów, na co powinna pozycjonować się Twoja strona – koniecznie przyjrzyj się swojej konkurencji. Nawet prosta analiza pozwoli Ci zweryfikować, jakie słowa są warte Twojej uwagi.
3. Ustal, które z nich mają tylko ściągać ruch, a które odpowiadać za sprzedaż.
Podpowiedź: tutaj z pomocą przyjdzie Ci sam Google i możliwość poznania intencji użytkowników. Mianowicie, jeśli znajdziesz interesującą frazę – wpisz ją w wyszukiwarkę. Następnie, otrzymasz wyniki, dzięki którym dowiesz się, jakie treści znajdują się na najwyższych pozycjach.
Dla ułatwienia podam Ci przykład fraz kluczowych „z mojego własnego podwórka”
Pewnie każdemu copywriterowi zależy na tym, aby wyświetlać się na frazę “copywriter” (mi zresztą też). Nic dziwnego, albowiem jej popularność jest przytłaczająca (blisko 15 tysięcy zapytań miesięcznie i to tylko w Polsce robi wrażenie).
Jednak po wpisaniu jej w Google na pierwszej stronie nie zobaczymy żadnej strony z ofertą copywritera. Dlaczego? Albowiem większość użytkowników wpisując tę frazę, wcale nie poszukuje potencjalnego zleceniobiorcy. Zamiast tego chcą po prostu dowiedzieć się, czym jest ten zawód. Wyszukiwarka serwuje więc wyniki zgodne z ich intencjami.
Wracając do naszej wyliczanki:
4. Twórz zoptymalizowane teksty odpowiadające intencjom odbiorców. Skup się na jakości i jak najlepszym dopasowaniu treści. Nie próbuj na siłę oszukiwać algorytmów (np. Na stronach kategorii produktowych “upychając” treści charakterystyczne dla wpisów blogowych). W dłuższym horyzoncie czasowym to Ci się po prostu nie opłaca.
Skąd brać dane na temat popularności fraz kluczowych?
Tutaj z pomocą przychodzą dedykowane programy i narzędzia dla SEO copywritera, o których szerzej pisałem w artykule o tym samym tytule. Pozwól jednak, że pokrótce streszczę Ci te najważniejsze.
Osobiście, do analizy i wyboru najbardziej adekwatnych fraz wykorzystuję dwie propozycje.
- Do ekspresowych analiz: Senuto, dzięki któremu szybko i sprawnie wyszukuję najbardziej popularne frazy wraz z ich synonimami i słowami o podobnym znaczeniu.
- Do głębokiego researchu: Semstorm, który pozwala mi na odkrywanie naprawdę ciekawych i nie zawsze oczywistych słów, na które warto się pozycjonować.
Jak używać keywordów?
Po pierwsze i najważniejsze – z głową! A poza tym pamiętać o kilku niezmiennych zasadach:
- Liczy się ich umiejscowienie
Nie jest żadną tajemnicą, że Google bardziej zwraca uwagę na słowa zlokalizowane w nagłówkach czy tytułach. W związku z tym frazy, na których najbardziej Ci zależy musisz umieszczać właśnie w takich miejscach.
Teraz już wiesz, dlaczego prawie każdy nagłówek w tym artykule ma w sobie konkretne słowa ?!
- Istotny jest sposób wykorzystania.
Google nie jest już tak głupi, ekhm… to znaczy niedopracowany, jak kiedyś ?. Algorytm ulega ciągłym przekształceniom, mającym na celu coraz lepsze zrozumienie intencji użytkowników. Jedną z nich jest chociażby to, że wyszukiwarka doskonale radzi sobie z odmianami oraz synonimami fraz kluczowych.
Dlatego, tworząc teksty pod SEO musisz pamiętać o zachowaniu odpowiedniego stylu i poprawności językowej. Czasy “księgowa Warszawa” zamiast “księgowa w Warszawie” już dawno za nami.
- Najważniejszy jednak jest umiar i naturalność
Spamowanie, nawet jeśli jeszcze działa (chyba tylko w wybranych przypadkach), prędzej czy później przestanie. A to dla serwisów, które stosują ten rodzaj pozycjonowania, skończy się naprawdę niemiłą niespodzianką.
Miej to na względzie i dbaj o to, aby Twoje teksty (nawet jeśli pisane tylko “pod SEO”) były wartościowe, poprawne, a przede wszystkim w pełni naturalne. To Ci się bardzo opłaca.
A jeśli po prostu nie chcesz zaprzątać sobie głowy „jakimiś” keywordami pod SEO…
Skorzystaj ze wsparcia profesjonalnego SEO copywritera, który przeanalizuje Twoją witrynę, dobierze najlepsze słowa kluczowe, a następnie przy ich użyciu, stworzy naprawdę skuteczne teksty SEO! Tak się składa, że to właśnie ja ?! Tak więc – zapraszam do kontaktu.