Marketing automation, czyli termin, w którego wyjaśnianiu prześcigają się wszystkie firmy zajmujące się dostarczaniem narzędzi do jego realizacji. Każda definiuje go na swój sposób, skupiając się na funkcjonalnościach, które akurat posiada i chce sprzedać klientom. Ja postaram się wyjaśnić całe to pojęcie – nie faworyzując żadnego z kanałów. Czym tak właściwie jest popularna automatyzacja marketingu? Z czym się to je? Jakie kanały wykorzystuje? I czy to w ogóle działa? Tego dowiesz się z mojego artykułu.
Marketing automation to omnichannel
Po pierwsze i najważniejsze – prawdziwe kampanie marketing automation nie skupiają się na jednym, a wykorzystują kilka kanałów dotarcia do klienta. Mogą to być maile, smsy, wiadomości push, pop-upy, call center czy chaty. Po prostu wszystko to, czym możesz posłużyć się do komunikacji z klientem.
Automation, jak sama nazwa wskazuje ma to do siebie, że konkretne działania (czy to wysyłka mail, smsów, notyfikacji) odbywa się w sposób automatyczny – wcześniej zaplanowany, jednak wyzwalany poprzez samego użytkownika.
Dla kogo jest marketing automation?
Odpowiedź jest prosta – dla każdego. MA sprawdza się zarówno w działalnościach nastawionych typowo na klientów B2B, jak i biznesach związanych z klientami B2C. Branża również nie ma większego znaczenia – tutaj dużą rolę odgrywa kreatywność marketera. Profesjonalny specjalista ds. marketing automation przeprowadzi skuteczne działania w dziedzinie, która na pierwszy rzut oka nie wydaje się najlepszym pomysłem (budowlanka, a nawet przemysł ciężki).
Oczywiście, są branże, w których stosowanie marketing automation jest dużo prostsze. Telekomy, bankowość, lifestyle – to tylko kilka przykładów.
Gdzie ten rodzaj działań marketingowych sprawdza się najlepiej?
Z oczywistych względów, największe pole do popisu i pełnego wykorzystania MA mają wszelkiej maści e-commerce’y. Ratowanie porzuconych koszyków, maile transakcyjne, czy cross-selling – to tylko przykłady kampanii, które doskonale sprawdzają się w działalności sklepów internetowych.
Jednak marketing automation to również świetna propozycja dla bardziej tradycyjnych form biznesów, w których sprzedaż czy to usług, czy produktów, odbywa się offline. Tutaj automatyzację można wykorzystywać do generowania i edukacji klientów (lead nurturing), aby potem w ten sposób „podgrzane leady” przekazać „żywym handlowcom” do zamknięcia sprzedaży.
Pomysłów na kampanie marketing automation jest mnóstwo i z pewnością na ich omówienie poświęcę osobny artykuł (już wkrótce!).
Dlaczego warto postawić na automatyzację marketingu?
Jedną z kluczowych funkcji jest oszczędność czasu. Wyobraź sobie, że raz zaplanowane działania marketingowe mogą odbywać się ciągle i powtarzalnie już bez Twojego udziału. Oczywiście, co jakiś czas należy do nich wracać, testując nowe rozwiązania, czy przeprowadzając aktualizacje. Ale MA w dużej mierze działa samo – nie wymagając ciągłej pracy.
Automatyzacja pozwala zwiększać zyski. Praca marketera trwa zazwyczaj 8 godzin dziennie, od 8 do 16. To więc jasne, że nie może on siedzieć 24h przy komputerze „czyhając” na nowego klienta. Marketing automation działa cały czas, a raz ustawione kampanie wyzwalane są automatycznie. Dlatego docierają do klientów o każdej porze i w każdej sytuacji.
Marketing automation pamięta. Umówmy się, człowiek jest jednostką omylną i często zdarza mu się o czymś zapomnieć (np. wysłać SMSa czy mail z potwierdzeniem transakcji). Lekiem na to jest właśnie MA – narzędzie, które nigdy nie zapomina o wysłaniu ważnej wiadomości do klienta.
MA wykorzystuje wiele kanałów na raz. To jasne, że do różnych typów klientów dociera się na różne sposoby. Jeden preferuje mail, drugi telefon, trzeci wiadomość tekstową (SMS), a czwarty woli wszystko sprawdzić sam np. na stronie internetowej. Automation marketing scala wszystkie te kanały, pozwalając na skalowanie Twojego biznesu.
Podsumowanie MA
Na koniec ważna informacja. Marketing automation stosowane choćby za pomocą najdroższego i najnowocześniejszego systemu, nigdy nie działa samo. To człowiek odpowiada za zaplanowanie, wdrożenie oraz realizację kampanii. MA jest jedynie narzędziem, które trzeba umieć wykorzystywać.
Bez planu, odpowiedniej strategii, konsekwencji oraz umiejętności – będzie to jedynie „zabawka”, którą Twoja firma pochwali się na konferencji czy prezentacji, ale nie zrobi z niej użytku, który mógłby przełożyć się na Twój cały biznes.
A Ty potrzebujesz zabawki czy narzędzia wspierającego Twoją firmę? Jeżeli wybierasz to drugie – skontaktuj się ze mną. Z chęcią pomogę wdrożyć marketing automation do Twojego przedsiębiorstwa.