Zdajesz sobie sprawę, że nowoczesny biznes nie ma szans na rozwój i rywalizację z konkurencją, jeśli zabraknie w nim tak ważnego czynnika, jak odpowiednio zaplanowana, przygotowana i dystrybuowana treść? Zaczynasz dochodzić do wniosku, że potrzebujesz specjalisty, który odpowie za opracowanie, a następnie konsekwentną realizację strategii contentowej Twojej marki? Jeśli tak właśnie jest – odpowiedź na Twoje potrzeby może stanowić współpraca z profesjonalnym copywriterem.
Zobacz, co wziąć pod uwagę i jak przygotować się do całego procesu, aby znalezienie właściwego eksperta było proste, szybkie i przyniosło Ci konkretne rezultaty.
Jak znaleźć copywritera?
Poniżej znajdziesz gotową instrukcję, która przeprowadzi Cię przez wszystkie niezbędne etapy oraz pozwoli znaleźć i zatrudnić osobę, której naprawdę potrzebuje Twój biznes. Zapoznaj się z nią i zastosuj, a zapewniam, że całość stanie się zdecydowanie prostsza!
Określ, na jakich zasadach chcesz z nim współpracować
Współpraca ze specjalistą od treści może przybrać różne formy.
Po pierwsze – możesz zdecydować się na zatrudnienie specjalisty in-house, który będzie pracował dla Ciebie np. na pełny etat. Takie podejście sprawdza się zwłaszcza, jeśli zapotrzebowanie Twojej firmy na content jest naprawdę spore.
Po drugie – możesz postawić na współpracę z freelancerem lub agencją, z którymi to będziesz rozliczać się np. na podstawie faktur lub umów o dzieło. Taki wariant jest dobry, jeśli:
- A – współpraca ma charakter krótkoterminowy i po prostu nie ma ekonomicznego uzasadnienia, aby zatrudniać kogoś “u siebie”. Wówczas doskonałym rozwiązaniem będzie copywriter freelancer.
- B – Twoje zapotrzebowanie na teksty jest duże i wiesz, że 1 osoba może mu nie podołać. W takim przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzi się agencja copywriterska.
- C – potrzebujesz dostępu do kompetencji, których brakuje Twojej firmie. Nie chodzi jedynie o teksty, ale również ogólne wsparcie marketingu.
Przygotuj na to copywriterski budżet
Znalezienie i następnie zatrudnienie copywritera “na etat” w Twojej firmie w przybliżeniu może Cię wynieść od 5000 do nawet 10000 złotych miesięcznie. Co ważne – koszty te będziesz ponosić nawet wówczas, gdy będzie przebywał na urlopie czy zwolnieniu.
W przypadku współpracy z agencją lub freelancerem zyskasz znacznie większą elastyczność. Bowiem swoje wydatki w każdej chwili będziesz w stanie dostosować do bieżących potrzeb oraz możliwości. A co zdecydowanie najważniejsze – zapłacisz tylko za konkretne efekty, czytaj: teksty (bez zwolnień, L4 i innych “generatorów” zbędnych wydatków).
Poszukiwania, czyli jak szukać, aby znaleźć właściwego copywritera?
Skoro omówienie przygotowania do procesu rekrutacji już za nami – pora na “wisienkę na torcie”, czyli poszukiwania właściwej osoby.
W tym obszarze masz naprawdę sporo możliwości. Z jednej strony możesz postawić na tradycyjną rekrutację – dodając swoje ogłoszenia na serwisach związanych z poszukiwaniem pracy (Pracuj, RocketJobs i wiele więcej). To samo możesz powtórzyć w social mediach (zwłaszcza na facebookowych grupach).
Z powodzeniem możesz również “odwrócić” ten proces i zamiast czekać na zgłoszenia – “własnoręcznie” poszukać odpowiedniego kandydata. Wówczas wystarczy, że skorzystasz z Google, aby trafić bezpośrednio na strony copywriterów, z którymi chcesz porozmawiać o współpracy. Zakładam, że właśnie w ten sposób udało Ci się trafić na moją.
Przydatne mogą okazać się również polecenia osób, które już współpracowały z copywriterami. Jeśli masz takie w sieci swoich kontaktów – nie zapomnij poprosić je o poradę.
Zatrudnienie copywritera – na co zwrócić uwagę?
Więcej na temat cech, które musi posiadać idealny kandydat do współpracy, zawarłem tutaj: cechy copywritera. Otóż, dobry i profesjonalny copywriter powinien mieć:
- Biznesowy zmysł i zdawać sobie sprawę, że jego teksty mają za zadanie osiągać konkretne rezultaty. Liczone wzrostem widoczności, zasięgów, a przede wszystkim – sprzedażą.
- Szerokie pojęcie na temat marketingu i sprzedaży. Uprzedzam – to wyczytane w książkach może okazać się niewystarczające.
- Głód wiedzy, aby ciągłe się uczyć oraz poszerzać swoje horyzonty.
- Kulturę pracy, czyli cechować się zaangażowaniem, uczciwością i dochowywać terminów (wbrew pozorom w branży nie jest to nadal żadną normą).
Oczywiście, poza wyżej wymienionymi aspektami, warto, aby kopirajter mógł pochwalić się:
- Lekkim piórem (rozumianym, jako umiejętność tworzenia tekstów, które chce się czytać, a nie “tylko” szybkim pisaniem bez większego sensu oraz celu).
- Umiejętnością słuchania (już podczas pierwszego kontaktu powinien przekazać Ci copywriterski brief lub pytania, które pozwolą mu przygotować ofertę, a następnie przystąpić do realizacji).
- Odpowiednim portfolio klientów (i to najlepiej z wielu branż i obszarów). Szukaj copywritera, który specjalizuje się w marketingu i sprzedaży, a nie tylko tego, który zna się na konkretnej tematyce.
Czego nie warto brać pod uwagę, podczas poszukiwania copywritera?
W branży panuje mit, którego twórcy twierdzą, że copywriter powinien posiadać wąską specjalizację. Może nie byłoby to najgorsze rozwiązanie, gdyby nie fakt, że 95% treści można przygotować po researchu oraz zapoznaniu się z dostarczonymi materiałami.
Specjalizacja w copywritingu wiąże się z kilkoma poważnymi zagrożeniami, do których możemy zaliczyć: klątwę wiedzy, powtórzenia oraz ryzyko konkurencji. Powiedzmy sobie szczerze – ile osoba, która pisze tylko na kilka wybranych tematów, jest w stanie “wyprodukować” naprawdę unikalnych treści? Nie ma się co oszukiwać – prędzej czy później po prostu muszą się one powtarzać. A to oznacza, że Twój tekst może być zbliżony, chociażby do tekstu Twojej konkurencji!
Chcesz znaleźć copywritera, który dowozi wyniki?
Wygląda na to, że jesteś w dobrym miejscu. Poza stworzeniem skutecznych tekstów zapewnię Ci również kompleksową obsługę wsparcia merytorycznego. Napisz lub zadzwoń, aby porozmawiać o współpracy.
A jeśli w tym momencie zamiast copywritera, szukasz po prostu wiedzy na temat copywritingu oraz szeroko pojętej promocji – zapraszam Cię na mój marketingowy blog.
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.