Promowanie swojej osobistej marki jest zagadnieniem, które coraz częściej rodzi się w głowach wielu pracowników, jak i właścicieli biznesów. Czym tak naprawdę jest personal branding? Na jakich zagadnieniach się skupia? Jak skutecznie promować swoją markę? I jakich narzędzi do tego używać. O tym o kilku innych sprawach przeczytasz w tym artykule.

Czym jest personal branding?

Działanie skupione wokół personal brandingu odpowiadają przede wszystkim za to, jak patrzy na Ciebie Twoje biznesowe otoczenie – współpracownicy, przełożeni oraz klienci. To od niego w dużej mierze zależy sukces (albo i jego brak) w pracy na etacie, czy we własnym biznesie.

Personal branding to działania mające na celu odpowiedzenie na 2 ważne pytania. Jedno z nich jest ściśle nakierowane na korzyści biznesowo-finansowe i po prostu gromadzenie oraz pomnażanie kapitału. Drugie zaś swoim podejściem jest dalekie od ujęcia materialnego i chodzi w nim wyłącznie o bardziej wyniosłe i ideologiczne cele.

Pytanie te są następujące:

1. Jak chcesz być postrzegany przez kontrahentów?

To pytanie nakierowane jest głównie na finanse i pomnażanie swojego biznesowego kapitału. Im bardziej znanym i cenionym specjalistą jesteś, tym możesz liczyć na znacznie lepsze wynagrodzenie i bardziej korzystne warunki współpracy.

W tym ujęciu można zastosować prostą analogię do znanych marek telefonów komórkowych. Zarówno Apple, jak i Samsung mają swoje flagowe modele, które nie różnią się niczym, jeśli chodzi o funkcjonalności (Samsung czasami jest nawet lepszy od swojego amerykańskiego rywala). To jednak marka Apple nieustannie od wielu lat jest wręcz obiektem kultu. Za jej sukcesem z pewnością nie stoi super technologia, ani nieprzeciętna jakoś produktów. Pierwsze skrzypce gra marka, potężna i dobrze wypromowana marka.

Nie ujmując nic Twojej wiedzy i umiejętnością – w sytuacji, gdy przyjdzie Ci rywalizować z kandydatem o podobnych umiejętnościach – zawsze wygra ten posiadający lepszą i bardziej znaną markę. Za to właśnie odpowiada personal branding.

2. Jak chcesz być zapamiętany po śmierci?

To drugie, niematerialne podejście. Kto z nas nie chce, aby mówiono o nim dobrze i wspominano przez wiele lat? Choć pytanie to brzmi bardzo wyniośle i „duchowo”, ma w sobie całkiem zwykłe i bardzo mądre przesłanie. Mianowicie, czy działania, które wykonujesz, mają sens. Czy wysiłek, który wkładasz w swoją pracę przekłada się na coś więcej niż tylko pieniądze. Czy swoją postawą sprawiasz, że Twoi bliscy mogą być z Ciebie dumni, a obcy wskazywać jako wzór do naśladowania?

W tym przypadku rola personal brandingu sprowadza się do kreowania marki w ujęciu ideologicznym, z boku zostawiając kwestie finansowe.

Personal branding – jak to się robi?

Najlepszą drogą na udany personal branding jest promowanie „siebie” w roli eksperta danej dziedziny. Czy to specjalisty od sprzedaży, managera projektów, wybitnego finansisty, programisty. Takich przykładów jest bezliku. Ale jak to robić? Jednym z najlepszych rozwiązań jest po prostu dzielenie się wiedzą i niesienie pomocy innym.

Narzędzia personal brandingu

Bezsprzecznie, najlepszym narzędziem do promowania swojej marki jest oczywiście Internet. Stwarza on mnóstwo możliwości począwszy od założenia własnej strony internetowej, prowadzenie autorskiego bloga, udzielania się na forach i grupach dyskusyjnych, na ogromnym medium, jakim są social media kończąc. W tej ostatnie grupie najlepiej skupić się na adekwatnym do swojej profesji serwisie.

LinkedIn – to narzędzie stworzone z myślą o pracownikach i pracodawcach. Na łamach tego serwisu warto dzielić się merytoryczną wiedzą, a także udzielać porad innym.

Facebook – bardziej lifestyle’owe medium, które równie dobrze sprawdza się do promowania osobistej marki (np. poprzez stworzenie własnej strony).

Youtube – to również wyjątkowo przydatny portal, który można wykorzystać do publikacji video. Przygotowanie takich materiałów trwa z pewnością dużo dłużej niż wpis na bloga czy facebook, jednak warto pamiętać, że ludzie znacznie chętniej przyswajają obrazy, niż „goły” tekst.

Te wszystkie zabiegi wymagają jednak czasu…

Jak to robić?

Umówmy się, nie każdy jest w stanie samemu promować swoją osobę. Po pierwsze ze względu na ograniczenia czasowe (dobra ma tylko 24 godziny). Po drugie zaś odpowiedni personal branding, który ma na celu przyniesienie korzyści, a nie szkód, wymaga posiadania gruntownej wiedzy zwłaszcza z zakresu digital marketingu oraz PRu.