Wiadomość SMS w 100% składa się z treści pisanej, w związku z czym i ten rodzaj aktywności marketingowej nie mógł umknąć mojej uwadze, jako copywritera. Jakie są jego charakterystyczne cechy? W jakich kampaniach sprawdza się idealnie? O czym należy pamiętać przed wysyłką? Czytaj dalej, a z pewnością się dowiesz.

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, czym jest wiadomość SMS. Dlatego pozwól, że od razu przejdę do sedna i zaserwuję Ci trochę „mięsa” na temat tego rodzaju marketingu.

Rodzaje SMSów

Podstawowe (przez niektóre firmy zwane również „eco” lub „2-way”) – w których nadawcą jest zwykły numer telefonu. Ich zaletą jest atrakcyjna cena, jednak z drugiej strony użytkownik od razu nie wie, jaka firma do niego napisała. Duży plus to opcja odpisania do nadawcy.

Zaawansowane (zwane także „pro”) – w tego typu wiadomościach nadawca może zostać podpisany (np. nazwa firmy), przez co odbiorca od razu wie od kogo jest dana wiadomość. Z drugiej strony natomiast nie ma opcji odpisania na tego typu SMS.

Jest to najbardziej podstawowy podział, choć nie jedyny. Coraz więcej firm udostępniających narzędzia do wysyłki SMSów zaczyna rozróżniać inne rodzaje – szybkie (docierające w kilka sekund), z możliwością wysyłania do kontaktów z całego świata, a nawet MMSy (choć to akurat inna grupa wiadomości).

Zalety SMS marketingu

Kampanie SMS osiągają wskaźniki OR praktycznie nieosiągalne dla innych typów kampanii (blisko 99%). Wysokim wskaźnikom typu open rate towarzyszą także niezwykle zadowalające wskaźniki CTR. Ponadto, smsy są otwierane zazwyczaj w kilka minut po ich wysłaniu, a ich skuteczność jest bardzo dobra.

Dzieję się tak między innymi dzięki możliwości personalizacji. SMSy można wysyłać nie tylko w oparciu o cechy samych odbiorców, ale także biorąc pod uwagę ich bieżącą lokalizację (doskonale sprawdza się to w przypadku sklepów stacjonarnych).

Wady? Przede wszystkim koszty. Cena wysyłki tylko 1 SMSa, w zależności od jego rodzaju, może się wahać od kilku do nawet kilkunastu groszy. Łatwo policzyć, że koszty robią się spore, gdy baza odbiorców liczona jest w setkach lub tysiącach.

O czym trzeba pamiętać przed wysyłką sms?

Zgody to temat najważniejszy. Nie możesz wysłać żadnej wiadomości o charakterze marketingowym / handlowym, jeśli Twój odbiorca nie wyraził chęci otrzymywania tego typu komunikatów.

Druga sprawa to długość wiadomości. Maksymalna pojemność jednego SMSa to 160 znaków ze spacjami. Oczywiście, jeśli Twój komunikat jest dłuższy to nie znaczy od razu, że nie możesz go wysłać. Obecne narzędzia, jak i same telefony umożliwiają odczytywanie SMSów składający się z dużo większej ilości znaków. Jedno „ale” – za każdą wielokrotność 160 zzs po prostu będziesz musiał zapłacić :).

Co w kampaniach realizowanych w kanale SMS liczy się najbardziej?

  • Czas

Jak już wspominałem, SMSy otwierane są praktycznie od razu po ich wysłaniu. Dlatego musisz dokładnie zaplanować termin ich wysyłki. Jeśli Twój sklep czynny jest do godziny 18, a Ty swojego SMSa wyślesz o 19 – słabo. Twoi odbiorcy również będą średnio zadowoleni jeżeli postanowisz wysłać im wiadomość np. o północy (gdy już śpią).

  • Grupa

Czyli personalizacja – komunikat (jego treść, jak i czas wysyłki) powinien być ściśle dopasowany do Twoich odbiorców. Bowiem zupełnie inaczej będziesz komunikował się z grupą docelową np. studentów, a zupełnie inaczej skonstruujesz wiadomość przeznaczoną dla seniorów.

  • Tekst

SMS to czysta treść, dlatego musisz zadbać, aby była jak najlepsza. Miejsca jest mało, więc musi być krótko i konkretnie. Nie pisz elaboratów, a skup się jedynie na faktycznych wartościach. Krótko, na temat i z jasnym CTA. No i zadbaj o poprawność – stylistyczną oraz ortograficzną!

Podpowiedź

SMSy są świetnym elementem szerszych i dobrze zaplanowanych kampanii realizowanych w trybie omnichannel. W połączeniu z dobrze przygotowanym mailingiem, landing page’m, czy tzw. paid media, stanowi idealne narzędzie do generowania wysokiej sprzedaży.

Potrzebujesz wsparcia copywritera przy tworzeniu treści Twoich SMSów?

Jestem do Twojej dyspozycji. Kliknij tutaj i skontaktuj się ze mną.

Zadzwoń do mnie