Procesu zakupu usług copywriterskich w żaden sposób nie można porównać chociażby do transakcji dokonywanych w sklepie. Nie da się tak po prostu podejść, zdjąć czegoś z półki, udać się do kasy i zapłacić. Wszystko przez to, że na cenę tego rodzaju świadczonej pracy wpływa wiele różnych czynników takich, jak: rodzaj tekstu, predyspozycje copywritera, termin, objętość oraz kilka innych. 

Jakich? Tego dowiesz się właśnie z poniższego artykułu.

Rodzaj tekstu, czyli co jest do napisania 

Podstawową informacją, jakiej potrzebuje każdy profesjonalny copywriter, aby dokonać wyceny, jest informacja o przeznaczeniu tekstu. W skrócie: jaki ma mieć cel oraz jakość. 

Jeśli chcesz zamówić nieskomplikowane treści wyłącznie na potrzeby SEO (opisy kategorii, precle, zaplecza itp.) – możesz liczyć na atrakcyjną cenę rzędu od kilku do maksymalnie kilkunastu złotych za 1000zzs.  

Jeśli Twoim celem jest zdobycie wartościowych i merytorycznych treści na potrzeby content marketingu (wpisy blogowe, poradniki, artykuły sponsorowane itp.) – musisz się przygotować na wydatek od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych za tekst. 

Jeśli potrzebujesz treści mocno sprzedażowych (landing page, mailingi itp.) lub wymagających kreatywności (naming, slogany, hasła) – tutaj cena będzie zdecydowanie wyższa (od kilkuset do blisko kilku tysięcy złotych za zlecenie). 

Doświadczenie, czyli “czy” i “jak dobrze” copywriter zna się na swojej pracy 

Dużo na ten temat powie Ci przede wszystkim dotychczasowy dorobek – portfolio copywritera. Im więcej w nim znanych (i tych mniej) firmy, tym większa szansa, że udało Ci się trafić na prawdziwego profesjonalistę. 

Oczywiście, krok za profesjonalizmem idzie też jakość, a za nią, jak pewnie się domyślasz – wyższa cena. Dlatego, przygotowując się do zlecenia tekstów, zastanów się, na jakim ich poziomie Ci zależy. 

Jeśli mają to być stosunkowo proste teksty – rozważ skorzystanie z usług osoby początkującej, jednak posiadającej odpowiednie umiejętności. 

Jeśli treści mają realnie wpływać na Twój biznes (odpowiadając za jego reklamę, pozycjonowanie czy po prostu przekładać się na sprzedaż) – koniecznie zdecyduj się na profesjonalnego copywritera, posiadającego co najmniej kilkuletnie doświadczenie. 

Specjalizacja, czyli jak wymagające są Twoje teksty 

Istotnym czynnikiem mającym swoje odzwierciedlenie w copywriterskim cenniku jest także obszar, którego dotyczy zlecenie. 

Nie od dziś bowiem wiadomo, że nie każdy copywriter jest w stanie poradzić sobie z każdym tekstem. Zwłaszcza, jeśli wymaga on nie tylko pobieżnego researchu, ale posiadania kompleksowej wiedzy z wybranej tematyki. 

Najlepszymi przykładami takich specjalizacji są treści związane z dziedzinami takimi, jak: medycyna, prawo, IT czy inżynieria. W takich przypadkach, copywriterami są zazwyczaj osoby, które na co dzień trudnią się podobnymi zawodami, a co za tym idzie – ich usługi nie należą do najtańszych ?. 

Z drugiej strony, w przypadku “lekkich” treści lifestylowych lub po prostu takich, wymagających wykonania niewielkiego researchu – możesz liczyć na bardziej atrakcyjne stawki. 

Termin, czyli klasyczne “na kiedy?” 

Nie bez znaczenia jest również czas, jaki dajesz copywriterowi na przygotowanie zamówionych przez Ciebie treści. Jeśli termin jest optymalny i nie koliduje z innymi jego zobowiązaniami – możesz liczyć na standardową wycenę. 

Jednak, jeżeli tekst ma być gotowy “na wczoraj” i dostarczenie w pełni gotowego tekstu nie obejdzie się bez przesunięcia innych zleceń lub zarwania nocki – możesz mieć pewność, że wykonawca doliczy sobie coś ekstra. 

Ilość, czyli im więcej tym (może!) taniej 

Wpływ na ostateczny kształt cennika copywritera może mieć także finalna objętość zamawianych treści. Wielu z przedstawicieli tego zawodu stosuje strategie cenowe znane chociażby z handlu detalicznego. Ich motto brzmi: 

Im więcej kupisz, tym mniej zapłacisz.” 

W tej sytuacji, elementem składowym wpływającym na cenę jest to, jak dużo tekstów zdecydujesz się zamówić na raz.  

Elementy cennika copywritingu, czy to wszystko? 

Mamy za sobą omówienie czynników wpływających za kształt cennika copywritera. Teraz pora przejść do sposobów jego rozliczania. Ja, osobiście rozróżniam ich przynajmniej 4 ?. 

Ceny za 1000zzs 

Jeżeli choć trochę interesujesz się tą branżą, z pewnością nie raz udało Ci się natknąć na sławne “1000zzs”. Jeśli mimo to, nadal nie wiesz, co oznacza ten skrót – już wyjaśniam. 

W zawodzie copywritera jedną z najpopularniejszych dróg rozliczania pracy jest ilość napisanych znaków ze spacjami, a konkretnie – cennik oparty na określonej kwocie płaconej za każde 1000. 

Jest to jeden z najbardziej wygodny w naliczaniu, jak i najbardziej transparentnych sposobów. Stąd pewnie wielu zamawiających, jak i samych wykonawców decyduje się właśnie na taką formę rozliczeń. 

Ceny za słowa 

Rozwiązanie, które przyszło do nas z zagranicy. W Polsce jest stosowane rzadko, jednak z roku na rok zyskuje swoich zwolenników. W tym wariancie, jak sama nazwa wskazuje, rozliczenie oparte jest o ilość napisanych słów, a nie znaków. 

Jak wiadomo, słowa mogą znacznie różnić się długością, przez co zarówno transparentność, jak i poziom wygody związany z kształtowaniem cennika na bazie napisanych słów, jest w tym przypadku mocno dyskusyjny. 

Jednak, jak powiedziałem – ma swoich zwolenników. Zwłaszcza pośród specjalistów od SEO, wykorzystujących do swoich działań profesjonalne narzędzia, które to zamiast wymaganych znaków wykorzystują właśnie ilość słów.  

Ceny od projektu 

Stosowane przy okazji dużych zleceń, specyficznych formatów, a także tekstów, w których sama objętość jest najmniej istotnym czynnikiem. W tym przypadku wycenie podlega całość wykonanych prac (np. tekstów na stronę internetową, treści ulotek, mailingów, haseł i sloganów marketingowych itp.), których rozliczanie na znaki czy słowa po prostu nie jest miarodajne i mija się z celem. 

Ceny za roboczogodziny 

Ostatnim, albowiem najrzadziej wykorzystywanym rozwiązaniem jest opieranie cen na faktycznym czasie pracy copywritera. W tym przypadku stosuje się ten sam przelicznik, co w odniesieniu do wielu innych zawodów. 

Wynagrodzenie równa się stawce godzinowej przemnożonej przez czas wykonywanej pracy. 

Z racji na samą specyfikę tego zawodu (nie da się pracować na najwyższych obrotach przez 8h), utrudniony sposób kontrolowania przebiegu, jak i postępu prac, a do tego uwarunkowania prawne (większość copywriterów rozlicza się na podstawie umów o dzieło) – jest to zdecydowanie najmniej popularny sposób spośród wszystkich wymienionych w tym wpisie. 

Koszty usług copywriterskich – podsumowanie 

Jak widzisz, cennik copywritera, czyli wycena jego pracy – choć na pierwszy rzut oka wydaje się banalna – wcale nie należy do najprostszych. Mam jednak nadzieję, że lektura tego wpisu dostarczyła Ci wielu cennych informacji, dzięki którym Twoja przyszła współpraca z wybranym wykonawcą będzie znacznie wygodniejsza, prostsza, a przede wszystkim przyjemniejsza ?. 

Mateusz Winkler

Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares