Profesjonalizm, terminowość, doświadczenie i lata praktyki. Mogłoby się wydawać, że takie czynniki zwiastują pracę, która przebiegnie szybko, będzie bezproblemowa, a dodatkowo – zaowocuje świetnymi tekstami, które “zrobią swoją robotę”, prawda? Niestety, to wszystko zda się na nic, jeśli w pracy copywritera zabraknie tego jednego czynnika – briefu. No bo jak napisać dobry tekst, skoro nie ma się pojęcia o oczekiwaniach, jakie stawia klient? Nie wie się zbyt dużo o jego klienta, konkurencji, a także celów, jakie przed sobą stawia. No właśnie… 

Praca bez briefu jest dla copywritera jak wróżenie z fusów, rzut monetą lub gra w kości. Jeden na kilkadziesiąt przypadków jest udany, a teksty mogą okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. W pozostałych – nie obejdzie się bez poprawek, niepotrzebnych nerwów oraz mnóstwa straconego czasu. 

W tym artykule opowiem Ci, czym jest brief, jakie jest jego zastosowanie, wskażę pytania, które powinien zawierać, a także udowodnię, dlaczego nie tylko go mieć, ale przede wszystkim – regularnie stosować. Zapraszam ?! 

Copywriterski brief – co to takiego i do czego służy? 

Copywriterski brief stanowi komunikacyjny pomost pomiędzy klientem a copywriterem. Tego rodzaju dokument zawiera listę pytań, na które zleceniodawca powinien udzielić wartościowych i jak najbardziej wyczerpujących odpowiedzi. Jeśli to zrobi – przekaże w ten sposób copywriterowi wszystkie kluczowe informacje, które pozwolą mu na stworzenie w pełni dopasowanych treści. 

Warto podkreślić, że w wielu przypadkach brief jest pomocy nie tylko podczas tworzenia samych tekstów, ale jest również jednym z kluczowych elementów potrzebnych do wyceny danego zlecenia.  

Brief “od” i “dla” copwyritera – co jeszcze warto wiedzieć? 

Jeśli jesteś zleceniodawcą – zacznijmy od tego, że taki dokument powinien być dostarczony przez copywritera, z którym się kontaktujesz. Jeżeli potencjalny wykonawca tekstów nie dysponuje własnym briefem, to już w tym momencie powinna Ci się zapalić przysłowiowa “czerwona lampka”. Prawdopodobnie masz bowiem do czynienia z początkującym i niedoświadczonym copywriterem lub co gorsza – osobą, która kompletnie nie zna się na tym fachu. 

Jeżeli znajdujesz się po drugiej stronie (czytaj: jesteś twórcą tekstów), to już chyba wiesz, że Twoja praca nie może się obejść bez porządnie opracowanego zestawu pytań do klienta ?. 

Jakie pytania powinny się znaleźć w profesjonalnym briefie od copywritera? 

Brief ma za zadanie dostarczyć wszystkich informacji, które są niezbędne do stworzenia tekstu, który będzie zgodny z założeniami i potrzebami zleceniodawcy, a także takiego, który spełni jego cele biznesowe. Będzie wspierał sprzedaż, marketing, pozycjonowanie, jak i szereg innych obszarów. W związku z tym, pytania zawarte w copywriterskim briefie powinny uwzględniać takie elementy, jak: 

Cel, zakres i forma tekstów 

Jeden z najważniejszych kroków to określenie tego, do czego w ogóle mają służyć teksty, którymi zajmie się copywriter. Czy ich zadaniem jest budowanie zasięgów i świadomości marki? Wsparcia działań z zakresu pozycjonowania? Angażowanie odbiorców, generowanie leadów, a może po prostu doprowadzanie do szybkiej sprzedaży? 

W briefie powinny znaleźć się również pytania uwzględniające ich formę, czyli gdzie i w jaki sposób będą opublikowane. Czy zostaną wykorzystane w reklamie? Użyte na stronie internetowej lub firmowym blogu? A może wysłane jako mailing? Oczywiście warto także pamiętać o pytaniu na temat ilości contentu ?. 

Oferta 

Kolejny zestaw pytań powinien dotyczyć zakresu działań firmy zlecającej teksty. Ten obszar warto poświęcić na dokładne poznanie produktów lub usług, ich specyfiki, zalet i tego, czego jeszcze im brakuje (tak, wady też są istotne!), jak również konkretnych korzyści, jakie dają odbiorcom. A jeśli już o nich mowa… 

Klienci i odbiorcy 

Wszystkie teksty powinny być tworzone z myślą o konkretnej grupie czytelników. W związku z tym brief każdego profesjonalnego copywritera musi zawierać również szereg pytań związanych z osobami, do których jest kierowany dany content. 

W tym miejscu warto poruszyć nie tylko tak proste kwestie, jak chociażby płeć, wiek, status społeczny czy miejsce zamieszkania. Niezwykle istotne są również mniej oczywiste aspekty, jak np. problemy, z jakimi borykają się odbiorcy, ich marzenia i pragnienia, a także, czego się obawiają (lęki). 

Rynek i otoczenie konkurencyjne 

Żadna firma nie działa w próżni. Dlatego dobrze przygotowany brief powinien uwzględniać pytania na temat konkurencji. Kto do niej należy? Czym się wyróżnia? W czym jest lepsza, a w czym gorsza od firmy zleceniodawcy?  

Proces promocji, sprzedaży, dostarczania produktów i świadczenia usług 

Dla copywritera każda informacja jest na wagę złota, a czasami z pozoru małoistotny szczegół może mieć znaczący wpływ na ostateczny rezultat jego pracy. 

Dlatego w briefie powinny znaleźć się również pytania uwzględniające zarówno sposoby oraz zakres promocji firmy, jak i to, w jaki sposób dostarczana ona swoje produkty czy też realizuje usługi.  

Oczywiście nie wszystkie z uzyskanych w ten sposób informacji muszą zostać wykorzystane bezpośrednio w tekście. Jednak z doświadczenia wiem, że więcej danych oznacza bardziej dopasowaną, wartościową, a co najważniejsze – skuteczną treść

Jaką formę powinien przyjąć copywriterski brief? 

W tym miejscu nie da się wskazać jednej sprawdzonej recepty. Brief może zostać udostępniony w formie klasycznego pliku do edycji (np. Word, PDF), formularza Google (w formie ankiety), formularza online (umieszczonego np. na stronie internetowej) lub po prostu “luźnych” pytań przesłanych drogą e-mail. 

Alternatywę dla wyżej wymienionych możliwości stanowi brief w formie wywiadu przeprowadzanego telefonicznie, na żywo lub za pomocą video konferencji. Osobiście nie polecam tej formy, ponieważ nie pozwala “przelać na papier” wszystkiego, na czym zależy zleceniodawcy. 

Brief na copywriting – dlaczego warto go mieć? 

W mojej ocenie wypełnianie briefu dla copywritera to jeden z kluczowych kroków współpracy, który jest korzystny dla obu stron – zarówno zleceniodawcy, jak i zleceniobiorcy. Do najważniejszych zalet można zaliczyć takie punkty, jak: 

Brief poprawia jakość współpracy i komunikacji, a także oszczędza czas  

Ludzka pamięć bywa zawodna. A receptą na taki stan rzeczy jest właśnie brief, który stanowi swego rodzaju pisaną instrukcję, w której znajdują się wszystkie niezbędne informacje i do której można wrócić zawsze, gdy tylko się chce. 

Dzięki temu jest doskonałą alternatywą dla rozmów telefonicznych oraz spotkań “na żywo”. Naturalnie, one też są potrzebne, jednak jak wszyscy wiemy – zabierają mnóstwo czasu, a dodatkowo i tak wszystko trzeba “gdzieś zapisać” ?! 

Brief pozwala uniknąć zbędnych niedomówień 

Daje szanse na szybsze i sprawniejsze zrozumienie wzajemnych potrzeb i oczekiwań, a co za tym idzie – ogranicza ilość błędów i konieczność wprowadzania ewentualnych poprawek. Chyba nie muszę dodawać, że wpływa również na ograniczenie wydatków ?? 

Brief „otwiera oczy” 

Podczas mojej działalności wielokrotnie spotkałem się z sytuacjami, w których brief nie tylko pomagał mi podczas pisania tekstów, ale również skłaniał do refleksji i głębokich przemyśleń moich klientów. Sprawiał, że zaczynali zupełnie inaczej patrzeć na swoje marki, procesy, jak i całe biznesy. 

Szukasz zaufanego copywritera, który broni się wynikami? 

Daj znać, a chętnie udostępnię Ci mój brief, bo już wiesz, że bez niego “ani rusz”, co nie ?? 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares