Zdajesz sobie sprawę, że to właśnie treść jest jednym z czynników, które może decydować o Twoim “być albo nie być” w biznesie. Wiesz, że trzeba w nią inwestować, ale nie masz pojęcia, o jakich kwotach myśleć? Oczywiście, możesz “pojechać po bandzie” – generując teksty z gpt chata lub zamawiając je na popularnych giełdach. Wówczas zapłacisz mało (lub wcale), ale jednocześnie nie spodziewaj się, że Twój content przyniesie jakiekolwiek efekty (poza zapełnieniem Twojej strony lub sklepu bezwartościową treścią). 

ALE! Jeśli do obszaru content marketingu podchodzisz jednak na poważnie – potraktuj go jako inwestycję pt. im więcej “włożysz”, tym więcej i znacznie szybciej – „wyjmiesz”. 

Co wziąć pod uwagę podczas planowania budżetu na copywriting? 

Oto 3 zasadnicze kroki, które w mojej ocenie warto wykonać, aby dowiedzieć się, ile tak naprawdę warto zainwestować w ten obszar. 

#1 Określ cel swojego contentu 

Pewnie nie będzie dla Ciebie żadnym odkryciem, jeśli powiem, że zupełnie inaczej podchodzi się do treści, których głównym zadaniem jest sprzedaż, inaczej traktuje się content na potrzeby angażowania odbiorców i generowania zasięgów w mediach społecznościowych, a jeszcze inaczej patrzy się na teksty wspierające pozycjonowanie. 

#2 Przeanalizuj rynek i konkurencję 

Zweryfikuj, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy oraz potencjalni klienci, jaki rodzaj treści do nich trafia, a przede wszystkim – wywołuje konkretne reakcje. 

Nie zapominaj, aby przyjrzeć się również Twoim rynkowym rywalom. Zapoznaj się z ich blogami, tym, jak prowadzą swoje social media, a także, jak prezentują się ich strony internetowe oraz inne miejsca, w których komunikują się ze swoimi odbiorcami. 

Ten krok pozwoli Ci oszacować nie tylko ile i jakie treści tworzą, ale również z dużym prawdopodobieństwem dowiedzieć się, jak duże środki na to przeznaczają. 

#3 Opracuj plan i proces przygotowywania treści 

Zdecyduj, czy i w jakim stopniu chcesz zająć się tym wewnątrz swojej firmy, a jakie działania chcesz oddelegować na zewnątrz. 

Jeśli posiadasz odpowiednie zasoby (kompetentnych specjalistów) – wiele aktywności content marketingowych możesz załatwić w obrębie własnej organizacji. 

Jeżeli jednak wiesz, że copywriting nie jest najmocniejszą stroną Twojego przedsiębiorstwa – z powodzeniem możesz powierzyć to zadanie profesjonalistom (np. takim, jak ja :)). 

Ok, ale “do brzegu”, bo zaraz być może uznasz, że ten artykuł jest pisany tylko pod SEO 😉 

Ile pieniędzy przeznaczyć na content marketing i copywriting? 

Załóżmy, że w Twoich szeregach nie masz ludzi, którzy są w tym mocni i decydujesz się oddelegować ten zakres działań nad promocją Twojej marki. Oto, ile prawdopodobnie przyjdzie Ci za to zapłacić: 

  • Jeśli potrzebujesz skutecznych treści sprzedażowych, które umieścisz na stronie typu landing page – przygotuj się na wydatek rzędu 1000 – 5000 złotych. Dokładne koszty zależą m.in. od tego, co sprzedajesz, jak droga jest Twoja oferta, a także, jak prezentuje się Twoja grupa docelowa. 
  • W przypadku regularnego prowadzenia bloga, który ma edukować odbiorców, a zwłaszcza wspierać pozycjonowanie serwisu – Twoje wydatki będą oscylowały w granicach 1000 – 2500 złotych (zazwyczaj za 4 merytoryczne i wyczerpujące treści). 
  • Wydatki na newsletter mogą wynosić od 500 do 1500 za cały miesiąc (4 maile). 
  • Z kolei content na potrzeby social media to około 500 – 2000 złotych za miesięczną aktywność na jednej platformie. 

Oczywiście, w przypadku prowadzenia bloga, social mediów czy newslettera, możesz zdecydować się na mniejszą częstotliwość, co z pewnością wpłynie na pewne ograniczenie Twoich kosztów. 

Podane kwoty uwzględniają nie tylko samą produkcję contentu, ale również inne niezbędne czynności, które dzieją się “przed”, w trakcie, jak i “po”. Mówię tu przede wszystkim o takich elementach, jak: opracowanie strategii contentowej,  
a wraz z nią – content planu, optymalizacja treści, przygotowanie jej struktury oraz finalna publikacja. 

O czym jeszcze pamiętać podczas budżetowania contentu? 

Jeśli zależy Ci na pełnym wykorzystaniu promocyjnego potencjału Twojej marki – Twoje działania z zakresu content marketingu mogą zostać wzbogacone m.in. o proces redystrybucji treści, video marketing, a także wiele innych aktywności. 

Chcesz stworzyć swój własny budżet na copywriting i content marketing? 

Zajrzyj do mojego copywriterskiego cennika, który pozwoli Ci na jeszcze lepsze oszacowanie całego kosztorysu. A jeśli potrzebujesz wsparcia niw tylko w przygotowaniu, ale również egzekucji działań content marketingowych – zapraszam do kontaktu. 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares