Temat zarobków copywritera został poruszony już wiele razy i na bardzo wielu blogach. Przyszła więc pora, abym także ja dorzucił swoje 3 grosze w tej sprawie. Jak wygląda wynagrodzenie copywritera? Jak kształtują się jego zarobki? Od czego zależy finalny koszt związany z usługami copywritingu? To wszystko znajdziesz w treści poniższego artykułu.

Zarobki copywritera, czyli czy w ogóle warto „bawić się” w ten zawód?

Jeżeli dopiero zastanawiasz się nad rozpoczęciem kariery związanej z copywritingiem albo jesteś na początku tej drogi – ten artykuł uzmysłowi Ci, na co możesz liczyć, jeśli chodzi o kwestie finansowe :). Jednak zacznijmy od podstaw.

Ile zarabia copywriter? Od czego zależy jego wynagrodzenie?

W tym akapicie trzeba wymienić 3 główne aspekty wpływające na cenę każdej usługi pisania tekstów.

1. Rodzaj zlecenia

Jest to pierwszy i w zasadzie kluczowy czynnik wpływający na zarobki płynące ze świadczenia usług copywritingu. Mianowicie, cena w dużej mierze zależy właśnie od specyfiki danego zlecenia, czyli rodzajów tekstów oraz ich rozmiaru.

Zupełnie inaczej wycenia się proste teksty preclowe czy SEO, inaczej blogowe artykuły eksperckie, a jeszcze inaczej treści kreatywne oraz mocno sprzedażowe (pisane tzw. językiem korzyści). Informacje o dokładnych stawkach znajdziesz w dalszej części artykułu.

Dlatego:

Zleceniodawco: zlecając swój tekst, miej na względzie jego rodzaj. Zamawiając wymagający tekst sprzedażowy, nie spodziewaj się, że będzie on kosztował kilka złotych. Nie daj się też nabrać na wygórowane stawki oferowane za napisanie prostych tekstów SEO.

Copywriterze: szanuj swój czas, umiejętności, a przede wszystkim firmy z którymi współpracujesz. Swoje stawki dostosowuj do rodzaju zlecenia, ale przede wszystkim do Twoich faktycznych umiejętności.

2. Doświadczenie i umiejętności

Drugim, po rodzaju tekstu, czynnikiem wpływającym na cenę jest doświadczenie oraz skillsy copywritera. Dobry copy z odpowiednim warsztatem, portfolio, a także znający się na swoim fachu, zawsze będzie droższy od początkującego, czy osoby, która na pisaniu tekstów chce sobie tylko dorobić. To jasne.

Dlatego:

Zleceniodawco: przed zamówieniem tekstu upewnij się, że wybrany copywriter posiada wiedzę i predyspozycje do podjęcia się i dobrego wykonania danego zlecenia. Sprawdź jego portfolio, firmy, z którymi współpracował lub po prostu zajrzyj na jego stronę czy blog. Takie działania z pewnością dostarczą Ci informacji, czy wybrana osoba zna się na swoim „fachu”.

Jeśli szukasz osoby, która dostarczy Ci naprawdę dobre teksty, a nie gnioty wymagające poprawy – poszukaj profesjonalnego copywritera. To Ci się opłaci. Tylko błagam – nie proś o bezpłatny tekst próbny ;)!

Copywriterze: ucz się i szlifuj swój warsztat. Tak, aby przyszli zleceniodawcy wybierali właśnie Twoją ofertę. I tak, aby Twoje copywriterskie zarobki były coraz większe :)!

3. Fame (rozpoznawalność w branży)

Może ciężko w to uwierzyć, ale w dziedzinie marketingu (a także copywritingu) występuje niesławne zjawisko celebrytów. W skrócie są to ludzie znani z tego, że są znani. Ich umiejętności nie odbiegają szczególnie od średniej rynkowej (a często są nawet dużo gorsze), ale ich popularność pozwala windować stawki, na które „zwykły” copywriter, o tych samych umiejętnościach, nie mógłby sobie pozwolić.

Dlatego:

Zleceniodawco: jeżeli poszukujesz więc jakości za rozsądną cenę – nie daj się nabrać na sztuczki internetowych celebrytów. Wybieraj mądrze w oparciu o faktyczny dorobek copywritera, a nie jedynie jego ładne zdjęcia i filmiki :).

Copywriterze: nie idź tą drogą! Jeżeli na pierwszym miejscu postawisz na budowanie swojej popularności, a nie zdobywanie faktycznych umiejętności – pamiętaj, że to pierwsze przeminie, a drugie z Tobą zostanie.

Jak wyliczane są stawki copywritera?

Copywriter cennik swój może kształtować na kilka sposobów. Osobiście rozróżniam 3 podejścia do rozliczania pracy kopirajterów. A oto one:

Zarobki oparte na ilości znaków (1000 zzs)

Pierwszy to tradycyjne liczenie „na znaki”. Oznacza to tyle, że praca wyceniana jest według liczby napisanych znaków ze spacjami. Np. koszt 1000 zzs to 20 zł, więc artykuł na 5000 zzs będzie kosztował 100 zł itp.

Jest to wygodne podejście zarówno dla samych copywriterów, którzy dzięki temu w szybki i prosty sposób mogą oszacować swoje zarobki. Ma też ogromne plusy dla zleceniodawców, którzy wiedzą, ile będzie ich kosztował tekst o konkretnej objętości.

Niestety, stawka za 1000 zzs nie sprawdza się przy każdego rodzaju zleceniach. Przyznasz, że ciężko byłoby w ten sposób wycenić usługę namingu, reklamy radiowej czy krótkiego hasła reklamowego. Dlatego z pomocą przychodzi nam kolejna opcja.

Zarobki i rozliczenia za projekt

Drugie podejście to rozliczenie od projektu – w tej sytuacji kopirajter  dokonuje wyceny całego zlecenia (strony internetowej, broszury, landing page, ulotki, mailingu itp.). Robi to nie trzymając się przy tym sztywno liczby znaków ze spacjami.

Zarobki za godzinę

Najmniej popularną formą, której ja np. nie stosuję w ogóle, jest godzinowe rozliczanie pracy copywritera. Czyli płatność za roboczogodziny spędzone na tworzeniu danego tekstu. Większość copywriterów to jednak freelancerzy, dlatego kontrola ich pracy jest mocno utrudniona i najmniej transparentna. Taki rodzaj rozliczenia sprawdza się bardziej przy współpracy na linii zleceniodawca – agencja marketingowa.

Zarobki za słowa 

Oto forma, która w Polsce nie cieszy się szczególną popularnością. Natomiast poza granicami naszego kraju stosuję się ją bardzo często. W tym miejscu rolę popularnych „zzs” zastępują po prostu słowa. Osobiście nie jestem jej fanem, a wszystko ze względu na problem ze standaryzacją.

W myśl tego sposobu rozliczania za słowo „ul”, jak i „konstantynopolitańczykówianeczka” należy się takie samo wynagrodzenie ;). 

Freelance czy etat, na czym lepiej się zarabia?

Jak już wspomniałem o pracy rozliczanej na godziny, nie sposób nie poruszyć tematyki stabilności zarobków w zawodzie copywritera.

Mianowicie, można tutaj rozróżnić dwie drogi.

  • Pierwsza z nich, czyli kariera freelancera wiąże się z dużą wolnością, praktycznie nieograniczonymi możliwościami zarobkowymi, a także… niepewnością. Tak, freelance to ciągła walka o nowego klienta i absolutny brak gwarancji stabilności zarobków.
  • Druga to z kolei praca na etacie, która wiąże się z pewną stabilnością (stała pensja zawsze na czas), bezpieczeństwem (nie trzeba martwić się o zlecenia), a także… brakiem wolności i zarobkowym szklanym sufitem.

Czy stanowisko ma wpływ na poziom copywriterskich zarobków?

Pozostając na chwilę przy temacie „etatu”, warto również wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie znajdującym swoje odzwierciedlenie w wynagrodzeniu copywritera. A mianowicie – stanowisku, które zajmuje.

Ile zarabia copywriter na stażu lub praktykach?

Wiele osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w tej branży, zaczyna od stażu lub praktyk. Taka forma zatrudnienia lub współpracy może przyjąć 2 formy:

  • Bezpłatną, w ramach której copywriter zdobywa doświadczenie i uczy się fachu, ale nie otrzymuje wynagrodzenia. To rozwiązanie jest popularne zwłaszcza wśród studentów, którzy chcą „zaliczyć” jakiekolwiek praktyki. Równie chętnie decydują się na nią osoby, które są sprawdzić, czy praca w takim zawodzie jest w ogóle dla nich.
  • Płatną, w ramach której adepci copywritingu otrzymują jedynie symboliczne wynagrodzenie. Zazwyczaj oscyluje w granicach 500 – 750 zł i bardzo rzadko przekracza 1000 zł.

Ile zarabia młodszy copywriter?

Kolejny (po stażu lub praktykach) stopniem w copywritierskiej hierarchi. Osoba rozpoczynająca swoją karierę i obejmująca stanowisko tzw. „juniora” (taka pozycja nosi często nazwę: Młodszy Copywriter / Junior Copywriter), może liczyć na wypłatę rzędu: 2500 – 4000 zł miesięcznie.

Ile zarabia copywriter?

Wraz ze stażem i nabywaniem nowych umiejętności, każdy specjalista od tekstów może liczyć na awans, który wiąże się ze zmianą nazwy stanowiska, jak i podniesieniem zarobków.

W ten sposób specjalista z większym doświadczeniem, czyli tzw. „mid” (po prostu Copywriter), może z kolei oczekiwać wynagrodzenia na poziomie: 3500 – 7000 zł na miesiąc.

Ile zarabia senior copywriter?

Najwyżej w zestawieniu listy płac znajduje się oczywiście osoba, która może pochwalić się imponującym dorobkiem, latami doświadczeń oraz świetnym warsztatem pisarskim.

Copy z dużym stażem, czyli tzw. „senior” (często występujące pod nazwami: Senior Copywriter / Starszy Copywriter), może natomiast oczekiwać pensji z przedziału: 6000 – 11 000 zł.

Zarobki copywritera a sposób ich rozliczania

Zanim przejdziemy do stawek. Pozwól, że poruszę jeszcze jeden ważny punkt wpływający na zarobek płynący z usług copywritingu, a mianowicie – sposób ich ewidencji. Tutaj również wyróżniamy kilka dróg:

  • Umowa o pracę – charakterystyczna do pracy na etacie dla jednej firmy lub agencji, w której zarobki są niższe, ale raczej stałe (ewentualnie powiększane o dodatkowe premie i bonusy). Dodatkowo nie trzeba martwić się o składki na ubezpieczenia, opłacanie podatków itp.
  • Umowa zlecenie – podobnie, jak w powyższym, z tą różnicą, że składki są nieco inne, a i stabilność pracy może być delikatnie mniejsza.
  • Własna działalność gospodarcza – z całego tego zestawienia najbardziej wymagająca. Dająca jednak największe poczucie wolności, a w dodatku atrakcyjna dla zleceniodawców (do rozliczenia wystarczy im faktura, bez żadnych dodatkowych dokumentów, umów itp.). Dużym minusem są składki i inne obciążenia podatkowe, które należy płacić nawet wtedy, gdy się nie zarabia :(.
  • Umowa o dzieło – najbardziej opłacalna z zarobkowego punktu widzenia. Nie ma w niej składek, a podatek dochodowy jest naprawdę atrakcyjny. Z drugiej strony jest bardzo problematyczna dla zleceniodawców, którzy muszą podpisywać umowy, odbierać rachunki, czy opłacać podatek.

Zarobki zależą od stawek. Jak kształtują się ceny za pisanie tekstów?

Najtańsze są oczywiście teksty wymagające najmniejszego zaangażowania i wiedzy copywritera, czyli proste precle czy podstawowe opisy kategorii, produktów, teksty na blogi, bądź treści SEO. Początkujący copywriterzy wykonują takie prace za niewielkie stawki sięgające ok. 2 – 3 zł netto za napisanie 1000 znaków ze spacjami. Oczywiście, jakość idzie w parze z ceną, dlatego potencjalni zleceniodawcy nie powinni spodziewać się żadnych „fajerwerków”. Jeżeli pracy jest więcej i np. wymaga ona podstawowego researchu lub analizy słów kluczowych – stawka za 1000 zzs może poszybować do kwoty nawet 15 – 20 zł netto.

Ciut droższe są bardziej merytoryczne wpisy na strony internetowe lub blogi. Ich cena zaczyna się od 20 – 25 zł za 1000 zzs, a górna granica to 50, a czasami 75 złotych.

Eksperckie treści, wymagające nie tylko przeprowadzenia researchu, ale posiadania specjalistycznej wiedzy potrafią kosztować od 50 do nawet 100 zł netto za napisanie 1000 zzs.

Najdroższe są natomiast teksty kreatywne oraz sprzedażowe. Pierwsze, bo wymagają nietypowego podejścia i potrafią powstawać nawet tygodniami (wymyślenie dobrej nazwy czy sloganu to trudne wyzwanie). Do stworzenia drugich potrzebne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz tzw. feelingu, którego nie da się nauczyć z książek.

Oba rodzaje rozlicza się zazwyczaj, nie jak w przypadku powyższy – „na znaki”, a od całości zlecenia. Zasada jest prosta – im wyższe umiejętności ma dany copywriter (i potrafi to udowodnić), tym wyższe są ceny za jego usługi.

A Ty, jakiej usługi copywriterskiej potrzebujesz?

Jak widzisz, zarobki, a co za tym idzie – cennik copywritera zależy od wielu czynników. Mam nadzieję, że lektura tego artykułu pozwoliła Ci zdobyć wszystkie niezbędne informacje na temat wynagrodzeń w tej branży.

Jesteś początkującym copywriterem, szukającym wiedzy i inspiracji do rozwoju w tym zawodzie? Koniecznie zajrzyj na mój blog, a także sprawdź ofertę szkoleń.

Szukasz profesjonalnego copywritera, który napisze dobre teksty, jednocześnie nie rujnując Twojego budżetu? Napisz do mnie, a z pewnością się dogadamy.

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares