Wiesz, na czym polega prawdziwa recepta na skuteczny copywriting, który otwiera nie tylko portfele, ale również serca klientów? Tą tajemniczą formułą, z której wielu copywriterów nadal nie zdaje sobie sprawy jest… zrozumienie. Mianowicie, chodzi o zdanie sobie sprawy, kim jest klient, jakie ma oczekiwania, co go “boli”, a także co chce osiągnąć. Gdy pozyskanie takiej wiedzy będzie już za Tobą – stworzenie właściwego tekstu okaże się zwykłą formalnością. 

Najlepszym dowodem na to, że poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na dogłębne poznanie i zrozumienie swojego odbiorcy ma sens jest copywriterska formuła Before-After-Bridge. To właśnie ona (nie bez powodu!) jest uznawana za jedną z najskuteczniejszych technik sprzedażowych. Wszystko przez fakt, że trafia w czuły punkt – czyli ludzkie uczucia i pragnienia. 

Po tym wstępie z pewnością domyślasz się, o czym będzie dalsza część tego artykułu. Dlatego, nie przedłużając – zapraszam Cię do poznania kolejnej techniki, która ułatwia tworzenie prawdziwie sprzedażowych tekstów

Czym jest copywriterska formuła Before-After-Bridge? 

Celem formuły BAB jest ukazanie dwóch odrębnych sytuacji: początkowej – negatywnej (w której znajduje się Twój odbiorca) oraz końcowej – pozytywnej (w której chciałby się znaleźć). Swojego rodzaju mostem, który łączy oba te stany, jest z kolei to, co oferujesz. 

Technika BAB polega na zidentyfikowaniu problemu Twojego odbiorcy, a następnie pokazaniu, jak za pomocą Twojego produkt lub usługi może się go pozbyć i osiągnąć to, o czym marzy. 

Chcesz wiedzieć, jak to zrobić? Poznaj poszczególne elementy składowe tego modelu oraz zobacz, jak wykorzystać je w praktyce. 

BEFORE-After-Bridge, czyli daj mu do zrozumienia, w jak kiepskiej sytuacji znajduje się obecnie 

Ten etap to po prostu ukazanie Twojemu odbiorcy tzw. punktu wyjściowego, czyli negatywnego stanu lub sytuacji, w jakiej znajduje się w danym momencie. 

Jak pewnie się domyślasz – należy ją przedstawić w kontekście Twojej oferty (czyli sprzedawanych przez Ciebie produktów lub usług). W związku z tym, zanim zaczniesz, musisz bardzo, ale to bardzo dobrze poznać swoją grupę docelową.  

Odpowiedz sobie na pytania: kim są Twoi klienci, a przede wszystkim – co jest ich największym problemem, którego chcieliby się pozbyć? Nie wiesz, jak do tego podejść? Już podpowiadam! 

Before: jak zastosować to w praktyce? 

Załóżmy, że sprzedajesz sprzęt sportowy do treningu w domu lub specjalizujesz się w dostarczaniu gotowych diet “pod drzwi”. Sytuacjami wyjściowymi, które trapią Twojego klienta mogą być na przykład: nadwaga, problemy z kondycją lub co gorsza – zdrowiem, złe samopoczucie, brak akceptacji swojego wyglądu i wiele, wiele więcej. 

A co jeśli sprzedajesz kursy? W tym przypadku postać BEFORE mogą przyjąć takie elementy, jak: niskie płace i brak perspektywy otrzymania podwyżki lub awansu, a nawet poczucie braku spełnienia i samorealizacji. 

Before-AFTER-Bridge, czyli pozwól zobaczyć, gdzie może się znaleźć 

Ten element polega na niczym innym, jak na zaprezentowaniu pozytywnego stanu czy też sytuacji, w której Twój odbiorca pragnie się znaleźć. Jeśli w pierwszym punkcie (BEFORE) udało Ci się odrobić pracę domową – ten pójdzie Ci jeszcze łatwiej. 

Oczywiście, nie możesz zapominać, że AFTER musi być stricte powiązany z tym, co chcesz mu zaoferować! 

After: jaką formę może przyjąć w praktyce? 

Dla wygodny i lepszej klarowności – pozostańmy przy przykładach, które omówiliśmy sobie już wcześniej. 

W przypadku sprzętu sportowego lub cateringu do sytuacji AFTER możemy zaliczyć: pozbycie się zbędnych kilogramów i uzyskanie atrakcyjniejszej sylwetki, poprawę kondycji, a także polepszenie stanu zdrowia. 

W przypadku kursów oczekiwany rezultat może przyjąć formę: podwyżki, awansu, spełnienia zawodowego, a co za tym idzie – jeszcze większej motywacji. 

Gdy ustalenie BEFORE i AFTER będzie już za Tobą – pora wykonać najważniejszy krok… 

Before-After-BRIDGE, czyli pokaż, w jaki sposób może to osiągnąć 

Udało Ci się pokazać, gdzie jest Twój odbiorca oraz wskazać, gdzie chciałby się znaleźć. Teraz pora na ostatni element, czyli odpowiedzenie na pytanie jak ma to zrobić. 

Jak łatwo się domyślić – użycie słowa “bridge” nie jest tu przypadkowe. W końcu rolą tej copywriterskiej formuły jest zbudowanie swego rodzaju “mostu”, za pomocą którego Twój odbiorca będzie w stanie przejść z punktu wyjściowego (negatywnej sytuacji, w której znajduje się obecnie), aż do punktu końcowego (pozytywnej sytuacji, której oczekuje). 

Bridge: jak to zrobić? 

Jak już pewnie udało Ci się wywnioskować – w tym miejscu Twoim zadaniem jest pokazanie, w jaki sposób Twój odbiorca ma odbyć taką podróż. Podpowiem – ta droga ma wieść poprzez skorzystanie z Twojego produktu lub usługi

  • Jeśli sprzedajesz urządzenia sportowe – swoistym mostem łączącym oba te stany będzie oczywiście zakup jednego z nich. 
  • Jeżeli zajmujesz się przyrządzaniem cateringów – czynnikiem odpowiadający za sukces będzie regularne zamawianie Twoich posiłków. 
  • Jeśli oferujesz kursy – naturalną drogą wiodącą do znalezieniu się w pożądanej sytuacji będzie… a jakże – skorzystanie z jednego z nich! 

Formuła BAB, czyli copywriterski trick, jak uczynić świat Twojego klienta lepszym 

Omówienie każdego elementu za nami, a więc pora na przytoczenie kilka praktycznych przykładów. Technika BAB w może prezentować się następująco: 

W przypadku sprzedaży sprzętu sportowego: 

Nadwaga sprawia, że już od dawna nie mieścisz się w ulubione ubrania, czujesz się nieatrakcyjny, a każda aktywność wiąże się z potem, bólem i ogromnym wysiłkiem? 

A wiesz, że regularny, nawet 30-minutowy trening pozwolić Ci zgubić zbędne kilogramy, a co za tym idzie – wrócić do dawnego wyglądu i formy – i to nawet w ciągu 3 miesięcy? 

Wystarczy, że zadbasz o regularne i nieskomplikowane ćwiczenia, które umożliwi Ci ten stacjonarny rower treningowy. 

W przypadku sprzedaży cateringu dietetycznego: 

Źle dobrana dieta jest jednym z kluczowych powodów, przez które nie możesz schudnąć, a co gorsza – z tygodnia na tydzień przybierasz na wadze! 

Wyobraź sobie, że możesz jeść wartościowe i w pełni zbilansowane posiłki, dzięki którym schudniesz nawet kilkanaście kilogramów. I to bez martwienia się o zakupy czy gotowanie. 

Zamów dietetyczny catering z dostawą pod drzwi, a pierwsze efekty zobaczysz już po 2 tygodniach! 

W przypadku sprzedaży kursów: 

Brak odpowiedniej kwalifikacji może być skutecznym elementem, który hamuje Twoją karierę. 

A co jeśli udałoby Ci się znaleźć prosty sposób na zagwarantowanie sobie awansu i podwyżki? 

Odpowiedzią na Twoje potrzeby może być jeden z naszych kursów. 

Lubisz takie wpisy? 

Twoi znajomi prawdopodobnie też! Zrób mi przysługę i podziel się jego treścią. Obiecuję, że odwdzięczę się kolejnymi wartościowymi artykułami ?! 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares