Copywriting to zawód polegający na pisaniu różnorakich tekstów – od prostych precli służących jedynie do zapełniania treści i mających wpływ na pozycjonowanie, poprzez bardziej specjalistyczne artykuły wymagające posiadania wiedzy lub wykonania dogłębnego research’u, na bardziej kreatywnych i sprzedażowych hasłach kończąc.
Czy każdy może zostać copywriterem?
Na to pytanie można odpowiedzieć dwojako. Odpowiedź brzmi „tak”, jeśli pełnoprawnym copywriterem nazwiemy osobę piszącą teksty zapleczowe o niskiej bądź nawet zerowej wartości merytorycznej. Do tego koszyka często można wrzucić również opisy produktów dla różnych sklepów internetowych (e-commerce). Do takiej pracy nadaje się praktycznie każdy, kto choć trochę zaznajomiony jest z klawiaturą i językiem polskim. Jeśli jednak w grę wchodzą bardziej ambitne treści – nie każdy domorosły copywriter nadaje się do ich pisania. No i przede wszystkim nie każdego można wtedy nazwać w pełni profesjonalnym copywriterem.
Copywriting to zawód dla wybranych
W tej pracy liczy się tzw. feeling, czyli po prostu wyczucie i odpowiednie podejście do tematu. Pisząc, copywriter nie tylko dzieli się suchą wiedzą, ale także pracuje nad ładnym opakowaniem przygotowywanych treści. Dba o spójność i dopasowanie komunikatu do tematu oraz kanału, w jakim zostanie opublikowany. Często nadaje też ton i nie może zapominać przynajmniej o podstawowych zasadach SEO.
Przykłady?
Jeśli copywriter przygotowuje artykuły dla poważnej firmy nie może sobie pozwolić na frywolne zwroty i nieprofesjonalny język. Gdy redaguje posty na facebooka, copywriter skupia się na odbiorcach i ich zaangażowaniu. W przypadku maili i newsletterów musi zaciekawiać i skłaniać do wykonania konkretnej akcji (np. otwarcia maila albo kliknięcia zawartego w nim linku).
W sytuacji, gdy pisze hasła na ulotki czy oferty biznesowe – do jego zadań należy skupienie się na walorach danej oferty i użyciu perswazji (przekonania), aby promowana usługa bądź produkt sprzedał się jak najlepiej.
Rodzaje copywriterów
Zgodnie z tym układem, copywriterów można podzielić na 2 grupy – tych z powołania, którzy tworzą świetne teksty i każde wpisane na klawiaturze zdanie jest przygotowane z największą precyzją, oraz tych, którzy copywriting traktują, jak pracę przy taśmie (byle szybko, byle więcej). Mogliby wykonywać każdą inną pracę, ale akurat trafili na taką.
Naturalnie, nikt nie rodzi się idealny i każdy, nawet najlepszy copy musi się nieustannie dokształcać i szlifować swój warsztat. Jednak pewnego talentu oraz wspomnianego feeling’u nie da się nauczyć.
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.