W dużym skrócie copywriting polega po prostu na pisaniu. Jednak w związku z dużą ilością specjalizacji, a także mediów (strony www, maile, blogi, ulotki, banery, plakaty, radio, telewizja i wiele innych), w jakich sprawdzają się poszczególne rodzaje tekstów, copywriting dzieli się na różne dzieciny. Jakie? Dowiesz się czytając ten artykuł, koniecznie do końca :).

SEO copywriting

Jest to tzw. pisanie tekstów SEO, czyli tych przyjaznych wyszukiwarkom internetowym. Treści tego typu muszą zawierać odpowiednią ilość słów (fraz), na które dana strona chce się pozycjonować w wyszukiwarce Google. Teksty SEO tworzone z myślą o pozycjonowaniu stron www często mają mniejszą wartość merytoryczną niż treści typowo content marketingowe. Najlepszym połączeniem pozwalającym „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu” są treści SEO posiadające dużo wartości merytorycznej. W ten sposób są one przyjazne wyszukiwarce, jak i zwykłym użytkownikom.

E-mail copywriting

Treści tego typu pisanie są z myślą o umieszczeniu ich w mailach i newsletterach. Z uwagi na fakt, że email jest bardzo specyficzną formą kontaktu, teksty te powinny być maksymalnie krótkie i jednocześnie nawołujące do wykonania konkretnej czynności (tzw. CTA – call-to-action). W kampaniach e-mail marketingowych w głównej mierze liczy się to, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia w danych przycisk lub link, aby przeszedł na dedykowaną stronę. E-maile znacznie rzadziej spełniają role contentowe czy informacyjne. Z założenia mają przekazać krótką wiadomość, a następnie przekierować na stronę www. W e-mail marketingu liczy się także personalizacja, czyli dopasowanie treści do potrzeb konkretnego odbiorcy. Odpowiednie jej stosowanie pozwala znacznie zwiększyć skuteczność niejednego mailingu.

Content copywriting

Jest to pojęcie stosunkowo nowe i tyczy się tworzenia treści, które przynoszą realną korzyści osobom je czytającym. Do tego typu tekstów możemy zaliczyć różnego rodzaju merytoryczne artykuły, instrukcje (np. jak coś zrobić), a także poradniki. Podobnie, jak w przypadku SEO copywritingu, dobrze dobrany content załatwia dwie sprawy za jednym razem – edukuje odbiorców, jednocześnie dbając o odpowiednio wysoką pozycję w wyszukiwarkach.

Sales copywriting

Ten rodzaj pisania znany jest także pod pojęciem copywritingu sprzedażowego. Jak sama nazwa wskazuje, copywriter trudniący się tego rodzaju tekstami skupia się na sprzedaży produktów bądź usług. Używa przy tym wielu technik – od prostych list i pokazywania zalet produktu, na manipulacji i wywieraniu wpływu kończąc. Wszystko po to, aby przekonać do zakupu i sfinalizować transakcję. Teksty sprzedażowe są zazwyczaj krótkie i tworzy się je głównie z myślą o landing pages, mailingach, banerach, ulotkach bądź folderach ofertowych. Coraz częściej stosowane są również w dłuższych formach (tzw. sales letters), a nawet obszernych artykułach na blogi.

Social media copywriting

W dobie nieustannego rozwoju platform internetowych skupiających wokół siebie wielu użytkowników (społeczności), nie można pominąć tak ważnej sztuki, jaką jest pisanie z myślą o social media. Facebook, Instagram, Twitter – to tylko przykłady miejsc, gdzie bardzo pożądane są umiejętności profesjonalnych copywriterów. Teksty pisane z myślą o social mediach muszą być angażujące i aktywujące użytkowników do śledzenia danego profilu czy strony, a także wykonywania przez nich określonych czynności (tzw. lajkowania, śledzenia itp.). Okazuje się to nie lada sztuką, zwłaszcza gdy format tekstów jest bardzo ograniczony (chodzi głównie o ilość znaków). Brak słów wprawni copywriterzy natomiast mogą nadrabiać poprzez uzupełnianie swoich tekstów ciekawymi grafikami.

Techniczny copywriting

Co prawda, ten odłam z powodzeniem można by zakwalifikować do content copywritingu. Jednak ze względu na wysoki poziom trudności i konieczność specjalizacji (w tego typu tekstach od copywriterów wymaga się „trochę” więcej) – poświęcimy na to oddzielny akapit. Teksty techniczne dotyczą zazwyczaj specyficznej wiedzy (nierzadko konieczne jest, aby copywriter poza zwykłym researchem posiadał również konkretne wykształcenie). Teksty muszą być wyczerpujące, a przez to ich przygotowanie wiąże się z koniecznością poświęcenia znacznie dłużej ilości czasu, niż ma to miejsce podczas pisania mniej technicznych artykułów. Co za tym idzie, wynagrodzenie również bywa wyższe.

Copywriting kreatywny (creative)

W nim zawiera się wszystko to, co można wrzucić do pudełka z napisem „kreacja”. Ciekawe slogany, nieszablonowe hasła, a także storytelling i słowotwórstwo. Kreatywne pisanie nie zawsze ma na celu sprzedaż czy wypromowanie danego produktu bądź marki. Czasami chodzi w nim jedynie o stworzenie czegoś niezwykłego i nieszablonowego. Tekstu, zwrotu, hasła, które wychodzi poza wszelkie schematy.

Typowo kreatywni copywriterzy, skupieni jedynie na twórczej pracy, nie mają łatwego życia. Bowiem, nie zawsze owoce ich ciężkiej i wymagającej pracy potrafią być odpowiednio docenione.

Pseudo-copywriting

A ten akapit dedykuję osobom, którym wydaje się, że potrafią pisać i są „copywriterami z krwi i kości”. Pisanie może być zarówno sztuką, jak i prostym rzemiosłem. Zawsze jednak towarzyszy mu jakiś cel. Czy to osiągnięcie określonej konwersji, wypromowanie produktu, usługi lub całej marki bądź po prostu stworzenie czegoś niezwykłego.

Wielu tzw. „kopiwriterów” zapomina o tym. Piszą teksty hurtowo, bez większej wizji czy przesłania. Tworzą, a raczej przepisują treści bazując na już wcześniej stworzonych tekstach (często po prostu je parafrazując). Skupiają się jedynie na formie, całkowicie nie zwracając uwagi na cel. Co najgorsze – myślą, że pozjadali wszystkie rozumy :).

Koniec

Tym sposobem dobrnęliśmy do końca, jeśli chodzi o podstawowy podział rodzajów copywritingu. Powiedziałem „podstawowy”? Tak, bowiem coraz częściej słyszy się o nowych rodzajach i specjalizacjach copywriterów. O tym napiszę kiedy indziej :).