Osobiście uważam, że moda na prowadzenie bloga „bo tak” już dobiega końca. Osoby, które myślały o zdobyciu poklasku i sławy za pomocą tego medium powoli się wykruszają. W ich miejsca pojawiają się bardziej prozaiczne powody – a wśród nich wzmocnienie komunikacji, pozycjonowania lub po prostu chęć dzielenia się swoją wiedzą.

Prowadzenie bloga to dobra droga

Ale się zrymowało. Blog jest dobry pod kilkoma względami. Po pierwsze jest świetnym miejscem, w którym można zagospodarować mnóstwo słów kluczowych (tym samym powoli wdrapując się na szczyty wyszukiwarki zwanej Google). Póki co, mi ten cel przyświeca najmocniej – stąd czasem moje artykuły (pomimo, że jestem dobrym copywriterem)  mogą być ciężkostrawne. Są po prostu tworzone głównie z myślą o SEO.

Po drugie – blog pozwala komunikować się z otoczeniem. Poza Facebookiem jest to jeden z lepszych sposobów na dotarcie do fanów, użytkowników, potencjalnych klientów itd.

Po trzecie (ostatnie) – pozwala budować markę firmy, jako znającej się na tym co robi, bądź osobistą – eksperta w danej dziedzinie.

Atuty, czyli jak zacząć?

Wystartowanie, a następnie prowadzenie bloga jest łatwe. Wystarczy, zainstalowanie najprostszego wordpressa, włożenie choć minimalnego wysiłku w zaprojektowanie jego desingu i już można dodawać posty.

Blog jest też tani (a może być nawet darmowy). Jak? Jeżeli prowadzimy go sami – angażujemy tylko swój czas, bez generowania dodatkowych kosztów. Jeśli natomiast czasu nam brak, a gotówki mamy pod dostatkiem – prace nad blogiem można zlecić profesjonalnemu copywriterowi. Oczywiście, pomijam kwestie hostingu czy domeny.

Z racji na mój zawód (e-marketer i copywriter), swój blog prowadzę samodzielnie :).

Zasady prowadzenia bloga

Należy jednakże pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

  1. Używaniu poprawnego języka, bowiem nie ma nic gorszego niż blog wypełniony błędami stylistycznymi, językowymi, a co najgorsze ortograficznymi. Strona na starcie traci mnóstwo w oczach swoich odbiorców.
  2. Optymalizacji pod kątem SEO. Nie wolno zapominać o doborze odpowiednich słów kluczowych, dodawaniu nagłówków, opisów zdjęć, a także o kilku innych ważnych zasadach, o których już wkrótce napiszę w kolejnym artykule.
  3. Regularności – blog musi być aktualizowany nieustannie i w odpowiednich odstępach czasu. Publikowanie jednego artykułu w miesiącu, bądź wrzucanie całych paczek (np. 3 wpisy jednego dnia) nie ma żadnego sensu. Zarówno pod względem pozycjonowania (Google lubi regularność), jak i kształtowania marki (odbiorcy szybko o niej zapomną).
  4. Merytoryce, bowiem blog musi przekazywać określoną wartość osobom, które go odwiedzają. Należy zadbać, aby artykuły dostarczały ciekawe informacje, dzięki którym czytający je użytkownicy w jakiś sposób skorzystają i poszerzą swoją wiedzę.

Zacznij już teraz

Jeżeli nawet po przeczytaniu tego artykułu, prowadzenie bloga wydaje Ci się za trudne – oddaj to w ręce fachowca. Napisz do mnie, a ja zajmę się całą resztą.