Nikomu nie trzeba udowadniać siły i ogromu możliwości, jakie daje to medium. Nie ma bowiem innego narzędzia, które tak skutecznie i szybko pozwoli zbudować markę, komunikować się z odbiorcami, a przede wszystkim – sprzedawać. Co trzeba wiedzieć o działaniach w Internecie? Z jakich narzędzi korzystać, aby w pełni wykorzystać jego potencjał? A przede wszystkim jaką strategię komunikacji obrać? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Sprawdź potencjał Twojej firmy w Internecie

To oznacza, że musisz przeprowadzić dogłębny audyt Twojej obecnej działalności w wirtualnym świecie. Zrób sobie listę miejsc, w których Twoja firma jest obecna oraz działań, które wykonujesz, aby ją i siebie promować. Masz stronę Internetową, czy może wzmiankę o Twojej firmie można znaleźć tylko w ogólnodostępnych katalogach Internetowych? Prowadzisz stronę na Facebooku i innych serwisach społecznościowych? Piszesz bloga i dzielisz się swoją biznesową wiedzą z innymi? A może jesteś właścicielem sklepu internetowego (e-commerce), jednak rozmiar sprzedaży przez ten kanał nie jest dla Ciebie satysfakcjonujący?

Zrobione? No to przejdźmy dalej.

A teraz zweryfikuj, co robi konkurencja

Znasz konkurentów, którzy działają w podobnej branży i którym „biznes idzie lepiej”? Sprawdź, co stoi za ich sukcesem. Jakie działania podejmują, a z jakich narzędzi w ogóle nie korzystają. Może się okazać, że zaoszczędzisz mnóstwo czasu na opracowywanie planu działania i dobór odpowiednich kanałów, po prostu wzorując się na najlepszych. Po co wymyślać coś, co już dawno zostało wymyślone? Oczywiście, nie mówimy tu o plagiacie czy ewidentnym podkradaniu unikalnych pomysłów czy idei. A następnie…

Określ strategię, która przyniesie Ci sukces (o archetypach słów kilka)

Jedną z najważniejszych rzeczy, o której musisz zdecydować, jest sposób w jakich chcesz, aby Twoja marka była postrzegana. Istnieje co najmniej kilkanaście archetypów, z którymi możesz się utożsamiać (istotne, aby wybrać tylko jeden i to pasujący do rodzaju Twojej działalności). Przykłady?

Jeżeli Twój biznes związany jest z szeroko pojętą opieką nad ludźmi (prowadzisz sieć aptek, gabinetów lekarskich, a może fizjoterapeutycznych) – tu idealnie sprawdzi się archetyp Opiekuna (ang. Caregiver).

Jeśli do Twoich głównych obowiązków należy dostarczanie adrenaliny swoim klientom (prowadzisz różne obozy, organizujesz wycieczki, wieczory panieńskie i kawalerskie oraz wiele innych) – w tym przypadku możesz rozważyć archetypy Jokera (mającego w obowiązku zapewnianie rozrywki) bądź Explorera (Odkrywcy).

Istotne jest dopasowanie archetypu do rodzaju działalności, w innym wypadku można narazić się na poważne konsekwencje wizerunkowe. Archetyp Jokera raczej słabo sprawdzi się w firmie oferującej usługi prawne, tak samo archetyp Mędrcy (Guru) nijak odnajdzie się w biznesie zajmującym się produkcją młodzieżowej odzieży sportowej.

Dlaczego to takie ważne? Wybór odpowiedniego archetypu i co za tym idzie – formy komunikacji, pozwoli Ci być spójnym i autentycznym w swoich działaniach, a także pozwoli dobrać odpowiednie narzędzia komunikacji.

Wybierz narzędzia adekwatne do Twojej strategii

Załóżmy, że wybór archetypu masz już za sobą. Wiesz już też co-nie-co o konkurencji. Pora wybrać odpowiednie narzędzia komunikacji (a jest z czego). Główne obszary to:

SEO, czyli w dużym skrócie działania zmierzające do uzyskania jak najlepszej pozycji w wyszukiwarce Google. Z tego rozwiązania powinien korzystać absolutnie każdy przedsiębiorca, niezależnie jaki rodzaj biznesu prowadzi.

Social media – działania skupione wokół tzw. mediów społecznościowych. Do tego medium trzeba podchodzić z dużą ostrożnością, bowiem nie każdej marce przystoi obecność w social mediach. O ile tzw. lifestylowe firmy (produkujące odzież, wykończenia wnętrz, czy choćby napoje) idealnie odnajdują się w popularnych SM. O tyle producenci koparek, czy mocno wyspecjalizowanego sprzętu, strony jak Facebook czy Instagram powinny omijać szerokim łukiem.

E-mail marketing – to natomiast świetnie narzędzie do stałej komunikacji ze swoimi klientami i kontrahentami. Powinien je stosować praktycznie każdy biznes. Nie ma bowiem szybszego (z wyjątkiem wykonania telefonu) i tańszego sposobu na dotarcie ze swoim komunikatem. Klasyczny e-mail to zawsze dobre rozwiązanie.

Content marketing – najczęściej prowadzony w formie bloga. Pozwala dzielić się swoją wiedzą z otoczeniem, a także budować pozycję eksperta w swojej dziedzinie.

Performance marketing – skupia w sobie wszystkie działania związane z płatną reklamą (od AdWords i Facebook Ads, poprzez promowanie filmów, zakup baz mailingowych, aż na afiliacji i wielu innych kończąc). Jeden z skutecznych sposobów budowania marki, jednak znacznie droższy niż wymienione powyżej.

Nie ma co ukrywać, że wszystkie te obszary na pewnym etapie wzajemnie się przenikają i tak np. content marketing doskonale wspiera SEO. Natomiast Social media i e-mail marketing bardzo często stanowią część tzw. performance’u.

I najważniejsze – bądź zawsze na bieżąco

Marketing internetowy to dziedzina podlegająca nieustannym przemianom i ewolucji. Coś, co działało jeszcze rok temu, obecnie może się okazać zupełnie przestrzelonym i nieefektywnym pomysłem. Stąd tak ważne jest nieustanne aktualizowanie swojej wiedzy na temat digital marketingu.

Potrzebujesz wsparcia? Skontaktuj się ze mną. Sprawię, że Twoja firma zaistnieje w wirtualnym świecie.