Masz już za sobą kilka udanych projektów z zakresu tworzenia contentu? Zdajesz sobie sprawę, że dobrym wyjściem będzie stworzenie profesjonalnego portfolio, dzięki któremu odbiorcy będą mogli zapoznać się z Twoim warsztatem oraz stylem? Jednak nie do końca wiesz, w jaki sposób możesz pokazać je światu? Zdaje się, że mam dla Ciebie rozwiązanie, które znajdziesz w dalszej części tego wpisu.

Zobacz, jak podejść do tematu tworzenia copywriterskiego portfolio, aby zrobić to szybko, wygodnie, a Twoja praca – przyniosła wymierne rezultaty.

Jak zbudować copywriterskie portfolio?

Zdradzić Ci pewien sekret? Od jego zaprojektowania i udostępnienia innym dzielą Cię tylko 4 niezbyt skomplikowane kroki. Każdy z nich opisałem poniżej. Czytaj i korzystaj, a jeśli uznasz, że moje rady Ci pomogły – zrób mi przysługę i podziel się tym artykułem z innymi.

Krok 1: wybierz realizacje, którymi chcesz się pochwalić

Moja rada: aby Twoje portfolio olśniło odbiorców i szybko zamieniło ich w lojalnych klientów – upewnij się, że umieszczasz w nim same perełki.

Jeżeli koncentrujesz się na konkretnej branży lub niszy – pochwal się realizacjami z wybranej tematyki. A jeśli chcesz pokazać swoją wszechstronność – nie ograniczaj się wybranym obszarem i koniecznie pokaż całe spektrum swoim możliwości.

Krok 2: zapytaj klientów o zgodę 

Gdy już określisz, jakie dotychczasowe realizacje trafią do Twojego portfolio – nie zapomnij uzyskać odpowiedniej akceptacji od klienta, który Ci je zlecił. Tego wymaga kultura osobista, a jeśli z kontrahentem wiąże Cię NDA – również zapisy Waszej umowy.

Krok 3: określ formę, czyli sposób prezentacji Twojej pracy

W zależności od dziedziny, którą się zajmujesz czy też preferowanej przez Ciebie specjalizacji – Twoje copywriterskie portfolio może przyjąć najróżniejsze formy. Do najbardziej popularnych zaliczamy:

  • Linki (odnośniki) do stron internetowych, na których znajdują się wykonane przez Ciebie treści. Ten sposób jest zdecydowanie najszybszy i najwygodniejszy, jednak niesie za sobą również pewne zagrożenia. Mianowicie, nigdy nie wiesz, czy adres URL, do którego kierujesz, nadal jest aktualny i czy aby nadal znajdują się na nim Twoje teksty.
  • Dokument Word lub PDF, w którym umieścisz swoje realizacje. Ta opcja jest zdecydowanie stabilniejsza, jednak wymaga włożenia znacznie więcej wysiłku.
  • Pliki JPG lub PNG (screeny) – to z kolei rozwiązanie dla leniwych, którym nie chce się przygotowywać bardziej profesjonalnych prezentacji.
  • Serwisy lub narzędzia do tworzenia portfolio – w sieci znajdziesz mnóstwo gotowych rozwiązań, które pozwolą Ci na estetyczne prezentowanie Twoich prac.
  • Logotypy i opinie dotychczasowych klientów – powiedzmy sobie szczerze, nie każda firma chce się chwalić tym, że za przygotowanie konkretnych tekstów odpowiadał ktoś z zewnątrz. W wielu przypadkach chcą załatwiać to anonimowo, co skutkuje brakiem zgody na umieszczenie prac w portfolio. W takiej sytuacji możesz poprosić przynajmniej o przygotowanie referencji na Twój temat. A jeśli i to zawiedzie – chociażby zgodę na publikację logotypu.

Co powinno zawierać portfolio specjalisty od copywritingu?

W tym obszarze warto pamiętać o 3 elementach:

  • Tekstach, które masz na swoim koncie – to oczywiste.
  • Oprawie wizualnej – powinno być schludne, czyste i czytelne.
  • Danych kontaktowych – pamiętaj, że jeśli Twoje portfolio spełni swoje zadanie – potencjalni klienci mogą zechcieć od razu się z Tobą skontaktować!

Dodatkowo możesz je wzbogacić o logotypy i opinie klientów, a także konkretne wyniki (np. informacje, co dzięki nim zyskali). Możliwości jest naprawdę sporo.

Gdzie umieścić i jak udostępniać przykłady z Twojego portfolio?

Każdą z wyżej wymienionych form możesz umieścić bezpośrednio na swojej stronie www, firmowym lub prywatnym blogu czy też w mediach społecznościowych (idealnie do tego nadają się: Facebook, Instagram i LinkedIn).

Jednak wówczas musisz pamiętać, że z ich treścią zapoznają się nie tylko potencjalni klienci, ale również… Twoja konkurencja.

Jeżeli nie chcesz, aby inni copywriterzy wiedzieli o Twojej pracy zbyt dużo – swoje copywriterskie portfolio możesz udostępniać tylko na wyraźną prośbę klientów (np. za pośrednictwem maila). Ze swojej strony bardzo polecam właśnie to rozwiązanie!

Krok 4: pamiętaj o aktualizowaniu

Z każdym napisanym tekstem zdobywasz nie tylko nowe informacje, ale również powoli, aczkolwiek konsekwentnie poprawiasz swój warsztat. W związku z tym po kilku miesiącach czy latach może się okazać, że Twoje portfolio kompletnie nie odzwierciedla Twoich aktualnych umiejętności (które od jego publikacji zmieniły się nie do poznania).

Dlatego pamiętaj, aby od czasu do czasu tam zajrzeć. A jeśli uznasz za stosowne – “odkurzyć” lub całkowicie wymienić prezentowaną zawartość.

Dobre portfolio copywritera – dlaczego warto?

Zmierzając powoli do końca tego artykułu – pora na małe podsumowanie.

Jeżeli po jego lekturze nadal zastanawiasz się, czy stworzenie własnego portfolio to dobry pomysł… cóż, mogę tylko powiedzieć: 3 x “TAK!”.

  • Tak, bo to jeden z najwygodniejszych sposobów prezentacji Twoich kompetencji. 
  • Tak, ponieważ pozwala budować pozycje eksperta w branży.
  • Tak, albowiem stanowi świetny bodziec do rozwoju*. 

* Nic nie motywuje bowiem bardziej niż sprawdzanie swoich realizacji sprzed kilku lat i dostrzeganie, jak długą drogę się przeszło i jak duży od tego czasu poczyniło się progres.

A gdzie znajdziesz moje copywriterskie portfolio?

Przez wiele lat mojej kariery zdążyłem obsłużyć setki klientów (właśnie powoli dobijam do 1000 firm!). Jak łatwo się domyślić – przy takiej ilości naprawdę ciężko nadążyć za wszystkimi projektami, a tym bardziej znaleźć czas na tworzenie rozbudowanego portfolio.

Właśnie dlatego postanowiłem, że w portfolio copywritera na mojej stronie www będę zamieszczał wyłącznie wybrane logotypy firm, z którymi współpracowałem. Klienci, którzy chcą dowiedzieć się więcej oraz sprawdzić przykłady moich realizacji – otrzymają je bezpośrednio na maila 🙂

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares