Zarówno meta tytuły (meta title), jak i meta opisy (meta description) przez wielu copywriterów, jak i osób zajmujących się SEO, traktowane są po macoszemu. Duża część osób nie docenia ich znaczenia, skupiają się jedynie na treściach umieszczanych bezpośrednio na stronie. Co warto wiedzieć o tego typu tekstach i jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce? Czytaj uważnie, a wszystkiego dowiesz się z tego tekstu.

Czym jest meta title i description?

Zaczniemy klasycznie, czyli od początku, omawiając sobie definicje obu tych pojęć:

Meta tytuł to nagłówek, który każdy użytkownik widzi jeszcze przed wejściem na stronę. Jest on bowiem wyświetlany bezpośrednio w wyszukiwarce – na liście wyników.

Meta opis to natomiast ten mniejszy, choć dłuższy tekst ukazujący się zaraz pod meta tytułem oraz adresem url danej strony.

A czym one nie są?

Meta title nie jest tytułem np. postu, czy produktu widniejącego na danej stronie. Oczywiście, jeśli sam nie ustawisz tytułu meta dla danej podstrony – wtedy zostanie on automatycznie zaczytany właśnie bezpośrednio z samego tytułu.

Podobnie sprawa wygląda przy meta description – można to ustawić indywidualnie, a w przypadku braku takiej czynności, opis zostanie uzupełniony automatycznie (zazwyczaj zaczytany zostanie pierwszy akapit danej podstrony).

Jak pisać meta tytuły?

Na początek należy pamiętać, że meta title ma wpływ na pozycjonowanie strony. Dlatego w jego treści trzeba umieścić frazę kluczową, na jaką dana podstrona ma być pozycjonowana. Meta title jest duże i widoczne dla użytkownika już na pierwszy rzut oka. Dlatego poza frazą, na której Ci zależy, możesz umieścić w nim najważniejsze informacje na temat produktu (rozmiar, cenę itp.) lub po prostu wypisać jego zalety.Nie zapominaj, że wszystkie te informacje muszą się zmieścić w maksymalnie 60 znakach ze spacjami.

Zakładając, że sprzedajesz t-shirty, Twój tytuł meta może brzmieć następująco:

Biała koszulka <nazwa firmy> – oryginalny T-shirt  XL za jedyne 100 zł

Jak pisać meta opisy?

W tym przypadku sytuacja ma się zgoła inaczej, albowiem meta description nie wpływa bezpośrednio na SEO strony. Jest to ogromny plus zwłaszcza dla dużych serwisów posiadających setki, a nawet tysiące unikalnych urli. Tworzenie dla każdego z nich osobnego opisu meta byłoby nie lada wyzwaniem nawet dla najbardziej wprawionego seo copwyritera.

Z drugiej strony, nie wolno w żaden sposób lekceważyć tego rodzaju treści. Są one bowiem tym, co użytkownik widzi jeszcze przed podjęciem decyzji, czy w ogóle kliknie w dany link i przejdzie do konkretnego serwisu.

Tekst zawarty w meta opisie musi być zatem skuteczny i pisany językiem korzyści. Takim, aby użytkownik zdecydował się kliknąć właśnie w adres Twojej strony, ignorując przy tym serwisy konkurencji. Meta description musi dawać użytkowniki odpowiedź, dlaczego powinien on kliknąć właśnie w dany wynik wyszukiwarki Google.

Choć technik tworzenia opisów jest wiele, pomóc w tym może tzw. metoda AIDA – skrót pochodzący od angielskich słów Attention (odpowiadający za uwagę), Interest (czyli zainteresowanie), Desire (wyrażający pragnienie) oraz Action (czyli po prostu działanie).

Jak to może wyglądać? Załóżmy, że pracujesz w konkurencyjnej branży i trudnisz się sprzedażą obuwia. Jak więc powinien brzmieć skuteczny opis meta?

Odbierz rabat na oryginalne tanie buty sportowe dostępne w Twoim rozmiarze. Zamów teraz, aby dodatkowo skorzystać z darmowej wysyłki.

Jak widać, opis meta może być nie tylko skuteczny, ale również uniwersalny. Możesz go dopasować praktycznie do każdego produktu – zmieniając np. jedynie rodzaj obuwia (na eleganckie, czy klasyczne).

Ważne: pamiętaj, że Google wyświetla tylko ściśle określoną ilość znaków. Dlatego meta opisy na Twojej stronie nie powinny przekraczać 156 zzs.

Tytuły i opisy typu meta – podsumowanie

Jak widzisz, tworzenie tego rodzaju treści nie jest zbyt skomplikowane. Jedyne o czym musisz pamiętać to dobór odpowiednich słów oraz stosowanie języka korzyści. Poza lepszym pozycjonowaniem serwisu (zwłaszcza za sprawą meta tytułu) zapewnisz sobie również więcej wejść na stronę. Bowiem dobry opisy przyciągnie znacznie więcej zainteresowanych osób.

A jeżeli potrzebowałbyś pomocy copywritera…

To wraz z moim zespołem jestem do Twojej dyspozycji! Wystarczy, że klikniesz tutaj i skontaktujesz się ze mną. Doskonałe teksty (nie tylko na potrzeby meta tytułów i opisów) gwarantowane – zapewniam. Copywriter, nie tylko od SEO jest do twojej dyspozycji.