W obecnych czasach copywriter utożsamiany jest z osobą tworzącą teksty. Jest to zawód, który opiera się na wszechstronności i elastyczności. Copywriter robi wpisy na blogi, tworzy opisy sprzedażowe np.: do sklepów internetowych, pisze teksty SEO, wymyśla hasła reklamowe, slogany i wiele więcej. Kim więc jest copywriter? To dość skomplikowane, dlatego w tym artykule postaram się wyjaśnić Ci na czym polega ta praca.
Czym zajmuje się copywriter? Definicja zawodu.
Zacznijmy od początku, czyli od ogólnej definicji terminu “kopirajter”. A brzmi ona tak: “Copywriter jest osobą tworzącą teksty, wykorzystywane w celach marketingowych”.
Jednak ten termin jest zbyt ogólny i tak naprawdę nic nam nie mówi. Każdy copywriter jest w czymś dobry, dlatego zawód ten ciągle ewoluuje i rozszerza swój zakres obowiązków oraz umiejętności. Oto kilka odmian zawodu copywritera:
E-copywriter (Webwriter)
Ten rodzaj copywritingu opiera się na tworzeniu wpisów (np. reklamowych), które są pisane przede wszystkim z myślą o cyfrowych nośnikach danych. Internetowy copywriter tworzy teksty dla stron internetowych, sklepów typu e-commerce i po prostu wszystkich miejsc w internecie.
Chodzi tu głównie o:
- Teksty na bloga.
- Opisy produktów pod kątem zarówno sprzedażowym, jak i SEO.
- Pisanie tekstów, dla firm działających w internecie.
- Tworzenie artykułów typowo pod dany produkt.
- I wiele innych.
Ten rodzaj copywritingu oparty jest na tekstach mocno ukierunkowanych. Tutaj, chodzi nie tylko o to, aby stworzyć tekst na temat. Taki artykuł czy zwykły tekst ma pasować do strony, jej stylu, a także musi idealnie wpasować się w całą strategię sprzedażowo – marketingową. Chodzi tu stricte, o teksty na stronę internetową.
SEO Copywriter
Copywriter SEO zajmuje się tworzeniem tekstów, które mają za zadanie wpłynąć na wynik wyszukiwania w Google. Taki kopirajter – SEOwiec dba o to, aby jego wpisy były unikalne i niepowtarzalne. A co więcej, jego teksty muszą być przyjazne dla wyszukiwarki, za czym stoją między innymi odpowiednio dobre słowa kluczowe. To też w znacznym stopniu wpływa na wynik wyszukiwania w Google.
Wielu copywriterów uważa, że pisarze – SEOwcy są najmniej uzdolnionymi reprezentantami tego zawodu. Jednak czy tak jest rzeczywiście?
Otóż, w tekstach SEO nie chodzi o to, by po prostu napisać jakiś tekst, używając przy tym słów kluczowych. Obecnie jest to zdecydowanie za mało. Aby wypozycjonować stronę internetową trzeba umieścić na niej teksty SEO, które mają sens i posiadają jakąkolwiek wartość merytoryczną. Copywriter od SEO musi wiedzieć, że tekst tworzy nie tylko pod wyszukiwarkę, ale przede wszystkim dla czytelnika. Trzeba mieć wyczucie i pewne umiejętności. Teksty SEO, wbrew pozorom nie są takie łatwe. Nie może być to przypadkowy tekst nafaszerowany słowami kluczowymi.
Content Marketing (Manager) Copywriter
Ten rodzaj copywritingu został dopasowany do osób, które zarządzają treścią związaną bezpośrednio z reklamą. Content Manager głównie zajmuje się całą strategią komunikacyjną oraz nadzoruje proces publikacyjny tekstów. W języku polskim CM nazywany jest menedżerem treści. Są to osoby, które odpowiadają za jakość tworzonych tekstów zarówno reklamowych, SEO, jak i nadzorują cały proces pisania artykułów na daną stronę www lub blog.
Można pokusić się o stwierdzenie, że Content Manager stoi wyżej w hierarchii copy. Taka osoba właściwie musi przejść przez wszystkie ścieżki copywritingu. CM z racji swojego doświadczenia i zdobytym umiejętnościom zarządzania, posiada grupę pisarzy, którzy pracują dla CM tworząc teksty. Zadaniem Content Managera jest sprawdzanie tekstów pod kątem SEO. Dlatego można stwierdzić, że częściowo CM zajmuje się pozycjonowaniem.
CM musi być perfekcjonistą, dlatego też nie każdy nadaje się do tego typu pracy. Dlaczego? Bo żaden z “puszczonych” tekstów nie może być tylko dobry. Musi być najlepszy, to przecież wpływa nie tylko na pozycję w Google, ale także na postrzeganie danej marki, strony, czy produktu. Co więcej, jest to odpowiedzialne stanowisko, ponieważ nawet najmniejszy błąd może zrujnować firmę, dla której pracuje CM.
Wbrew pozorom, Content Manager wcale nie musi być copywriterem. Jednak znajomość tego fachu znacznie ułatwia mu zarówno pracę własną, jak i ocenianie warsztatu innych “copy”.
Copywriter freelancer
Ostatnim rodzajem copywritingu jest copywriter freelancer. Kim jest freelancer? To osoba, która właściwie nie jest związana z żadnym pracodawcą. Freelancer prowadzi działalność i dodatkowo podejmuje inne zlecenia związane z tworzeniem treści dla innych podmiotów.
Jest to osoba, która pisze zarówno teksty typowo pod SEO, jak i tworzy wpisy reklamowe czy opracowuje artykuły na bloga. Co więcej, aby freelancer mógł się utrzymać musi być wszechstronny i otwarty na nowe wyzwania. Takie podejście niewątpliwie zagwarantuje mu więcej zleceń i więcej pieniędzy.
Gdzie pracuje copywriter?
Umiejętności copywriterskie wykorzystywane są przy okazji produkcji większości przekazów reklamowych i komunikatów:
- W telewizji – copywriter pisze teksty na potrzeby spotów reklamowych.
- W radiu – copywriter zajmuje się przygotowaniem tekstów czytanych na antenie.
- W internecie – gdzie jego rolą jest przygotowywanie tekstów praktycznie do wszystkiego (strony, artykuły i wiele więcej).
Copywriter, czyli niezwykły zawód – podsumowanie
Zawód copywritera jest niezwykle wymagający. Czas jego pracy jest nienormowany, wymaga ciągłego dokształcania się oraz poświęcania swojego wolnego czasu na naukę. Jednak systematyka i konsekwencja oraz determinacja pomagają w tym zawodzie. Dzięki temu stajesz się coraz lepszy w tym co robisz.
Copywriter musi mieć talent i “gadane” (a właściwie „pisane”). Ponadto, najlepiej jakby miał wyostrzony żart, był kreatywny i umiał dostrzegać rzeczy, na które nikt inny nie zwraca uwagi. Takie umiejętności niewątpliwe można wykorzystać podczas pisania.
Jak znaleźć dobrego copywritera?
To akurat jedno z najprostszych zadań. Wystarczy, skorzystać z tego formularza :).