URL, z języka angielskiego skrót oznaczający Uniform Resource Locator, czyli sposób, w jaki formatuje się zasoby, a w szczególności – adresy stron internetowych. Jak podchodzić do jego konstrukcji, aby zadbać o pełną użyteczność, a jednocześnie wspierać pozycjonowanie Twojego serwisu internetowego? Poznaj kilka zasad, dzięki którym sztuka budowania przyjaznych adresów URL nie będzie dla Ciebie już żadną tajemnicą!
Ale na początek…
Adres URL a jego wpływ na SEO i user experience (UX)
Wyobraź sobie, że URL jest nagłówkiem artykułu lub tytułem książki, którą właśnie trzymasz w rękach. Jego rolą jest szybkie i kompleksowe przekazanie informacji, co znajduje się pod danym adresem www. A co za tym idzie – zachęcenie Cię do kliknięcia i zapoznania się z zawartością samego serwisu.
Im prostszy i mniej skomplikowany adres, tym lepiej, zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki. Przyznasz bowiem, że znacznie przyjemniej będzie Ci się czytało chociażby:
To: /konstrukcja-url-jak-powinien-wygladac–twoj-adres-www/
Niż to: /pl/blog/04/04/2020/konstrukcja-url.-jak-powinien-wygladac–twoj-adres-www?/
Tak samo do tematu jego konstrukcji podchodzi Google. Mianowicie, im łatwiejszy i bardziej zrozumiały adres, tym większe szanse, że wyszukiwarka “zrozumie” co znajduje się wewnątrz, a tym samym – podniesie jego widoczność w sieci.
Jak zadbać o to, aby adresy URL Twojej strony były przyjazne?
Pomogą Ci w tym aż 3 zasady, dzięki którym zapewnisz swoim adresom zarówno wysoki poziom użyteczności, jak i aktywne wsparcie pozycjonowania całego Twojego serwisu. Mianowicie:
1. Kieruj się zasadami “mniej znaczy więcej” i “im prościej, tym lepiej”.
Jeśli tylko możesz – ograniczaj strukturę katalogów do minimum. W przypadku małego serwisu (liczącego od kilku do kilkunastu podstron) – stawiaj na strukturę składającą się maksymalnie z jednego katalogu.
Np.: adres-twojej-strony.pl/nazwa-zakładki/
Jeśli zarządzasz większym serwisem, blogiem lub sklepem internetowym (na minimum kilkadziesiąt podstron, kategorii bądź produktów) – wzbogać go o katalog wskazujący konkretną kategorię.
Np.: adres-twojej-strony.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu/
Gdy w grę wchodzi naprawdę duża platforma typu e-commerce – śmiało możesz stosować dodatkową klasyfikację, uwzględniającą podkategorie.
Np.: adres-twojej-strony.pl/nazwa-kategorii/nazwa-podkategorii/nazwa-produktu/
Pamiętaj, że powyższe rekomendacje są jedynie wskazówkami, które należy dopasować do charakterystyki Twojego serwisu, jak i oferowanego asortymentu czy contentu. Mowa tu zwłaszcza o rozbudowanych serwisach sprzedażowych, które poza posiadaniem imponującej ilości produktów, funkcjonują chociażby na kilku rynkach jednocześnie. Wtedy poza podziałem na kategorie czy podkategorie – dochodzi również klasyfikacja ze względu na język.
2. Pamiętaj o UX, czyli zachowaniu czytelności adresu.
Konstruując adresy URL zawsze pamiętaj o tym, aby były maksymalnie przejrzyste. W związku z czym, unikaj takich elementów, jak: cyfry, liczby, daty, numer seryjne oraz inne oznaczenia, które nie niosą za sobą żadnych wartościowych informacji.
Biorąc za przykład rozbudowany sklep internetowy, zamiast: adres-twojej-strony.pl/data/nazwa-kategorii/nazwa-podkategorii/nazwa-produktu/numer/, stosuj po prostu: adres-twojej-strony.pl/nazwa-kategorii/nazwa-podkategorii/nazwa-produktu/
3. Nie zaniedbuj pozycjonowania przy użyciu URL.
Chociaż wielu pozycjonerów się z tym nie zgadza – adres URL jest doskonałym miejscem wspierającym działania SEO. Wystarczy, że znajdują się w nim słowa kluczowe, na które ma być pozycjonowana dana podstrona.
Dlatego, poza dbaniem o minimalistyczną i przejrzystą formę adresów Twoich stron www – pamiętaj o uzupełnieniu ich o słowa kluczowe, na których najbardziej Ci zależy!
Konstrukcja adresów URL – podsumowanie
Jak widzisz, umiejętne budowanie adresów URL wcale nie jest takie trudne. Wystarczy, że trzymasz się 3 podstawowych zasad mówiących o ich: prostocie, czytelności (w tym zasad UX writingu) oraz użyciu fraz kluczowych.
Wierzę, że po przeczytaniu tego artykułu Twój serwis zyska nowy wymiar. Jeszcze lepiej zoptymalizowany zarówno pod kątem UX, ja i SEO ?! Powodzenia!