Jeżeli do tej pory wydawało Ci się, że do zostania dobrym copywriterem wystarczy jedynie piątka na maturze z polskiego i kilka przeczytanych lektur – to byłeś w dużym błędzie. Copywriting, poza dziesiątkami albo setkami godzin spędzonych na pisaniu, wymaga również nieustannego dokształcania się. A to jak wiemy, mogą Ci zapewnić odpowiednio dobrane pozycje książkowe.
Co musisz przeczytać, aby nie tylko mieć jako-takie pojęcia o pisaniu tekstów marketingowych, ale stać się prawdziwym wirtuozem copywritingu? Czytaj dalej :).
Dobre książki dla copywriterów pokażą Ci, czym jest prawdziwy copywriting
Od dłuższego czasu staram się walczyć z mitem copywritera-pisarza, który zajmuje się tylko tworzeniem opisów i pisaniem artykułów na blogi. Copywriter to przede wszystkim doskonały marketingowiec (takim przynajmniej powinien być). Piszący skuteczne teksty, których głównym celem jest sprzedaż. Sprzedaż, czyli zasięgi, kliki, otwarcia, odwiedziny stron, generowanie leadów, jak i po prostu czysta konwersja na gotówkę.
Ale do meritum: aby copywriter był w tym dobry, musi umieć coś więcej niż tylko ładnie pisać. Co dokładnie? O tym powiedzą poniższe pozycje.
Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować (Artur Jabłoński)
Jeżeli miałbym wskazać książkę, od której każdy copywriter powinien zacząć swoją przygodę – byłaby to właśnie propozycja od Artura Jabłońskiego.
„Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” to praktyczny poradnik, który wprowadzi Cię w świat copywritingu. Wbrew samej nazwie, książka nie uczy „jak pisać” (w dosłownym tego słowa znaczeniu), ale jest swego rodzaju zbiorem zasad, informacji oraz przydatnych wskazówek, o których powinien wiedzieć każdy początkujący copywriter.
Mnie przede wszystkim urzekła jej forma. Nie jest to typowa książka, którą odkłada się i zapomina od razu po przeczytaniu. To pozycja napisana w taki sposób, że można do niej wracać w każdym momencie – tylko po to, aby przypomnieć sobie wybraną tematykę lub pogłębić konkretne zagadnienie.
Google Analytics dla Marketingowców (Martyna Zastrożna)
Copywriter, który nie lubi cyferek to nie copywriter. Bo jak niby miałby zmierzyć efekty swoich prac? Dobrą opinią jednego klienta? Bzdura.
Albo, w jaki sposób przygotowałby się do pisania (chociażby najprostszych tekstów SEO)? Wyłącznie poprzez pobieżny research? Nie!
Dlatego tak ważna jest znajomość m.in. narzędzia Google Analytics, które poza sprawdzaniem, ile osób weszło na stronę – ma znacznie więcej, bardzo przydatnych funkcjonalności.
Podstawowe informacje zawarte są właśnie w tej książce Martyny Zastrożnej. Wiedza na temat GA podana jest w bardzo przystępny sposób – każdy powinien ją zrozumieć i przyswoić :).
Biblia copywritingu (Dariusz Puzyrkiewicz)
Totalny must-have dla każdego copywritera, który poważnie myśli o tym zawodzie. Poważnie, czyli nie chce zostać „pisarzem blogowym”, twórcą „SEO-bełkotu”, ani tym bardziej „klepaczem precli”. Dariusz w swojej książce w bardzo łatwy i lekki sposób opisuje, jak należy podchodzić do pisania tekstów. Nie tylko jak je tworzyć, ale przede wszystkim jak zmienić swoją mentalność, aby były one skuteczne.
Nie ma w niej miejsca na puste slogany i nic niewnoszące hasełka. Ta książka to samo „mięso” dla copywriterów chcących pisać przekonujące teksty sprzedażowe.
Siła Lucyfera (Dariusz Puzyrkiewicz)
Kolejna pozycja od Darka – tym razem zarezerwowana dla nieco bardziej zaawansowanych copywriterów. Jeżeli chcesz nauczyć się content marketingu lub pisania tekstów SEO – ta pozycja zdecydowanie nie jest dla Ciebie. Inspiracja do jej powstania była dość nietypowa (choć zarazem bardzo typowa jak na Dariusza), jak na copywriting. Bowiem cała konwencja książki opiera się na biblijnym Edenie, postaci węża oraz 7 grzechach głównych, które pozwalają tworzyć – jak podkreśla sam autor – diabelnie proste i skuteczne teksty.
Siła Lucyfera, czyli ciemna strona copywritingu to lektura obowiązkowa dla wszystkich osób, które chcą dowiedzieć się, jak tworzyć skuteczne teksty sprzedażowe. Jeśli zależy Ci tylko na pisaniu, a nie na jego efektach – pomiń ją i przejdź do kolejnych książek z tego zestawienia.
Przyczepne historie (Chip & Dan Heath)
Grubo ponad 300 stron wypełnionych samym mięsem. Ta książka to po prostu kopalnia wiedzy na temat nie tylko copywritingu i reklamy, ale przede wszystkim szeroko pojętej komunikacji.
Przyczepne historie po brzegi wypchane są konkretnym przykładami, case studies oraz mnóstwem danych. Mimo tego, kolejne rozdziały czyta się jak wciągającą powieść.
Jak to powiedział jeden z recenzentów – nie ma sensu robić z niej notatek, bo cała książka to jeden wielki zbiór wartościowych informacji. Pozbawiony pustych wypełniaczy i wodolejstwa.
Mnie dała wiele do myślenia i otworzyła oczy na kilka ciekawych obszarów copywritingu. Polecam i zachęcam do zapoznania się z tą pozycją :).
Wizualny młotek. Jak wbić do głowy przekaz marki dzięki emocjonalnej sile obrazu (Laura Ries, Al Ries)
Choć już nie-stricte związana z pisaniem, to jednak dająca szerszą perspektywę – zwłaszcza przy tworzeniu sloganów oraz kompleksowych przekazów dla marek tak dużych, jak i małych.
Książkę przygotowaną przez ten duet czyta się szybko i lekko. Jednocześnie otrzymując wiele ciekawych informacji. Mnie dała bardzo dużo i jestem przekonany, że Tobie również dostarczy mnóstwo wartościowej wiedzy :). Polecam.
Scientific Advertising oraz Tajniki warsztatu legendarnego copywritera (Claude Hopkins)
Absolutna wisienka na torcie, a raczej dwie. Oto pozycje książkowe napisane przez pierwszego w historii prawdziwego copywritera, które musi przeczytać każdy, bez wyjątku.
Claude Hopkins był copywriterem z krwi i kości. Tworzącym, gdy nie było jeszcze Internetu. Ba! Nikt nie myślał nawet o komputerach, a marketing w dużej mierze polegał głównie na dystrybucji treści za pomocą gazet, gazetek i ulotek. To jednak nie przeszkadzało mu w pisaniu świetnych tekstów, które konwertowały.
Jak to robił? Pomimo braku zaawansowanej technologii i tak wykonywał liczne testy (w tym A/B), analizował i wszystko wnikliwie sprawdzał. Jak widzisz, copywriting to nie tylko piękne słowa 🙂 – a utwierdzisz się w tym po przeczytaniu obu tych książek.
Jakie inne książki o copywritingu warto przeczytać?
Naturalnie książek „z branży” jest znacznie więcej. Jednak ja pozwoliłem sobie wybrać te, które istotnie wpłynęły na moje życie. A konkretnie fakt, że jestem copywriterem. Dzięki wyżej wymienionym pozycjom – mam nadzieję, że coraz lepszym :).
Autorzy książek dla copywriterów
Jeśli po zapoznaniu się ze wszystkimi wymienionymi pozycjami uznasz, że potrzebujesz czegoś więcej – oto lista autorów, którzy mogą Cię zainteresować: Eugene Schwartz, David Ogilvy, John Caples.
Jak pewnie się domyślasz – są to absolutnie topowi copywriterzy, którzy stąpali po naszej planecie.
Chcesz skorzystać z moich usług i przekonać się osobiście? Zrób klik w tym miejscu.
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.