Wybacz to głupie pytanie, które zadałem Ci już w tytule tego artykułu. W końcu, jeśli do kwestii komunikacji podchodzisz całkowicie na serio, to z pewnością wiesz, że odpowiednio zaplanowany content to absolutny must-have na drodze do osiągania nie tylko zadowalających, ale przede wszystkim – wysokich wyników biznesowych.
Naturalnie, każdy biznes może rozumieć je inaczej (np. poprzez generowanie zasięgów i zaangażowania, generowania leadów, czy wreszcie – czystej sprzedaży). Fakty są natomiast takie, że właściwe zaprojektowany i wdrożony lejek z powodzeniem pozwala realizować je wszystkie (choć nie zawsze “naraz”).
W tym artykule przyjrzę się definicji content marketingowego lejka. Rozbiorę go na czynniki pierwsze, a następnie – pokażę Ci, jak zabrać się za jego tworzenie. No to zacznijmy!
Lejek content marketingowy – co to takiego?
Pewnie nieraz zdarzyło Ci się spotkać z pojęciem lejka sprzedażowego, przez który powinni przechodzić odbiorcy i użytkownicy, aby finalnie (na jego końcu) stać się Twoimi klientami.
Dla ułatwienia zapoznania się z tym tematem mogę powiedzieć, że ogólna zasada działania w przypadku contentowego jest praktycznie taka sama. Z tą jednak różnicą, że odpowiednio skonstruowany lejek contentowy (jak sama nazwa wskazuje) skupia się treści. Powinien zatem jasno komunikować, jaki rodzaj treści, kiedy, w jakiej formie oraz komu chcesz zaprezentować. Lejek contentowy to tak naprawdę plan, który zawiera informacje na temat dystrybucji Twoich treści. Określa ich odbiorców, wskazuje też, co oraz w jaki sposób chcesz im prezentować.
Struktura lejka content marketingowego – jak powinien wyglądać?
Wzorcowy lejek składa się (a przynajmniej powinien) zazwyczaj z 3 elementów. Niektórzy specjaliści posługują się nomenklaturą TOFU, MOFU i BOFU (skróty odpowiadające za górę, środek oraz dół lejka), z kolei inni wolą określenia awareness, consideration i decision.
Choć mogą wydawać się odmienne, w praktyce sprowadzają się praktycznie do tego samego, czyli “serwowania” odbiorcom treści, które najpierw ich zainteresują, następnie zaangażują, aby na końcu zachęcić do działania (czyli zazwyczaj dokonania zakupu czy pozostawienia danych kontaktowych lub innej akcji).
Jak przygotować skuteczny lejek contentowy?
Jak pewnie się domyślasz – głównym fundamentem takiego lejka są oczywiście treści, które należy stworzyć. Zanim jednak otworzysz Worda i z zapałem “rzucisz” się do ich pisania (lub zlecisz to profesjonalnemu copywriterowi lub innemu specjaliście od contentu) – musisz o czymś pamiętać. Otóż, o ich skuteczności (a co za tym idzie – całego lejka) będzie świadczył nie tylko Twój / jego warsztat, ale przede wszystkim – odpowiednie przygotowanie całego procesu.
Dlatego, zanim zaczniesz pisać, odpowiedz sobie na następujące pytania:
- Do kogo chcesz kierować swoją komunikację? Kto jest odbiorcą i klientem? – określ ich potrzeby, język komunikacji, zasobność portfela, wiek, płeć itp.
- Jakie kanały wykorzystasz do dystrybucji takich treści? – zastanów się, w jaki sposób do nich dotrzesz (reklama płatna, działania organiczne)
- Jakiego rodzaju content zaprezentujesz swoim odbiorcom? – dopasuj format do kanałów oraz odbiorców (social media, bloga, mailing, video itp.)
Jak wykorzystać te odpowiedzi podczas tworzenia lejka i całego contentu?
Z doświadczenia wiem, że wypracowanie odpowiedzi sprawi, że z powodzeniem określisz co najmniej kilka grup docelowych, które wymagają różnych podejść do kwestii komunikacji. A potem będzie już “z górki” :).
1. Podziel lejek na 3 elementy (od budowania świadomości, aż do samej sprzedaży).
2. Do każdego obszaru przygotuj treści, które odpowiadają Twojej grupie docelowej (biorąc pod uwagę format, kanały i to, co chcesz osiągnąć).
3. Stwórz content plan (np. w formie kalendarza) i po kolei realizuj jego założenia.
Pamiętaj, że skuteczność Twojego contentu zależy nie tylko od wiedzy i umiejętności, ale również wyciągania wniosków i optymalizacji. Jeśli nie wszystko idzie tak, jak początkowo zaplanowano – wprowadzaj regularne korekty, a także testuj nowe założenia. Mam nadzieję, że pomogłem!
Szukasz eksperta, który ułoży, a następnie wykona Twój content marketingowy lejek?
Zapraszam do siebie! Jeżeli interesują Cię moje usługi – szczegóły na temat copywriterskiej oferty czekają tutaj. Jeśli od razu chcesz przejść do konkretów i dowiedzieć się, ile to wszystko może kosztować – w tym miejscu znajduje się mój cennik. Do usłyszenia lub zobaczenia :)!