Czasy, gdy to produkty bądź usługi sprzedawały się praktycznie same dawno minęły. Rosnąca konkurencja (tak w kraju, jak i za granicą), coraz to nowsze i bardziej innowacyjne rozwiązania… w takim świecie rola sprzedawców stała się kluczowa. Jednak rozwój technologii oraz większe wymagania konsumentów sprawiają, że sama „smykała” do sprzedaży oraz „gadane” handlowców to już za mało, by skutecznie i długofalowo zwiększać swoją sprzedaż. O dalszym przetrwaniu i rozwoju firm decyduje marketing, będąc tak samo kluczowym czynnikiem zarówno w dużych, jak i tych zupełnie małych firmach. Co, jako właściciel firmy powinieneś zrobić, aby (przy niewielkich nakładach pracy i finansów) skutecznie wesprzeć marketingowo swój biznes, a co za tym idzie sprzedaż? Czytaj dalej.

Strona internetowa to Twoje centrum dowodzenia

Jeżeli decydujesz się na obecność swojej firmy w Internecie to po prostu musisz posiadać własną stronę Internetową. Nie profil na facebooku, instagramie, linkedinie czy innej platformie social mediowej. Na pierwszym miejscu zawsze stawiaj na własną stronę internetową. Zapytasz dlaczego? Odpowiedź jest banalnie prosta – własny serwis www jest po prostu Twój. Domena należy do Ciebie, hosting należy do Ciebie i to Ty decydujesz, co dokładnie ma znaleźć się w serwisie. Ty ustalasz zasady i Ty je egzekwujesz.

W przypadku wyżej wymienionych serwisów społecznościowych Twój profil / fanpage nigdy do końca nie jest Twoją własnością. W każdej chwili ich właściciele mogą zmienić swoje plany, regulaminy i wiele innych, przez co możesz wiele stracić. Przykłady? Facebook, który z roku na rok zmienia swoją politykę (m.in. tnąc tzw. zasięgi). Co mogą na to poradzić użytkownicy? Nic, bo profile i konta na popularnym FB formalnie nie należą do nich. Są wręcz zdani na łaskę bądź niełaskę „Marka”.

Wyobraź sobie, że decydujesz się na prowadzenie promocji wyłącznie na facebooku, po czym Twoje konto zostaje zawieszone lub zasięgi zbliżają się do zera. Opierając biznes tylko na tym jednym medium zostajesz z ręką w nocniku, bez sprzedaży.

Optymalizacja strony

Już wiesz jak ważne jest posiadanie własnego serwisu? To teraz przejdźmy do szczegółów. Samo posiadanie ładnej strony to niestety za mało. Aby pojawił się na niej ruch musisz zadbać o odpowiednią promocję (w tym tzw. ruch organiczny pochodzący bezpośrednio z wyszukiwarki Google). Za to odpowiadają działania pozycjonujące (tzw. SEO), które w dłuższym horyzoncie czasowym pozwolą Ci na długoterminowe czerpanie zysków.

SEO to temat na osobny artykuł, jednak napiszę w skrócie, co jest w nim ważne. Po pierwsze jest to treść, z jednej strony atrakcyjna dla użytkowników, ale także zawierająca w sobie odpowiednią ilość słów kluczowych. Z drugiej strony są natomiast aspekty techniczne, takie jak: szybkość ładowania witryny, prosty kod, zoptymalizowane grafiki, hosting, rozmiar strony, jak i wiele innych czynników.

Dlaczego seo jest tak ważne?

Te działania pozwalają przede wszystkim na „darmowe” pozyskiwanie klientów. Dlaczego w cudzysłowie? Albowiem seo, tak jak każde inne działania, wymaga odpowiedniego nakładu pracy i kosztów, jednak raz zrobione, potrafi procentować przez wiele miesięcy. Całkowicie przeciwnie do płatnych form promocji takich jak np. AdWords (gdzie efekt utrzymuje się tak długo, jak długo się za niego płaci).

Możemy tu zastosować proste porównanie. Wyobraź sobie, że prowadzisz biznes i stoisz przed decyzją, czy dokonać zakupu specjalistycznej maszyny, czy tylko wynajmować ją przez określony czas. W pierwszym wypadku będziesz produkował tyle, ile potrzebujesz i przez okres, przez który maszyna będzie sprawna. Natomiast w drugim będziesz produkował tak długo, jak długo będziesz płacił za wynajem.

Masz stronę www? Załóż bloga!

Blog to medium pozwalające upiec 2 pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony skutecznie wspiera działania pozycjonujące (jak myślisz, po co ja prowadzę bloga ;)?). Z drugiej natomiast doskonale kształtuje markę, poprzez budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie. Uwierz mi, praktycznie każda firma z jakiekolwiek branży może prowadzić blog – temat zawsze się znajdzie.

Social media nie są takie złe

Chociaż mogłeś pomyśleć co innego po przeczytaniu powyższych akapitów. Nie twierdzę, że SM są zbędne i ogólnie „be”, jednak z pełną stanowczością i 100% przekonaniem uważam, że nigdy nie powinny być ważniejsze niż Twoja własna strona www. Obecność na FB, Insta, LI, Youtube czy innych platformach musisz traktować jako środki do promocji firmy i kierowania użytkowników na Twoją stronę, nigdy odwrotnie.

Co możesz robić w mediach społecznościowych?

To również temat na osobny i bardzo obszerny wpis blogowy, dlatego pozwól, że zawrę tylko kilka ważniejszych i skrótowych informacji.

Facebook sprawdza się w większości branż, stąd z pewnością powinieneś posiadać swój profil na tej stronie. Wrzucaj ciekawe informacje o firmie, jej produktach i usługach, jednocześnie starając się edukować użytkowników. Zwróć uwagę jedynie na to, aby nie przegiąć – zbyt dużo postów tygodniowo (lub takie o niskiej jakości) może sprawić, że zasięgi Twojej strony spadną.

Na Linkedinie warto być, zwłaszcza jeśli chcesz promować swoją firmę pośród innych, a także kierując się do potencjalnych pracowników. Tutaj przekaz powinien być bardziej profesjonalny i mocno dopasowany do grup odbiorców. Co interesujące, w przeciwieństwie do FB, LI tak bardzo nie ucina zasięgów. Dlatego, śmiało można dodawać kilka postów tygodniowo (o ile treści znajdujące się na nich są wystarczająco interesujące).

Youtube – to idealne medium, jeśli umiesz i chcesz pokazywać swoje produkty i usługi za pomocą video. Wymaga większych przygotowań, jednak jeden dobry materiał może dać znacznie większe korzyści niż kilkanaście postów w innych serwisach.

Pamiętaj, że każdy Twój wpis na blogu sprawdzi się świetnie jako powód do postowania – czy to na Facebooku, czy też Linkedinie.

Oczywiście, na rynku jest znacznie więcej serwisów społecznościowych (a wśród nich Snapchat, Instagram, Pinterest). Obecność na nich powinna zależeć od strategii firmy, a także tego, co oferuje. Nie każdy produkt czy usługa po prostu pasuje do tych platform :).

Wysyłaj newslettery

To jeden z bardzo ciekawych sposobów na pozyskanie oraz utrzymanie klienta. Wymaga co prawda odpowiedniego przygotowania (np. zebrania bazy). Jednak w rezultacie pozwala praktycznie na darmowe dotarcie ze swoim komunikatem do określonej grupy odbiorców.

Realizując newslettery pamiętaj o 3 bardzo istotnych zasadach:

  1. Wysyłaj do odbiorców, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowych (musisz ewidencjonować te zgody, a także nimi administrować np. usuwając użytkowników, którzy nie chcą dłużej otrzymywać maili od Ciebie).
  2. Wysyłaj regularnie, ale nie za często. Nie ma nic gorszego niż otrzymywanie kilku newsletterów tygodniowo od jednego nadawcy. Użytkownicy szybko zaczynają to traktować jako SPAM. Z drugiej strony zbyt rzadkie wysyłanie (np. raz na miesiąc) powoduje, że użytkownik w ogóle zapomina, że kiedykolwiek zapisywał się na daną listę.
  3. Zadbaj o jakość treści. Nie traktuj mailingów jedynie jako sposobu na promocję produktów bądź usług. Wysyłaj także ciekawe porady i instrukcje (np. to czym dzielisz się na blogu). Ludzie lubią wartościowe treści!

Używaj płatnych form dotarcia do klientów

Nikt nie twierdzi, że są one złe. Największa ich wada to oczywiście koszty. Płacisz = docierasz, nie płacisz = nie docierasz. Proste.

Jeżeli Cię tylko na to stać – zachęcam do korzystania z płatnych nośników takich jak Adwords, FB Ads, czy chociażby promocja treści na Youtube. Wielką przewagą, jaką dysponują tzw. paid media jest fakt, że działają praktycznie od razu. Nie potrzeba marnować czasu na pozycjonowanie, budowanie bazy odbiorców, czy zdobywanie tzw. lajków. Wystarczy zapłacić, przygotować grafiki, teksty bądź filmy i już można rozpocząć zdobywanie klientów :).

Naturalnie, płatne kampanie trzeba optymalizować, aby wycisnąć z nich jak najwięcej, ale to także (jak powyższe akapity) temat na zupełnie inny i bardzo obszerny artykuł.

Potrzebujesz pomocy w marketingu?

Jeżeli wydaje Ci się, że tego nie ogarniesz – napisz do mnie. Z chęcią pomogę Ci wypromować Twoją firmę i tym samym przyczynić się do wzrostu zysków :). Zrób klik i skontaktuj się ze mną.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares