Microcopy (micro copy), czyli skrót pochodzący od nazwy micro copywriting. Mianem tym określamy krótkie teksty oraz informacje prezentowanie stronach internetowych, banerach oraz innych materiałach (nie tylko reklamowych). 

Gdzie i kiedy stosuje się microcopy? W jakich formach najczęściej ono występuje? Jakie korzyści przynosi zarówno właścicielom serwisów, jak i ich odbiorcom? Te oraz ciut więcej informacji znajdziesz właśnie w tym artykule. W takim razie – zapraszam!

Geneza microcopy, czyli skąd się to wzięło? 

Musisz wiedzieć, że w zamierzchłych czasach (tak na oko – kilka lat temu ?), komunikacją znaną dziś pod nazwą micro copywritingu zajmowali się programiści. Tzn. osoby odpowiedzialne za tworzenie programów i narzędzi informatycznych, ale nie treści! 

Jak pewnie się domyślasz, formułowanie komunikatów nie szło im już tak sprawne, jak budowanie oprogramowania, dlatego do gry weszli copywriterzy. 

Gdzie wykorzystuje się microcopy? 

Microcopy stanowi jeden z elementów tworzących szersze zagadnienie, jakim jest UX writing. Więcej na temat przeczytasz w moim artykule: Czym jest UX writing?  

Jak sama nazwa wskazuje – micro copywriting znajduje swoje zastosowanie tam, gdzie trzeba umieścić mało treści. To znaczy, we wszelkiej maści: hasłach, sloganach, adnotacjach, disclaimerach, tooltipach, menu, komunikatach, instrukcjach, a także w formularzach czy na przyciskach (tzw. buttonach). 

Microcopy doskonale sprawdza się zwłaszcza: 

  • W sklepach internetowych, w których zastosowanie prostego i zrozumiałego języka może decydować o tym, czy platforma e-commerce odniesie sukces (będzie generować zyski czy też przynosić straty). W tego typu serwisach wykorzystuje się je chociażby przy zamówieniach czy płatnościach.   
  • Na formularzach, czyli miejscach służących do generowania kontaktów (zwanych leadami). Dobry microcopywriting może sprawić, że swoimi danymi postanowi podzielić się znacznie większa liczba potencjalnych klientów. 
  • Instrukcjach, disclaimerach, FAQ i poradach, czyli wszędzie tam, gdzie w kilku prostych słowach należy wyjaśnić skomplikowane zagadnienia lub po prostu przekazać bardzo istotne informacje.

Przykłady microcopy, czyli jak zastosować je w praktyce? 

Skoro omówienie definicji i przeznaczenia micro copywritingu mamy już za sobą – pora na pokazanie kilku przykładów, które pozwolą Ci na jeszcze lepsze poznanie tego zagadnienia. 

Ale zanim do nich przejdę – jeszcze jedna krótka informacja. Musisz wiedzieć, że tworzenie micro copy to proces zmierzający do upraszczania komunikacji po to, aby stawała się bardziej zrozumiała oraz łatwiejsza w odbiorze. 

To jednak wcale nie oznacza, że dotyczy wyłącznie skracania treści. W wielu przypadkach jest zupełnie na odwrót, kiedy to micro copywriting polega wydłużaniu i rozbudowywaniu tekstów – tak, aby oddać pełny sens i dostarczyć wszystkich potrzebnych informacji.  

Ok, koniec teorii. Aby lepiej zobrazować, o co mi chodzi – pozwól, że posłużę się kilkoma praktycznymi przykładami „przed” oraz „po”.

Microcopy może być wykorzystane do wyjaśnienia konkretnej czynności oraz tego, jakie konsekwencje niesie ona za sobą:  

  • „Pobierz” – „Pobierz darmowy poradnik 
  • „Sprawdź szczegóły” – „Poznaj parametry produktu 
  • „Zobacz więcej” – „Przeczytaj cały artykuł 
  • „Zamów” – „Zamów i zapłać 
  • „Zarejestruj się” – „Załóż darmowe konto 
  • “Wyślij” – “Zgłoś problem 

Z drugiej strony, rola micro copywritingu może polegać na skróceniu komunikatu, aby przekazywał te same informacje, ale w znacznie przystępniejszej formie: 

  • „Koszt wysyłki zaczyna się od 10 zł” – „Wysyłka od 10 zł 
  • „W magazynie pozostało jeszcze 20 sztuk” – „Pozostało 20 szt. 
  • „Oferta aktualna przez 5 dni” – „Wygasa za 5 dni 

Po co stosuje się micro copywriting? 

W myśl zasady “im prościej, tym lepiej”, microcopy służy przede wszystkim formułowaniu zwięzłych, logicznych oraz zrozumiałych komunikatów. Takich, które są łatwe w przyswojeniu nawet przez przeciętnego odbiorcę. 

Ma on na celu tworzenie treści, których interpretacja jest automatyczna, nie wymaga marnowania czasu na refleksje czy zastanawianie się. 

Jakie korzyści przynosi microcopy? 

Jedno jest pewne, w micro copywritingu liczy się zrozumienie intencji użytkowników, a następnie wykorzystanie tej wiedzy w sposób pozwalający za realizowanie celów biznesowych.  A jeżeli nie wiadomo, o co chodzi, to możesz mieć pewność, że zawsze chodzi o jedno – pieniądze ?. 

Micro copywriting aktywnie wspiera komunikację z odbiorcami, pozwalając im na lepsze zrozumienie produktów i usług, odpowiadanie na nurtujące ich pytania, a także rozwiązywanie bieżących problemów. Krótko, jak ma microcopy przystało (?), mówiąc: wspiera sprzedaż 

A kto zajmuje się tekstami z zakresu microcopy? 

Oczywiście copywriter, ale wiesz… taki profesjonalny ?. Chcesz go zatrudnić? W takim razie nie czekaj i przejdź do kontaktu 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares