Znany pod pojęciem marketingu efektywnościowego. Jego głównym celem jest wywołanie określonej akcji lub wykonanie określonego przez reklamodawcę celu. W tego rodzaju działalności promocyjnej samo kształtowanie marki schodzi na dalszy plan. W performance marketingu liczy się bowiem efekt. Co warto o nim wiedzieć?
Modele w performance marketingu
Cele, które firma chce osiągnąć przy pomocy narzędzi performance marketingu można podzielić na przynajmniej 4 różne modele. Każdy z nich charakteryzuje się innym podejściem do rozliczenia tzw. efektów. Są to:
Pay-per-click (w skrócie PPC) – w tej postaci reklamodawca płaci za konkretne kliknięcie w link bądź kreację (baner) reklamową.
Pay-per-lead – w tym przypadku celem jest pozyskanie informacji o odbiorcach reklamy (np. imienia, adresu e-mail, czy numeru telefonu). Za taki pakiet danych (zwanych leadami) reklamodawca płaci określoną sumę pieniędzy. Najczęściej pozyskuje się je za pomocą formularza kontaktowego.
Pay-per-action – ta forma przewiduje wykonanie określonej czynności przez użytkownika. Może to być np. wejście na stronę, zapis na newsletter, a nawet dodanie zakupów do koszyka.
Pay-per-sale – jeden z najbardziej oczywistych modeli. W tym przypadku reklamodawca płaci za sprzedaż konkretnych produktów. Wynagrodzenie zazwyczaj występuje w formie prowizji i naliczane jest procentowo od kwoty sprzedaży.
Głównym wskaźnikiem, a zarazem wyznacznikiem sukcesu w performance marketingu jest konwersja.
Typy reklam w performance marketingu
Performance marketing tak naprawdę można realizować za pomocą każdej reklamy internetowej. Począwszy od social media (np. posty sponsorowane), e-mail marketingu (do baz wewnętrznych i zewnętrznych), AdWords (w tym reklamy w searchu), display, na różnego rodzaju programach partnerskich i lojalnościowych kończąc (płatności za polecanie produktu bądź usługi).
Zalety tego typu reklamy
Mierzalność – działania performance marketingowe są w pełni mierzalne. Praktycznie każdy wydatek może zostać sklasyfikowany i oceniony pod względem opłacalności.
Elastyczność – bieżący wgląd do statystycznych i pełnych danych, pozwala na wprowadzanie poprawek i nieustannych udoskonaleń prowadzonych kampanii. Tak, aby „wycisnąć” z nich jak najwięcej.
Liczy się tekst
W performance marketingu (poza nakładami finansowymi niezbędnymi do prowadzenia kampanii), również liczy się odpowiedni komunikat. To treść zachęca do podjęcia określonej akcji (zakupu, zostawienia danych itp.). I to ona w głównej mierze decyduje o finalnej konwersji.
Chcesz, aby Twoja kampania była pod tym względem najlepsza?
Napisz do mnie i przekonaj się, jaki potencjał kryje się w Twoim performance marketingu.