Co zrobić, aby potencjalni klienci, którzy poszukują usług lub produktów w Twoim regionie, częściej trafiali do Ciebie, niż do konkurencji? Odpowiedzią na to wyzwanie może być lokalne SEO – skupiające się na pozycjonowaniu Twojej strony internetowej oraz wizytówki w konkretnym obszarze.

Poznaj definicję i zastosowanie takiego podejścia do marketingu, a także odbierz gotową instrukcję, która pozwolić Ci zacząć dosłownie dzisiaj.

Na czym polega lokalne pozycjonowanie?

Pozycjonowanie (SEO) lokalne to szereg działań skupiających się na osiąganiu wysokich pozycji w wyszukiwarce Google – na określonym obszarze geograficznym. Uwzględnia aktywności z zakresu on-site oraz off-site SEO, które prowadzą do sytuacji, w której dany serwis www jest prezentowany użytkownikom, którzy poszukują konkretnych informacji w swoim regionie.

W jakich branżach sprawdza się lokalne SEO?

Jak pewnie się już domyślasz – taka forma promocji jest zasadna, jeśli funkcjonowanie Twojego biznesu jest stricte związane z konkretną lokalizacją. Może obejmować zasięgiem wieś, miasto, gminę, powiat, a czasami nawet całe województwo. Jego dobrodziejstwa docenią przede wszystkim firmy usługowe, jednak z pewnością przyda się również przedsiębiorstwom z innych dziedzin.

Gabinety kosmetyczne, salony tatuażu, firmy budowlane i remontowe, mechanicy, elektrycy, kominiarze, a zwłaszcza restauracje, bary oraz hotele. Szczerze? W zasadzie mógłbym tak wymieniać w nieskończoność. Lokalne SEO może być również dobrym rozwiązaniem dla sklepów, marketów, stacji benzynowych, a nawet parkingów.

W jakich dziedzinach SEO lokalne nie będzie już tak efektywne? 

Do tego grona zaliczają się przede wszystkim te biznesy, których działanie (i powodzenie) nie musi być powiązane z określonym miejscem lub ich lokalizacja (z perspektywy odbiorców i klientów) – nie odgrywa większego lub żadnego znaczenia.

Mogę to wymienić, chociażby firmy produkcyjne, sklepy internetowe, specjalistów, którzy mogą działać na odległość (zdalnie) – to tylko kilka przykładów “z brzegu”.

Jak się za to zabrać? Pozycjonowanie lokalne krok po kroku.

Na początek musisz wiedzieć, że działania pozycjonerskie na konkretnym rynku lub obszarze, mają wiele wspólnego z SEO w skali globalnej czy ogólnopolskiej. Różnice polegają przede wszystkim na doborze innych słów kluczowych, treści, sposobów linkowania oraz… rozmiarach budżetu. SEO w wydaniu lokalnym może być kilku-, a nawet kilkunastokrotnie tańsze. Jak to zrobić? Już wyjaśniam!

Po pierwsze: zadbaj o podstawy, czyli funkcjonalną, czytelną i szybko działającą stronę internetową

Tym punktem nie odkryję Ameryki. Aby zarówno użytkownicy, jak i sam Google, docenili Twój serwis www – na początek musisz zbudować fundamenty w postaci nowoczesnego, dobrze wyglądającego i sprawnie funkcjonującego serwisu. Upewnij się, że jest dostosowany do urządzeń mobilnych, jego obsługa jest intuicyjna, a całość ładuje się maksymalnie do 2 – 3 sekund. Jeżeli “odhaczysz” każdy z tych elementów – możesz przejść do kolejnego punktu.

Po drugie: zasil stronę odpowiednimi treściami pod SEO (i nie tylko)

Poważna “zabawa” zaczyna się właśnie w tym miejscu. Aby Twoje pozycjonowanie lokalne miało sens i przynosiło konkretne rezultaty – musisz przekazać algorytmom jasny sygnał, że Twój biznes i Twoja strona są “stąd”. Czytaj: działasz na określonym terenie.

W tym celu wykorzystaj frazy kluczowe, które jasno wskazują, w jakiej lokalizacji działasz. Umieszczaj je w meta title, nagłówkach, adresach URL oraz bezpośrednio w treści Twojej strony www. Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić – skorzystaj z pomocy SEO copywritera.

Przykłady?

Załóżmy, że zajmujesz się sprzedażą i montażem fotowoltaiki w Warszawie i okolicach. Pojedyncza fraza “fotowoltaika” wydaje się bardziej atrakcyjna (wolumen wyszukań wynosi ponad 135 000 / miesięcznie). Jednak wypozycjonowanie się na nią byłoby nie tylko trudne, czasochłonne, ale czasami nie zbyt efektywne.

Dlaczego? Za wszystko odpowiadają intencje użytkowników (tzw. search intent). Fraza “fotowoltaika” jest bardzo ogólna, co może oznaczać, że większość użytkowników szuka informacji o samej instalacji (jej zaletach, zasadach działania, kosztach itp.). Z kolei fraza “fotowoltaika Warszawa” jasno wskazuje na to, że nie chodzi im już o samą instalację, ale przede wszystkim o firmę, która świadczy tego typu usługi właśnie na terenie stolicy. Podobną analogię można zastosować do wielu różnych biznesów, w tym: mechaników, ekip remontowych, restauracji itp. 

W związku z powyższym, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie się na wybraną frazę + miasto, niż ograniczenie się tylko do samej frazy. Będzie nie tylko łatwiej dostać się na atrakcyjne miejsca wyników wyszukiwania, ale sam proces będzie też tańszy i znacznie szybszy.

Po trzecie: stwórz i rozwijaj wizytówkę w Google Maps

Wcale nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że treści w lokalnym SEO odgrywają jedną z najważniejszych ról. Ale… czasami mogą nie wystarczyć. Jak pewnie wiesz – lokalne wyniki wyszukiwania różnią się od globalnych czy krajowych tym, że na ich szczycie znajdują się odnośniki do map Google. Zazwyczaj wyszukiwarka prezentuje 3 tzw. wizytówki, które “zgarniają” zdecydowaną większość ruchu z danych zapytań.

Pozycjonowanie wizytówek Google to temat na osobny artykuł. Dlatego pozwól, że w tym miejscu skupię się tylko na konkretach. Jeżeli chcesz, aby Twoja wizytówka miała szansę znaleźć się na podium:

Wypełnij ją informacjami dotyczącymi Twojej firmy, jej oferty, lokalizacji, godzin otwarcia – dodatkowo wzbogacając zdjęciami. Czy to koniec? Pewnie, że nie! Teraz przyjdzie pora na prowadzenie wizytówki, czyli:

  • Zachęcanie klientów do dzielenia się opiniami (plus odpowiadanie na nie).
  • Regularną rozbudowę, w tym: publikowanie treści, dodawanie zdjęć itp.

Po czwarte: linkuj do swojej strony

Zoptymalizowana wizytówka w Google oraz nasycenie strony informacjami, które jasno wskazują Twoją lokalizację. Te działania mogą, ale wcale nie muszą być wystarczające, aby zapewnić Ci strumień klientów. W wielu przypadkach musisz zapewnić dodatkowe “bodźce” i sygnały, dzięki którym algorytmy będą miały 100% pewność, że Twój biznes działa właśnie w danym regionie.

W tym miejscu z pomocą przyjdą Ci działania z zakresu off-site SEO, a konkretnie – linkbuilding. Polega on na umieszczaniu odnośników do Twojej strony internetowej – na zewnętrznych serwisach www. W przypadku lokalnego pozycjonowania dobry wybór stanowi linkowanie z portali, które również działają na danym obszarze.

Po piątek: rozwijaj serwis o nowe treści

Zagospodarowanie kilku podstron za pomocą fraz związanych z Twoją lokalizacją może wydawać się szybkimi w miarę prostym rozwiązaniem. Ale… czasami to za mało. Aby zwiększać widoczność – Google musi wiedzieć, “o czym” jest Twoja strona. W tym aspekcie nieocenione znaczenie ma prowadzenie firmowego bloga. Możesz dzielić się na nim wiedzą z Twojej dziedziny, pokazywać odbiorcom, że znasz się na danym temacie, a zwłaszcza… dawać wyszukiwarce jasny sygnał, że Twój serwis jest merytoryczny, wartościowy i powiązany z daną branżą. To bardzo pomaga w lokalnym SEO – mam na to wiele dowodów.

Ile to wszystko może kosztować? Cennik pozycjonowania lokalnych biznesów.

Rozmiary inwestycji są mocno skorelowane z Twoją branżą oraz lokalizacją. Jeżeli Twoja firma jest jedyną (lub działa Was maksymalnie kilka) w danym miejscu – mam dobre wieści. Z dużym prawdopodobieństwem wystarczy Ci strona internetowa i jednorazowa optymalizacja wizytówki, aby zająć wysokie pozycje. Wstępnie możesz przyjąć około 2000 – 5000 złotych za całość.

Jeżeli działasz nie tylko w konkurencyjnej branży, ale i na konkurencyjnym terenie – będzie trochę trudniej. Szacuję, że musisz przygotować się na stałe ponoszenie kosztów związanych z lokalnym SEO. Początkowo możesz przyjąć około 2000 – 5000 złotych “na start” (za przygotowanie strony i wizytówki). Następnie warto zarezerwować około 500 – 1500 zł miesięcznie na działania związane ze skutecznym pozycjonowaniem (w tym: publikowaniem treści na Twoim blogu).

Dlaczego lokalne pozycjonowanie się opłaca?

Zastanawiasz się, czy takie aktywności sprawdzą się w Twoim przypadku i czy aby na pewno warto angażować w nie swoje środki? Już odpowiadam! 

  • Masz mniejszą konkurencję. Nie rywalizujesz z całą Polską lub światem, a jedynie z biznesami, które działają “po sąsiedzku”. To oznacza, że Twoje szanse na powodzenie są znacznie, ale to znacznie większe.
  • Jest tańsze – i to nawet kilkukrotnie od klasycznego SEO. Znam wiele przypadków, w których lokalne pozycjonowanie przynosiło świetne efekty, nawet po jednorazowej optymalizacji. Musisz przyznać, że zainwestowanie zaledwie kilku tysięcy w zamian za długofalowe korzyści, brzmi interesująco. Prawda? 
  • Przynosi lepsze i szybsze efekty. Dzięki niemu trafiasz do osób, które szukają danych produktów lub usług w konkretnej lokalizacji. A przecież o to w tym wszystkim chodzi!

Potrzebujesz wsparcia, które pozwoli “rozhulać” Twój lokalny marketing?

Chętnie Ci w tym pomogę. Odezwij się do mnie na maila lub zadzwoń, aby porozmawiać o potencjalnej współpracy. Z przyjemnością odpowiem na Twoje pytania i zaproponuję dopasowane i efektywne wsparcie z zakresu SEO, jak i szeroko pojętej obsługi marketingowej.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares