Pozycjonowanie lokalne (zwane także regionalnym) – działanie zmierzające do osiągania jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce, pozwalających na docieranie do odbiorców znajdujących się w konkretnych lokalizacjach (mieście, wsi, gminie, województwie lub innym określonym obszarze).
Jak funkcjonuje lokalne SEO? Jakie zasady nim rządzą? Aż wreszcie, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie, jeśli odpowiednio o nie zadbasz? Te oraz znacznie więcej ciekawych informacji znajdziesz w tym niezbyt krótkim, ale obiecuję, że wartościowym artykule – zapraszam!
Jak działają lokalne wyniki wyszukiwania?
Wbrew pozorom, nie zawsze są one powiązane z zapytaniami zawierającymi słowa wskazujące konkretne miejsce. Musisz bowiem wiedzieć, że Google w celu serwowania jak najbardziej adekwatnych wyników, wykorzystuje nie tylko lokalizację danego biznesu czy treść strony internetowej, ale także lokalizację samego szukającego.
W ten sposób może dochodzić do sytuacji, w których osoba znajdująca się w Warszawie i wpisująca w wyszukiwarkę słowo “księgowa”, otrzyma wyniki powiązane z frazą “księgowa warszawa”. Z kolei osobie będącej w tym samym czasie w Gdańsku, po wpisaniu tej samej frazy ukażą się wyniki związane z księgowymi funkcjonującymi w Trójmieście. Tak właśnie działają lokalne wyniki wyszukiwania w Google!
Czy robienie lokalnego SEO w ogóle się opłaca?
I to jeszcze jak! Wystarczy rzucić okiem na dane dostępne chociażby w narzędziach typu Senuto, aby przekonać się, że frazy posiadające w sobie informacje o lokalizacji mogą pochwalić się całkiem sporym potencjałem. Korzystając z kolei z narzędzia temu SEMSTORM, dodatkowo przekonasz się, jak wyszukiwania te prezentują się w podziale na miejscowości, z których są dokonywane.
Jednym słowem – dla wybranych biznesów lokalne pozycjonowanie może okazać się prawdziwą żyłą złota, gwarantującą stały dopływ dobrze płacących klientów 😉.
W takim razie jak zabrać się za promocję przy użyciu tego kanału? Poniżej znajdziesz kilka ciekawych wskazówek, które z pewnością Ci to ułatwią.
Uczyń z Google Maps swojego sprzymierzeńca
Lokalne wyniki wyszukiwania w Google mają do siebie to, że pierwsze miejsca (zazwyczaj TOP3), są zarezerwowane dla wizytówek umieszczonych na mapach. Jeśli weźmiemy pod uwagę dane mówiące o tym, że większość kliknięć ląduje właśnie na tych pozycjach – obok takiej informacji z pewnością nie można przejść obojętnie.
Zatem co, poza założeniem “pina” na mapie możesz zrobić, aby zacząć być widocznym w wyszukiwarce? Poniżej czeka na Ciebie parę przydatnych tipów.
Uzupełnij dane w swojej wizytówce
Na pozór najbardziej banalna czynność, o której wielu przedsiębiorców jednak zapomina. Nie bądź tacy jak inni! Pamiętaj, aby Twoja wizytówka na Google Maps zawierała krótki opis Twojej firmy, dane kontaktowe, godziny otwarcia, a przede wszystkim – link do Twojej strony.
Dodaj zdjęcia, dużo zdjęć!
Masz wizytówkę, a w niej maksymalnie kilka lub kilkanaście fotek prezentujących Twoją lokalizację (biuro, zakład, salon, czy cokolwiek innego)? Taka ilość może być niewystarczająca. Chodzą bowiem słuchy, że owszem – zdjęcia mocno wpływają na pozycjonowanie w Google Maps, ale jeśli jest ich grubo ponad 100!
Czy to prawda, czy też nie – nie warto ryzykować. Chwyć za aparat lub telefon i napstrykaj tyle fotek, ile tylko się da. To z pewnością nie zaszkodzi 😉.
Zadbaj o opinie odwiedzających
Pod żadnym pozorem nie kupuj ich w Internecie! Zamiast tego, po prostu zachęcaj swoich klientów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami na temat Twoich produktów bądź usług. Im bardziej długie i merytoryczne opinie – tym lepiej dla Twojego pozycjonowania.
Cały efekt dodatkowo wzmocnisz poprzez regularne odpowiadanie na już zostawione opinie.
A co ze stroną internetową?
Ok, najprostsza część pracy już za nami. Teraz pora przejść do nieco trudniejszego wyzwania, którego realizacja pozwoli Ci zawładnąć lokalnymi wynikami wyszukiwania 😉. Poza małymi wyjątkami, lokalne SEO, od pozycjonowania globalnego nie różni się prawie niczym. Dlatego, aby to zrobić zoptymalizuj swój serwis pod każdym możliwym względem, dbając o:
- Wartościowe treści
Zapomnij o podejściu pt. “wystarczy mi prosta strona z ofertą i cennikiem”. Postaw na merytoryczne teksty na stronie internetowej umieszczone na każdej jej podstronie, które przyniosą Twoim odbiorcom faktyczne korzyści. Rozważ również prowadzenie bloga i towarzyszące mu wpisy. Mogą to być interesujące poradniki rozwiązujące realne problemy. Artykuły zawierające ciekawe informacje, a także innego rodzaju treści, które są czymś więcej niż zapychaczami Twojej strony www.
Oczywiście, nie możesz zapominać o tym, aby dobrać odpowiednie frazy kluczowe, na które chcesz się wyświetlać.
- Szybkie i płynne działanie
Upewnij się, że Twoja strona działa szybko, a korzystanie z niej jest możliwe zarówno na urządzeniach stacjonarnych (tzw. desktopach), jak i mobilnych (smartfonach i tabletach). Technologia RWD (mówiąca o responsywności) jest teraz normą i na nic zdadzą się tłumaczenia, że “to tylko lokalny serwis”.
- Aspekty techniczne
Nie wolno Ci pominąć również kwestii technicznych związanych chociażby z czystością kodu strony www, uzupełnieniem meta danych, optymalizacją grafik oraz linkowaniem wewnętrznym.
A teraz pokaż Googlowi, że działasz w konkretnej lokalizacji
Po pierwsze – wzbogać frazy kluczowe o słowa powiązane z Twoim miejscem. Używaj ich w nagłówkach, jak i w regularnej treści, a także umieść je w meta danych (meta tytułach i meta description). W ten sposób zyskasz możliwość pozycjonowania się zarówno na frazy ogólne, jak i te mocno powiązane z obszarem, na którym działasz.
Nie zapomnij również o mapie dostępnej na stronie www. Skoro link do Twojej strony jest obecny w Google Maps, to dlaczego nie miałoby to działać również na odwrót?
Lokalny linkbuilding, czyli powiąż swoją stronę z innymi sąsiadującymi serwisami
Praktycznie w każdym dużym, średnim, a nawet całkiem małym mieście, działa lokalny serwis informacyjny – skupiony w dużej mierze jedynie na tematyce dotyczącej tej konkretnej lokalizacji. Wykorzystaj to i za wszelką cenę umieść na nim odnośnik do swojego serwisu.
Taką strategię możesz również wykorzystać w stosunku do innych stron www, które tak jak Ty, są mocno powiązane z daną lokalizacją. Serwisy ogłoszeniowe, platformy należące do innych przedsiębiorców (może niekoniecznie Twojej konkurencji 😉), urzędów i wielu, wielu innych.
To wszystko pozwoli Ci wysłać do Googla jasny sygnał pt. “HALO! Patrz! Jestem właśnie stąd i chcę się pokazywać lokalnym użytkownikom wyszukiwarki!”.
Już łapiesz o co chodzi w tym całym lokalnym SEO?
Pamiętaj: wartościowa treść, optymalizacja techniczna, a do tego pozyskiwanie linków. W takiej sytuacji nie pozostaje Ci nic innego, jak wzięcie się do roboty i zadbanie o widoczność swojej strony internetowej. Gdybyś potrzebował pomocy copywritera, dajmy na to przy tworzeniu profesjonalnych tekstów SEO – wiesz, gdzie mnie szukać 😉!