Pozycjonowanie lokalne (zwane także regionalnym) – działanie zmierzające do osiągania jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce, pozwalających na docieranie do odbiorców znajdujących się w konkretnych lokalizacjach (mieście, wsi, gminie, województwie lub innym określonym obszarze). 

Jak funkcjonuje lokalne SEO? Jakie zasady nim rządzą? Aż wreszcie, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie, jeśli odpowiednio o nie zadbasz? Te oraz znacznie więcej ciekawych informacji znajdziesz w tym niezbyt krótkim, ale obiecuję, że wartościowym artykule – zapraszam! 

Jak działają lokalne wyniki wyszukiwania? 

Wbrew pozorom, nie zawsze są one powiązane z zapytaniami zawierającymi słowa wskazujące konkretne miejsce. Musisz bowiem wiedzieć, że Google w celu serwowania jak najbardziej adekwatnych wyników, wykorzystuje nie tylko lokalizację danego biznesu czy treść strony internetowej, ale także lokalizację samego szukającego. 

W ten sposób może dochodzić do sytuacji, w których osoba znajdująca się w Warszawie i wpisująca w wyszukiwarkę słowo “księgowa”, otrzyma wyniki powiązane z frazą “księgowa warszawa”. Z kolei osobie będącej w tym samym czasie w Gdańsku, po wpisaniu tej samej frazy ukażą się wyniki związane z księgowymi funkcjonującymi w Trójmieście. Tak właśnie działają lokalne wyniki wyszukiwania w Google! 

Czy robienie lokalnego SEO w ogóle się opłaca? 

I to jeszcze jak! Wystarczy rzucić okiem na dane dostępne chociażby w narzędziach typu Senuto, aby przekonać się, że frazy posiadające w sobie informacje o lokalizacji mogą pochwalić się całkiem sporym potencjałem. Korzystając z kolei z narzędzia temu SEMSTORM, dodatkowo przekonasz się, jak wyszukiwania te prezentują się w podziale na miejscowości, z których są dokonywane.  

Jednym słowem – dla wybranych biznesów lokalne pozycjonowanie może okazać się prawdziwą żyłą złota, gwarantującą stały dopływ dobrze płacących klientów ?. 

W takim razie jak zabrać się za promocję przy użyciu tego kanału? Poniżej znajdziesz kilka ciekawych wskazówek, które z pewnością Ci to ułatwią.  

Uczyń z Google Maps swojego sprzymierzeńca 

Lokalne wyniki wyszukiwania w Google mają do siebie to, że pierwsze miejsca (zazwyczaj TOP3), są zarezerwowane dla wizytówek umieszczonych na mapach. Jeśli weźmiemy pod uwagę dane mówiące o tym, że większość kliknięć ląduje właśnie na tych pozycjach – obok takiej informacji z pewnością nie można przejść obojętnie. 

Zatem co, poza założeniem “pina” na mapie możesz zrobić, aby zacząć być widocznym w wyszukiwarce? Poniżej czeka na Ciebie parę przydatnych tipów. 

Uzupełnij dane w swojej wizytówce 

Na pozór najbardziej banalna czynność, o której wielu przedsiębiorców jednak zapomina. Nie bądź tacy jak inni! Pamiętaj, aby Twoja wizytówka na Google Maps zawierała krótki opis Twojej firmy, dane kontaktowe, godziny otwarcia, a przede wszystkim – link do Twojej strony. 

Dodaj zdjęcia, dużo zdjęć! 

Masz wizytówkę, a w niej maksymalnie kilka lub kilkanaście fotek prezentujących Twoją lokalizację (biuro, zakład, salon, czy cokolwiek innego)? Taka ilość może być niewystarczająca. Chodzą bowiem słuchy, że owszem – zdjęcia mocno wpływają na pozycjonowanie w Google Maps, ale jeśli jest ich grubo ponad 100! 

Czy to prawda, czy też nie – nie warto ryzykować. Chwyć za aparat lub telefon i napstrykaj tyle fotek, ile tylko się da. To z pewnością nie zaszkodzi ?. 

Zadbaj o opinie odwiedzających 

Pod żadnym pozorem nie kupuj ich w Internecie! Zamiast tego, po prostu zachęcaj swoich klientów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami na temat Twoich produktów bądź usług. Im bardziej długie i merytoryczne opinie – tym lepiej dla Twojego pozycjonowania. 

Cały efekt dodatkowo wzmocnisz poprzez regularne odpowiadanie na już zostawione opinie. 

A co ze stroną internetową? 

Ok, najprostsza część pracy już za nami. Teraz pora przejść do nieco trudniejszego wyzwania, którego realizacja pozwoli Ci zawładnąć lokalnymi wynikami wyszukiwania ?. Poza małymi wyjątkami, lokalne SEO, od pozycjonowania globalnego nie różni się prawie niczym. Dlatego, aby to zrobić zoptymalizuj swój serwis pod każdym możliwym względem, dbając o: 

  • Wartościowe treści 

Zapomnij o podejściu pt. wystarczy mi prosta strona z ofertą i cennikiem. Postaw na merytoryczne teksty na stronie internetowej umieszczone na każdej jej podstronie, które przyniosą Twoim odbiorcom faktyczne korzyści. Rozważ również prowadzenie bloga i towarzyszące mu wpisy. Mogą to być interesujące poradniki rozwiązujące realne problemy. Artykuły zawierające ciekawe informacje, a także innego rodzaju treści, które są czymś więcej niż zapychaczami Twojej strony www. 

Oczywiście, nie możesz zapominać o tym, aby dobrać odpowiednie frazy kluczowe, na które chcesz się wyświetlać. 

  • Szybkie i płynne działanie 

Upewnij się, że Twoja strona działa szybko, a korzystanie z niej jest możliwe zarówno na urządzeniach stacjonarnych (tzw. desktopach), jak i mobilnych (smartfonach i tabletach). Technologia RWD (mówiąca o responsywności) jest teraz normą i na nic zdadzą się tłumaczenia, że “to tylko lokalny serwis”. 

  • Aspekty techniczne 

Nie wolno Ci pominąć również kwestii technicznych związanych chociażby z czystością kodu strony www, uzupełnieniem meta danych, optymalizacją grafik oraz linkowaniem wewnętrznym.  

A teraz pokaż Googlowi, że działasz w konkretnej lokalizacji 

Po pierwsze – wzbogać frazy kluczowe o słowa powiązane z Twoim miejscem. Używaj ich w nagłówkach, jak i w regularnej treści, a także umieść je w meta danych (meta tytułach i meta description). W ten sposób zyskasz możliwość pozycjonowania się zarówno na frazy ogólne, jak i te mocno powiązane z obszarem, na którym działasz. 

Nie zapomnij również o mapie dostępnej na stronie www. Skoro link do Twojej strony jest obecny w Google Maps, to dlaczego nie miałoby to działać również na odwrót? 

Lokalny linkbuilding, czyli powiąż swoją stronę z innymi sąsiadującymi serwisami 

Praktycznie w każdym dużym, średnim, a nawet całkiem małym mieście, działa lokalny serwis informacyjny – skupiony w dużej mierze jedynie na tematyce dotyczącej tej konkretnej lokalizacji. Wykorzystaj to i za wszelką cenę umieść na nim odnośnik do swojego serwisu. 

Taką strategię możesz również wykorzystać w stosunku do innych stron www, które tak jak Ty, są mocno powiązane z daną lokalizacją. Serwisy ogłoszeniowe, platformy należące do innych przedsiębiorców (może niekoniecznie Twojej konkurencji ?), urzędów i wielu, wielu innych. 

To wszystko pozwoli Ci wysłać do Googla jasny sygnał pt. HALO! Patrz! Jestem właśnie stąd i chcę się pokazywać lokalnym użytkownikom wyszukiwarki!. 

Już łapiesz o co chodzi w tym całym lokalnym SEO? 

Pamiętaj: wartościowa treść, optymalizacja techniczna, a do tego pozyskiwanie linków. W takiej sytuacji nie pozostaje Ci nic innego, jak wzięcie się do roboty i zadbanie o widoczność swojej strony internetowej. Gdybyś potrzebował pomocy copywritera, dajmy na to przy tworzeniu profesjonalnych tekstów SEO – wiesz, gdzie mnie szukać ?! 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares