Long tail”, “długi ogon” – pewnie wiele razy zdarzyło Ci się usłyszeć to na pozór dziwnie brzmiące nazewnictwo. Pozwól, że tym razem wyjaśnię Ci, o co w tym chodzi. Tak, aby kolejna styczność z tego rodzaju zwrotami nie była dla Ciebie już tak zaskakująca 😉. 

Jeden z moich ostatnich artykułów poświęciłem na szczegółowe omówienie zagadnienia związanego z doborem fraz kluczowych. Podpowiadałem, czym są oraz w jaki sposób dokonywać ich analizy. Wspomniany artykuł znajdziesz pod tym adresem: W jaki sposób analizować i dobierać słowa wpływające na SEO?. Natomiast, teraz zapraszam Cię do lektury wpisu na temat długich fraz kluczowych.

Definicja frazy kluczowej long tail 

Zacznę krótko: mianem long tail nazywamy frazy, na które składa się co najmniej kilka słów. Mogą to być zwroty posiadające dwa, trzy, cztery, pięć, jak i więcej wyrazów – występujące zarówno w formie klasycznych zdań, zlepku słów oraz pytań. Każde z nich łączą 3 elementy, o których opowiem Ci właśnie teraz. 

Mniejszy potencjał pojedynczych fraz typu long tail 

Cechą charakterystyczną “długich ogonów” jest to, że ich średnia liczba miesięcznych wyszukań jest stosunkowo niska. To oznacza, że gdy w przypadku frazy krótkiej (w zależności od branży), można liczyć na wyniki 3-, 4-, a nawet 5- czy 6-cyfrowe. O tyle, fraza long tail może mieć nawet 10-krotniej mniejszy potencjał. 

Aby Ci to lepiej zobrazować – pozwól, że posłużę się przykładem. 

  • Biorąc za wzór branżę obuwniczą, fraza “buty” będzie tą krótką – liczącą aż 135 000 wyszukań miesięcznie. 
  • W przypadku frazy “buty męskie” liczba wyszukań wyniesie już “tylko” 60 500 (ponad dwukrotnie mniej). 

W obu powyższych możemy mówić o frazach krótki – ogólnych. 

  • Gdy uszczegółowimy ją jeszcze bardziej, wpisując w wyszukiwarkę słowa “buty męskie sportowe” – liczba zapytań spadnie do 8100 / miesiąc. 
  • A gdy rozszerzymy wyszukiwanie o rozmiar, czyli “buty sportowe męskie 45” – zapytania zamkną się w skromnej liczbie zaledwie 70. 

I właśnie te dwie ostatnie możemy zaliczyć do fraz typu long tail. Jak widzisz – im bardziej szczegółowa i dłuższa fraza, tym mniejszy potencjał związany z liczbą potencjalnych odbiorców, którzy mogą trafić na Twoją stronę. 

Za to ogromne możliwości w pozycjonowaniu na wiele fraz z długim ogonem 

Jak pewnie wiesz, liczba wyników w top10 jest ograniczona i wynosi… uwaga… 10! No dobra, w przypadku branż z dużą ilością reklam lub wyników prezentowanych w specyficzny sposób (FAQ, video, obrazy, e-commerce itp.) – liczba ta może spaść do 8, a nawet 7. 

To oznacza, że chcąc pozycjonowanać się na wspomnianą frazę “buty”, przyjdzie Ci rywalizować z wieloma innymi serwisami. Nie oszukujemy się – 135 000 zapytań robi wrażenie i chyba nie ma marki, która nie chciałaby przejąć chociaż kawałka tego tortu 😉. 

Dla Ciebie oznacza to tyle, że SEO na tak konkurencyjną frazę może być, delikatnie mówiąc – cholernie trudne. Jednak nie ma tego złego, co by nie wyszło na dobre. Tutaj z pomocą przychodzą frazy kluczowe typu long tail. 

Jasne, zaraz powiesz, że 70 wyszukań to nie to samo, co 135 000. I pewnie przyznałbym Ci rację, gdyby nie to, że długi ogon daje Ci możliwość pozycjonowania na wiele fraz. 

Zamiast “buty” możesz przecież pozycjonować się na: buty męskie 45 (170 wyszukań), buty nike 45 (110), buty adidas męskie 45 (70), buty sportowe męskie 45 (70) i tak dalej, i tak dalej. Sumując te frazy, uzyskasz ponad 400 wyszukań – a to dopiero początek. Kolejne frazy long tail możesz dzielić ze względu na przeznaczenie butów, rozmiar, sezon i wiele, wiele innych. 

Już łapiesz o co chodzi? 

 

Moc fraz long tail nie tkwi w ich pojedynczym użyciu. Prawdziwą siłę zyskują, gdy jest ich naprawdę dużo. 

 

Większy potencjał sprzedażowy fraz na długi ogon 

Jak pewnie się domyślasz – użytkownik wpisujący w wyszukiwarkę bardzo konkretną frazę long tail, jest osobą, która z dużym prawdopodobieństwem wie, czego chce.  

  • Ten, kto wklepuje przy pomocy swojej klawiatury frazę “buty”, może szukać inspiracji, danych o butach, czy po prostu chce sobie pooglądać najnowsze modele. 
  • Jedne ten, kto wpisuje “buty męskie sportowe 45”, to człowiek, który szuka konkretnego produkty, o konkretnym przeznaczeniu i w konkretnym rozmiarze. A to oznacza, że prawdopodobnie jego poszukiwania są również konkretne i powiązane z intencjami zakupowymi 

Twoją rolą jest doprowadzenie do tego, aby strona, na którą trafi należała do Ciebie. W innym wypadku – możesz mieć pewność, że zrobimy zakupy u Twojej konkurencji, a Ty stracisz pewny zysk. 

Dlaczego warto stosować frazy long tail? 

  • Rywalizujesz z mniejszą konkurencją. Większości zależy na najbardziej popularnych frazach, przez co wielu Twoich rywali zapomina o potencjalne, jaki kryje się w long tailach. 
  • Wkładasz w to zdecydowanie mniej pracy. Słabsza lub mniej rozwinięta konkurencja to także mniej wysiłków po Twojej stronie. Czasami wystarczy bardzo niewiele, aby zdobywać szczyty wyników wyszukiwania – wierz mi 😉. 
  • Efekty zauważasz znacznie szybciej. Bowiem, mniejsza konkurencja to także większe szanse na szybkie podziwianie rezultatów Twoich działań. 

Gdzie frazy na długi ogon sprawdzają się najlepiej? 

Słowa kluczowe long tail to przede wszystkim prawdziwe eldorado dla wszelkiej maści sklepów typu e-commerce. Dzięki zastosowaniu mechanizmów kategoryzowania produktów czy też prezentowania wielu wariantów produktowych (np. kolorów bądź rozmiarów), sklepy internetowe stanowią doskonałe miejsce do rozwijania pozycjonowania w oparciu o strategię fraz long tail. 

Innym doskonałym przykładem może być prowadzenie firmowego bloga, w ramach którego każdy z publikowanych artykułów może dotyczyć innej frazy typu long tail.  

Przykłady stosowania fraz kluczowych long tail 

Wybacz, ale będę monotonny i ponownie posłużę się przykładem z branży obuwniczej. 

Zamiast tworzyć jedną kategorię pt. “buty”, możesz ją dodatkowo podzielić na “buty męskie” i “buty damskie”. Potem zagłębiać się jeszcze bardziej, dzieląc chociażby na “buty męskie sportowe” oraz “buty damskie sportowe”. Kolejnym krokiem może być rozbicie na marki (np. “buty męskie sportowe adidas”), a zarazem potem – według rozmiarów na “buty męskie sportowe 45” i tak dalej. Praktycznie bez końca 😊. 

Potrzebujesz wsparcia w doborze fraz long tail? 

A może chcesz, abym zajął się tworzeniem tekstów SEO z ich wykorzystaniem? Napisz do mnie, a z przyjemnością przygotuję dla Ciebie wstępną analizę, pakiet rekomendacji SEO, a także z chęcią zajmę się tworzeniem contentu na potrzeby Twojego e-sklepu, bloga, jak i klasycznej strony www. 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares