Ile trzeba zapłacić za teksty eksperckie, ile za specjalistyczne, a ile za treści średniej bądź niskiej jakości? Ile wyniesie Cię zamówienie wpisu blogowego, postu do social mediów, newslettera czy tekstu na potrzeby strony www? Wreszcie, z jak dużym wydatkiem będzie się wiązało przygotowanie tekstów sprzedażowych, edukacyjnych, SEO i kreatywnych? Nie wiesz? Zatem sprawdź poniższe zestawienie rynkowych cen copywritingu na rok 2020.
Wprowadzenie
Musisz wiedzieć, że w branży usług copywriterskich najpopularniejszymi sposobami określania cen są te w oparciu o ilość znaków ze spacjami oraz te wyceniane od gotowego projektu.
Pierwsza z nich, czyli klasyczne “1000zzs” to cena za napisanie tysiąca znaków liczonych razem ze spacjami. To mniej-więcej tyle, co 20% całego tego wpisu.
Drugim, również popularnym podejściem jest cena za cały projekt. W tym przypadku nie liczy się samych znaków, a po prostu całość prac wykonanych w obrębie contentu.
Podział cen ze względu na poziom trudności
Jednym z kluczowych podziałów mających wpływ na finalną cenę usług copywritera, jest ten związany z rodzajem treści oraz wiedzą, jaką trzeba dysponować do ich przygotowania. Wyróżniamy tutaj teksty:
Eksperckie (wymagające posiadania wysokiego poziomu kompetencji)
Dotyczące zazwyczaj skomplikowanych zagadnień z dziedziny prawa, medycyny, inżynierii czy IT. W wielu przypadkach, obszarów związanych z koniecznością zdobycia odpowiedniego wykształcenia.
Koszt: od 50 do 150 zł za 1000zzs.
Specjalistyczne (wymagające wiedzy lub pogłębionego researchu)
Wiążące się z koniecznością posiadania konkretnej wiedzy lub obszernego zapoznania się z tematem (marketing, sprzedaż, psychologia, dietetyka, motoryzacja, nowe technologie i wiele innych).
Koszt: od 35 do 55 zł za 1000zzs.
Treści średniej jakości (wymagające wykonania pobieżnego researchu)
Zahaczające o tzw. lekką tematykę (podróże, lifestyle, gotowanie, parenting itp.). Do ich tworzenia wystarczy posiadanie podstawowej wiedzy z danego zakresu lub wykonanie bardzo prostego researchu).
Koszt: od 10 do 25 zł za 1000zzs.
Niska jakość (nie wymagające absolutnie żadnego przygotowania)
Tak zwane “siadasz i piszesz”, czyli treści, dotyczące bardzo prostych tematów lub poruszające wybrane zagadnienia w bardzo ogólny sposób.
Koszt: od 5 do 15 zł za 1000zzs.
Podział cen z uwagi na cel tekstu
Istotną klasyfikację stanowi także cel, czyli po co dany tekst powstaje i jakie korzyści ma przynieść zamawiającemu. W tym miejscu należy wyróżnić treści:
Sprzedażowe
Mające sprecyzowany jeden, konkretny cel – doprowadzać do konwersji, rozumianej jako ilość pobrań, wygenerowanych leadów, czy po prostu czystej sprzedaży. Wyceniane zazwyczaj jako pojedynczy projekt, a nie ilość znaków.
Koszt: od 500 do 7500 zł za pojedynczy wpis (mailing, landing page, ofertę itp.).
Edukacyjne
Ich celem jest szeroko pojęta edukacja użytkownika (tzw. content marketing). Tutaj, w zależności od tematyki czy poziomu skomplikowania, rozpiętość cenowa może być naprawdę duża. Dlatego, dla uproszczenia możemy przyjąć, że średnie ceny wykonania tekstów na potrzeby content marketingu mieszczą się w granicach 35 – 55 zł / 1000zzs.
Pozycjonujące (SEO)
Tak samo, jak w przypadku treści content marketingowych – teksty SEO mogą różnić się pod względem ceny. Dużą rolę w jej określeniu odgrywa tematyka. W związku z tym, dla ułatwienia możemy przyjąć, że ich koszt waha się w granicach 25 – 55 zł za 1000zzs.
Treści kreatywne (naming, hasła i slogany reklamowe)
Tu podobnie, jak w przypadku tekstów sprzedażowych, wycenia się je zazwyczaj nie od ilości napisanych znaków, a od faktycznie wykonanego projektu. W przypadku usług namingu, ceny mogą zaczynać się od około 500 zł, natomiast ich górna granica może sięgać nawet 15 000 zł. W przypadku haseł, claimów i sloganowych reklamowych – może to być od 150 do 5000 złotych za pakiet propozycji.
Podział cen ze względu na nośnik
Ostatnim, jednak równie ważnym sposobem wyceniania tekstów jest ten związany z miejscem, w którym mają się one znaleźć. Tutaj z kolei wyróżniamy teksty tworzone na potrzeby:
Stron internetowych
Koszt: od 500 do 1500 zł za komplet tekstów na klasyczną stronę liczącą od 6 do 8 zakładek.
Sklepów internetowych (opis produktów / kategorii)
Koszt: od 15 do 55 zł za pojedynczy opis o objętości od 500 do 1500zzs.
Mailingów / newsletterów
Koszt: od 50 do 150 zł za przygotowanie treści na potrzeby jednej wiadomości e-mail.
Blogów (wpisy blogowe)
Koszty: od 75 do 250 zł za opracowanie klasycznego wpisu blogowego liczącego od 3000 do 5000zzs.
Mediów społecznościowych (posty na FB, Insta, LI itp.)
Koszty: od 25 do 150 zł za napisanie jednego wpisu na około 500 – 1000zzs.
Podsumowanie
Pamiętaj, że powyższe treści stanowią jedynie subiektywne zestawienie cen, które zaobserwowałem na rynku usług copywriterskich. Odrzuciłem z niego wszelkie skrajności (czytaj: teksty, których koszty są zdecydowanie za niskie, jak i te, których wysoki poziom również znacznie odbiega od normy).
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat mojej oferty – w tym miejscu znajdziesz mój cennik moich usług copywriterskich.