Ile trzeba zapłacić za teksty eksperckie, ile za specjalistyczne, a ile za treści średniej bądź niskiej jakości? Ile wyniesie Cię zamówienie wpisu blogowego, postu do social mediów, newslettera czy tekstu na potrzeby strony www? Wreszcie, z jak dużym wydatkiem będzie się wiązało przygotowanie tekstów sprzedażowych, edukacyjnych, SEO i kreatywnych? Nie wiesz? Zatem sprawdź poniższe zestawienie rynkowych cen copywritingu na rok 2020. 

Wprowadzenie 

Musisz wiedzieć, że w branży usług copywriterskich najpopularniejszymi sposobami określania cen są te w oparciu o ilość znaków ze spacjami oraz te wyceniane od gotowego projektu. 

Pierwsza z nich, czyli klasyczne “1000zzs” to cena za napisanie tysiąca znaków liczonych razem ze spacjami. To mniej-więcej tyle, co 20% całego tego wpisu. 

Drugim, również popularnym podejściem jest cena za cały projekt. W tym przypadku nie liczy się samych znaków, a po prostu całość prac wykonanych w obrębie contentu. 

Podział cen ze względu na poziom trudności 

Jednym z kluczowych podziałów mających wpływ na finalną cenę usług copywritera, jest ten związany z rodzajem treści oraz wiedzą, jaką trzeba dysponować do ich przygotowania. Wyróżniamy tutaj teksty: 

Eksperckie (wymagające posiadania wysokiego poziomu kompetencji) 

Dotyczące zazwyczaj skomplikowanych zagadnień z dziedziny prawa, medycyny, inżynierii czy IT. W wielu przypadkach, obszarów związanych z koniecznością zdobycia odpowiedniego wykształcenia. 

Koszt: od 50 do 150 zł za 1000zzs. 

Specjalistyczne (wymagające wiedzy lub pogłębionego researchu) 

Wiążące się z koniecznością posiadania konkretnej wiedzy lub obszernego zapoznania się z tematem (marketing, sprzedaż, psychologia, dietetyka, motoryzacja, nowe technologie i wiele innych). 

Koszt: od 35 do 55 zł za 1000zzs. 

Treści średniej jakości (wymagające wykonania pobieżnego researchu) 

Zahaczające o tzw. lekką tematykę (podróże, lifestyle, gotowanie, parenting itp.). Do ich tworzenia wystarczy posiadanie podstawowej wiedzy z danego zakresu lub wykonanie bardzo prostego researchu). 

Koszt: od 10 do 25 zł za 1000zzs. 

Niska jakość (nie wymagające absolutnie żadnego przygotowania) 

Tak zwane “siadasz i piszesz”, czyli treści, dotyczące bardzo prostych tematów lub poruszające wybrane zagadnienia w bardzo ogólny sposób. 

Koszt: od 5 do 15 zł za 1000zzs. 

Podział cen z uwagi na cel tekstu 

Istotną klasyfikację stanowi także cel, czyli po co dany tekst powstaje i jakie korzyści ma przynieść zamawiającemu. W tym miejscu należy wyróżnić treści: 

Sprzedażowe  

Mające sprecyzowany jeden, konkretny cel – doprowadzać do konwersji, rozumianej jako ilość pobrań, wygenerowanych leadów, czy po prostu czystej sprzedaży. Wyceniane zazwyczaj jako pojedynczy projekt, a nie ilość znaków.   

Koszt: od 500 do 7500 zł za pojedynczy wpis (mailing, landing page, ofertę itp.). 

Edukacyjne 

Ich celem jest szeroko pojęta edukacja użytkownika (tzw. content marketing). Tutaj, w zależności od tematyki czy poziomu skomplikowania, rozpiętość cenowa może być naprawdę duża. Dlatego, dla uproszczenia możemy przyjąć, że średnie ceny wykonania tekstów na potrzeby content marketingu mieszczą się w granicach 35 – 55 zł / 1000zzs. 

Pozycjonujące (SEO) 

Tak samo, jak w przypadku treści content marketingowych – teksty SEO mogą różnić się pod względem ceny. Dużą rolę w jej określeniu odgrywa tematyka. W związku z tym, dla ułatwienia możemy przyjąć, że ich koszt waha się w granicach 25 – 55 zł za 1000zzs. 

Treści kreatywne (naming, hasła i slogany reklamowe) 

Tu podobnie, jak w przypadku tekstów sprzedażowych, wycenia się je zazwyczaj nie od ilości napisanych znaków, a od faktycznie wykonanego projektu. W przypadku usług namingu, ceny mogą zaczynać się od około 500 zł, natomiast ich górna granica może sięgać nawet 15 000 zł. W przypadku haseł, claimów i sloganowych reklamowych – może to być od 150 do 5000 złotych za pakiet propozycji. 

Podział cen ze względu na nośnik 

Ostatnim, jednak równie ważnym sposobem wyceniania tekstów jest ten związany z miejscem, w którym mają się one znaleźć. Tutaj z kolei wyróżniamy teksty tworzone na potrzeby: 

Stron internetowych 

Koszt: od 500 do 1500 zł za komplet tekstów na klasyczną stronę liczącą od 6 do 8 zakładek. 

Sklepów internetowych (opis produktów / kategorii) 

Koszt: od 15 do 55 zł za pojedynczy opis o objętości od 500 do 1500zzs. 

Mailingów / newsletterów 

Koszt: od 50 do 150 zł za przygotowanie treści na potrzeby jednej wiadomości e-mail. 

Blogów (wpisy blogowe) 

Koszty: od 75 do 250 zł za opracowanie klasycznego wpisu blogowego liczącego od 3000 do 5000zzs. 

Mediów społecznościowych (posty na FB, Insta, LI itp.) 

Koszty: od 25 do 150 zł za napisanie jednego wpisu na około 500 – 1000zzs. 

Podsumowanie 

Pamiętaj, że powyższe treści stanowią jedynie subiektywne zestawienie cen, które zaobserwowałem na rynku usług copywriterskich. Odrzuciłem z niego wszelkie skrajności (czytaj: teksty, których koszty są zdecydowanie za niskie, jak i te, których wysoki poziom również znacznie odbiega od normy). 

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat mojej oferty – w tym miejscu znajdziesz mój cennik moich usług copywriterskich. 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares