Wiadomość SMS w 100% składa się z treści pisanej, w związku z czym i ten rodzaj aktywności marketingowej nie mógł umknąć mojej uwadze, jako copywritera. Jakie są jego charakterystyczne cechy? W jakich kampaniach sprawdza się idealnie? O czym należy pamiętać przed wysyłką? Czytaj dalej, a z pewnością się dowiesz.

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, czym jest wiadomość SMS. Dlatego pozwól, że od razu przejdę do sedna i zaserwuję Ci trochę “mięsa” na temat tego rodzaju marketingu.

Rodzaje SMSów używanych w kampaniach SMS marketingowych

  • Podstawowe (przez niektóre firmy zwane również “eco” lub “2-way”) – w których nadawcą jest zwykły numer telefonu. Ich zaletą jest atrakcyjna cena, jednak z drugiej strony użytkownik od razu nie wie, jaka firma do niego napisała. Duży plus to opcja odpisania do nadawcy.
  • Zaawansowane (zwane także “pro”) – w tego typu wiadomościach nadawca może zostać podpisany (np. nazwą firmy), przez co odbiorca od razu wie, od kogo jest dana wiadomość. Z drugiej strony natomiast nie ma opcji odpisania na tego typu SMS. Podpisywanie nadawcy wiadomości SMS pozwala na budowanie marki, a przede wszystkim daje szybką informację odbiorcy, kto do niego napisał. Dlatego, ze swojej strony zawsze rekomenduję realizowanie kampanii SMS marketingowych właśnie w modelu “pro”.

Jest to najbardziej podstawowy podział, choć nie jedyny. Coraz więcej firm udostępniających narzędzia do wysyłki SMSów zaczyna rozróżniać inne rodzaje – szybkie (docierające w kilka sekund), z możliwością wysyłania do kontaktów z całego świata, a nawet MMSy (choć to akurat inna grupa wiadomości).

Cennik za SMS marketing

Ceny za usługi SMS marketingu w dużej mierze zależą od ich dostawców. Nie ma jednego sztywnego cennika wskazującego, ile konkretnie zapłacisz za dany rodzaj wiadomości. Wszystko zależy od indywidualnych cenników dostawców narzędzi do SMS marketingu oraz Twoich umiejętności negocjacji.

Jedyne czego możesz być pewien to fakt, że ceny te są mocno skorelowane z rodzajem wysyłanych przez Ciebie wiadomości SMS. I tak – SMSy podstawowe, czyli tzw. ekonomiczne są najtańszą opcją, za którą zapłacisz zapewne od kilku do maksymalnie kilkunastu groszy. SMSy zaawansowane (czyli profesjonalne) to już koszt kilkunastu groszy. Natomiast chcąc realizować kampanie SMS marketingowe przy użyciu grafik (czyli MMSów) musisz się liczyć z kosztami sięgającymi nawet kilkudziesięciu groszy za sztukę.

Czy to wszystkie koszty związane z SMS marketingiem?

Poza opłatami za faktycznie zrealizowane wysyłki tego rodzaju wiadomości, musisz się także liczyć z dodatkowymi kosztami. Pierwszym z nich jest regularny, comiesięczny abonament, który stosuje wiele firm. Niezależnie czy w danym miesiącu wysłałeś milion wiadomości, czy też ani jednej – musisz uiścić stałą opłatę za korzystanie z narzędzia do SMS marketingu (choć nie jest to regułą).

Drugi rodzaj opłat to tzw. rejestracja nadawcy. Jeżeli decydujesz się na wysyłanie SMSów pro – musisz dokonać rejestracji swojej nazwy, a to wiąże się z kosztem rzędu około 100 złotych.

Zalety SMS marketingu

Kampanie SMS osiągają wskaźniki OR praktycznie nieosiągalne dla innych typów kampanii (blisko 99%). Wysokim wskaźnikom typu open rate towarzyszą także niezwykle zadowalające wskaźniki CTR.

Jednak, aby dobrze mierzyć wskaźniki klikalności, musisz pamiętać o dołączaniu do swoich wiadomości odpowiednio przygotowanych linków – najlepiej generowanych indywidualnie dla każdego odbiorcy. Pamiętaj również o stosowaniu tzw. skróconych adresów url, dzięki którym zaoszczędzisz sporo znaków, a co za tym idzie także pieniędzy.

Ponadto, smsy są otwierane zazwyczaj w kilka minut po ich wysłaniu, a ich skuteczność jest bardzo dobra.

Dzieję się tak między innymi dzięki możliwości personalizacji. SMSy można wysyłać nie tylko w oparciu o cechy samych odbiorców, ale także biorąc pod uwagę ich bieżącą lokalizację (doskonale sprawdza się to w przypadku sklepów stacjonarnych).

Wady? Przede wszystkim koszty. Cena wysyłki tylko 1 SMSa, w zależności od jego rodzaju, może się wahać od kilku do nawet kilkunastu groszy. Łatwo policzyć, że koszty robią się spore, gdy baza odbiorców liczona jest w setkach lub tysiącach.

10 zasad skutecznego sms marketingu infografika

O czym trzeba pamiętać przed wysyłką sms?

Zgody to temat najważniejszy. Nie możesz wysłać żadnej wiadomości o charakterze marketingowym / handlowym, jeśli Twój odbiorca nie wyraził chęci otrzymywania tego typu komunikatów.

Druga sprawa to długość wiadomości. Maksymalna pojemność jednego SMSa to 160 znaków ze spacjami. Oczywiście, jeśli Twój komunikat jest dłuższy to nie znaczy od razu, że nie możesz go wysłać. Obecne narzędzia, jak i same telefony umożliwiają odczytywanie SMSów składający się z dużo większej ilości znaków. Jedno “ale” – za każdą wielokrotność 160 zzs po prostu będziesz musiał zapłacić :).

Co w kampaniach realizowanych w kanale SMS liczy się najbardziej?

  • Czas wysyłki SMSów

Jak już wspominałem, SMSy otwierane są praktycznie od razu po ich wysłaniu. Dlatego musisz dokładnie zaplanować termin ich wysyłki. Jeśli Twój sklep czynny jest do godziny 18, a Ty swojego SMSa wyślesz o 19 – słabo. Twoi odbiorcy również będą średnio zadowoleni jeżeli postanowisz wysłać im wiadomość np. o północy (gdy już śpią).

  • Grupa odbiorców wiadomości

Czyli personalizacja – komunikat (jego treść, jak i czas wysyłki) powinien być ściśle dopasowany do Twoich odbiorców. Bowiem zupełnie inaczej będziesz komunikował się z grupą docelową np. studentów, a zupełnie inaczej skonstruujesz wiadomość przeznaczoną dla seniorów.

  • Tekst w SMSach

SMS to czysta treść, dlatego musisz zadbać, aby była jak najlepsza. Miejsca jest mało, więc musi być krótko i konkretnie. Nie pisz elaboratów, a skup się jedynie na faktycznych wartościach. Krótko, na temat i z jasnym CTA. No i zadbaj o poprawność – stylistyczną oraz ortograficzną!

Podpowiedź dotycząca SMS marketingu

SMSy są świetnym elementem szerszych i dobrze zaplanowanych kampanii realizowanych w trybie omnichannel. W połączeniu z dobrze przygotowanym mailingiem, landing page’m, czy tzw. paid media, stanowi idealne narzędzie do generowania wysokiej sprzedaży.

Jakie SMSy wysyłać? Kilka gotowych pomysłów na kampanie SMS marketingowe.

Dobrnęliśmy do miejsca, w którym już wiesz czym jest SMS marketing, znasz rodzaje SMSów, a także dokładnie poznałeś ich specyfikę. Pozwól, że na koniec podpowiem Ci, jakie kampanie w tym kanale możesz stosować, aby Twoja sprzedaż oraz rozpoznawalność marki rosła :).

1. SMSowe informacje o zniżkach i promocjach

Praktycznie najczęściej spotykany rodzaj komunikacji SMSowej. Nie są częścią większych strategii komunikacyjnych, a ich jedynym celem jest szybki wzrost sprzedaży. Służą głównie do komunikowania atrakcyjnych ofert sprzedażowych (zniżek, rabatów i innych promocji).

2. SMSy transakcyjne

To wiadomości o charakterze informacyjnym. Ich celem, w przeciwieństwie do powyższego punktu, nie jest sprzedaż czy reklama, a dostarczenie odpowiednich informacji. Transakcyjne wiadomości SMS zawierają zazwyczaj informacje o statusie zamówienia czy wniosku, potwierdzeniu płatności, nadaniu przesyłki, a nawet jej awizacji. Z uwagi na swój charakter, są one częścią obsługi posprzedażowej, a nie samej promocji.

3. Wiadomości SMS oparte o geolokalizację 

Ten rodzaj komunikatów ma zazwyczaj charakter mocno sprzedażowy i do jego realizacji wykorzystuje się informacje o bieżącym położeniu danego odbiorcy.

Jak to działa? SMSy tego rodzaju mają na celu dotarcie do osoby znajdującej się w konkretnej lokalizacji (salonie, sklepie, restauracji czy po prostu galerii handlowej). Jeśli odbiorca widnieje w bazie operatora, który udostępnia możliwość wysyłania takich SMSów – firma może precyzyjnie zlokalizować konkretną osobę i wysłać do niej spersonalizowaną wiadomość.

W związku z tym, SMSy geolokalizacyjne są szczególnie doceniane przez sklepy stacjonarne.

4. SMSy będące częścią większych kampanii content marketingowych czy lead nurturingowych

Najrzadziej występujący rodzaj komunikacji SMSowej. Szczerze, chyba jeszcze nie spotkałem się z takim wykorzystaniem tego rodzaju wiadomości ;). Wielka szkoda, ponieważ SMSy mogą stanowić świetne uzupełnienie nawet najbardziej rozbudowanych działań contentowych czy generujących leady. Wierzę, że kiedyś natknę się na kampanię godną polecenia.

5. SMSowe newslettery

Sądziłeś, że słowo newsletter jest zarezerwowane jedynie dla kanału skupionego wokół e-mail marketingu? Zdziwisz się, ale SMSy to również świetny sposób na regularną komunikację z Twoimi odbiorcami w celu serwowania im nowości związanych z Twoją firmą czy całą branżą.

Czy to wszystko jeśli chodzi o kampanie SMSowe?

Naturalnie, są to tylko przykłady kampanii, w których SMSy sprawdzają się wyśmienicie. W praktyce ogranicza nas jedynie wyobraźnia… no i format tego kanału komunikacji :).

Narzędzie do SMS marketingu i wysyłki wiadomości SMS. Jakie wybrać?

Jak zawsze w takim przypadkach – nie istnieje jedna dobra odpowiedź. Wszystko zależy od Twoich oczekiwań, celów biznesowych, no i oczywiście budżetu. Na rynku funkcjonuje bowiem wiele firmy dostarczających narzędzia do wysyłki SMSów, a niektóre z nich to:

  • SARE – narzędzie posiadające zarówno opcję wysyłki wiadomości SMS, e-mail, jak i tworzenia ankiet, a po rozszerzeniu abonamentu o narzędzie SAREhub – daje możliwość pełnej automatyzacji marketingu.
  • Salesmanago – podobnie, jak powyższe SARE, poza SMSami posiada szereg innych funkcjonalności składających się na całe marketing automation.
  • REDLINK – niegdyś dostawca narzędzia do SMS marketingu, obecnie – również mailingów, jak i pełnego marketing automation.
  • Justsend – dostawca, w ofercie którego znajdziesz przede wszystkim narzędzie do wysyłki wiadomości SMS.

Które narzędzie do wysyłki wiadomości SMS wybrać?

To już zależy od Ciebie :). Pamiętaj jednak, aby zwrócić uwagę na najważniejsze funkcjonalności i cechy oraz upewnić się, że wybrane narzędzie je posiadana. Jakie?

  • Cena – “biznes to biznes”. Pamiętaj, że każdy wysłany SMS będzie wiązał się z kosztami. Dlatego upewnij się, że cena wysłania SMSa będzie dla Ciebie akceptowalna.
  • Planowanie wysyłki – sprawdź także, czy narzędzie daje Ci możliwości planowania wysyłki o różnych dniach oraz godzinach.
  • Elastyczność – zweryfikuj, czy narzędzie umożliwia Ci wysyłkę SMSów zarówno w wersji podstawowej, jak i zaawansowanej (omówiłem je powyżej).
  • Integracja – dopilnuj także, aby narzędzie do SMSów dało się integrować z innymi (np. poprzez API): bazami danych, narzędziami do e-mail marketingu itp.

Potrzebujesz wsparcia copywritera przy tworzeniu treści Twoich SMSów?

Jestem do Twojej dyspozycji. Kliknij tutaj i skontaktuj się ze mną.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares