Znajdź swoją niszę i zajmuj się tylko konkretną – wąską tematyką. Oferuj wyłącznie określony rodzaj copywritingu. I po prostu… wyspecjalizuj się. Jeżeli jesteś początkującym copywriterem – z pewnością zdarzyło Ci się spotkać z takimi, jak i dziesiątkami innych, podobnych porad, powtarzanych przez tzw. “guru” copywritingu. 

Jeżeli znajdujesz się po drugiej stronie (zleceniodawcy) i szukasz osoby, która zajmie się przygotowywaniem tekstów – na pewno wielokrotnie dawano Ci porady, aby szukasz ekspertów w danej (Twojej) dziedzinie.  

Ale czy to na pewno dobra droga? Właściwie, to jak jest z tą specjalizacją w konkretnej tematyce? Czy stanowi niezbędny czynnik, który decyduje o wartości i skuteczności tekstu? A może jest tylko kolejnym wyświechtanym sloganem, który nabrał na sile tylko dlatego, że zaczęło go powtarzać wiele osób? 

Skąd taki pomysł, że specjalizacja w copywritingu jest niezbędna? 

Długo zastanawiałem się nad genezą tego przekonania. Czytając wiele wpisów, wypowiedzi oraz opinii na temat specjalizacji w copywritingu doszedłem do wniosku, że stanie na takim stanowisku wynika z 3 głównych powodów. 

  • Po pierwsze – mówią tak osoby, które same potrafią pisać tylko na 1, góra 2 tematy. 

A skoro im “nie wychodzi” radzenie sobie z kilkoma obszarami, to od razu zakładają, że inni też nie dadzą rady. Np. skończyli studia w konkretnym obszarze i czują się “mocni” tylko w nim. Albo świetnie radzą sobie z tekstami SEO, ale kompletnie nie wiedzą, jak pisać teksty sprzedażowe.  

  • Po drugie – w ten sposób wypowiadają się ci, którzy mają zerowe lub bardzo mgliste pojęcie o copywritingu. 

Nie zdają sobie sprawy, że ta dziedzina nie sprowadza się wyłącznie do pisania ładnych tekstów “na temat”. Zamiast tego jej rolą jest dostarczanie skutecznych treści, które mają realnie wpływać na sprzedaż, promocję oraz ogólnie – biznesy klientów.   

  • Po trzecie – część tych osób robi to z premedytacją, aby po prostu ograniczyć sobie konkurencję. 

Wiedzą, jak działa ten cały copywriting, ale specjalnie wprowadzają innych w błąd po to, aby zgarniać jeszcze więcej zleceń. 

Jak temat specjalizacji w dziedzinie copywritingu wygląda naprawdę? 

W mojej ocenie główną specjalizacją każdego copywritera powinien być… uwaga… chwila skupienia… sam copywriting

A mówiąc wprost – pisanie skutecznych tekstów, które realnie wpływają na biznes i mogą decydować o jego powodzeniu: pozycjonują, sprzedają, budują marki, angażują, edukują itp. 

A co z wiedzą, którą trzeba posiadać, aby stworzyć wartościowy tekst? 

Powiedzmy sobie szczerze – sprawnemu copywriterowi wystarczy kilka godzin researchu, aby stworzyć zgrabny i merytoryczny tekst praktycznie na każdy temat. Jeżeli dorzucimy do tego brief, który klient wypełni sumiennie – przepis na tekst wręcz idealny mamy gotowy. 

Oczywiście, nie twierdzę, że specjalizacja w konkretnych tematach “sama w sobie” jest zła. Przyznaję, że jest istnieje co najmniej kilka dziedzin, w których sprawdza się doskonale. Aczkolwiek należą one do rzadkości, a blisko 99% tekstów da się napisać bez studiów czy lat praktyki w danej tematyce

Dlatego dla mnie specjalizacja to po prostu zbędne ograniczanie, które może hamować szerszy rozwój kompetencji, a co za tym idzie – stałe podnoszenie poprzeczki i osiąganie coraz więcej w zawodzie copywritera. 

Dużo łatwiej zagłębić się w dany temat niż nauczyć się copywritingu 

Wiem, co mówię, bo sam regularnie realizuję bardzo różne zlecenia. Od fotowoltaiki, poprzez finanse, marketing, IT, zabawki, sport, przemysł i wiele, naprawdę wiele innych (a to tylko kilka przykładów z ostatnich tygodni pracy). Tworzę teksty sprzedażowe i SEO, opisy produktów i kategorii, do tego treści ofert, stron i sklepów internetowych, a także szeroko pojęty content marketing. 

I wiesz co? Pomimo że żaden z tych obszarów nie jest moją specjalizacją – moi klienci są bardzo zadowoleni. Przez kilka lat takiego podejścia do pisania tekstów pomogłem setkom firm, które wzorowo oceniają moją pracę. Wszystko przez to, że nie zajmuję się konkretną tematyką, a zamiast tego specjalizuję się tak po prostu – w profesjonalnym copywritingu

Dobry copywriter jest jak dobry sprzedawca 

Uważam, że tak jak profesjonalnemu handlowcowi “nie przeszkadza” towar, który sprzedaje (bo jest dobry bez względu na to, w jakim obszarze działa). Tak samo świetny copy poradzi sobie z każdym tematem.  

Wszystko przez fakt, że wiedzę w danej dziedzinie można zdobyć stosunkowo szybko. Natomiast umiejętności – w tym przypadku sprzedaży lub sprawnego i skutecznego pisania – nabywa się całymi latami

Zalety i wady specjalizacji w copywritingu 

Bez wątpienia copywriter poruszający się w określonej specjalizacji lub niszy ma pewną przewagę. Może liczyć na zdecydowanie wyższe wynagrodzenie, musi mierzyć się ze znacznie mniej liczną konkurencją, a do tego łatwiej i szybciej może stworzyć swoją markę osobistą. Niestety, to wszystko ogranicza się tylko do konkretnej tematyki. 

W mojej ocenie specjalizacja niesie za sobą jednak znacznie więcej wad. Zaliczam do nich: mocno ograniczony rynek, a co za tym idzie – ryzyko zaszufladkowania i braku zleceń. Ponadto, z mojej perspektywy pisanie “w kółko” na jeden temat jest nudne, monotonne i może prowadzić do szybkiego wypalenia zawodowego. 

Istotnym zagrożeniem jest również powtarzalność. W końcu, ile można pisać na ten sam temat, aby za każdym razem tekst był ciekawy, unikalny i nie tracił “świeżości”?

Chcesz zatrudnić copywritera o określonej specjalizacji? Sprawdź, czy nie współpracuje z Twoją konkurencją!

Dokładnie tak! Kolejnym negatywny aspekt wąskiej specjalizacji stanowi zagrożenie, że dany specjalista od treści pracował lub (o zgrozo!) – nadal pracuje dla firm, z którymi konkurujesz. Przyznasz, że taka relacja nie jest do końca „zdrowa” – zwłaszcza, jeśli teksty, które dla Ciebie pisze, mają konkurować z innym przedsiębiorstwem na tym samym polu.

Dlaczego? Z definicji copywriter powinien dążyć do tego, aby Twoje były lepsze od konkurencji. A jak ma to zrobić, jeśli Twoja konkurencja również mu płaci? Warto wziąć to pod uwagę.

Jak podchodzić do copywriterskiej specjalizacji podczas wyboru pracy lub poszukiwania zleceniobiorców? 

Jesteś copywriterem i zastanawiasz się, czy “iść” w wąską lub nieco szerszą specjalizację? Jeśli nie chcesz, a tym bardziej nie musisz – nie skupiaj się na specjalizacji w konkretnym temacie. Stań się po prostu ekspertem od tworzenia tekstów. 

Jesteś osobą, która chce zatrudnić sprawnego tekściarza? Wydaje ci się, że Twoja branża jest “wyjątkowa”, “jedyna” i tylko wyspecjalizowany copywriter poradzi sobie z taką tematyką? Nie skupiaj się na znalezieniu specjalisty od tematu, a od samego pisania. Bardzo prawdopodobne, że wystarczy mu kilka godzin przygotowania, aby stworzyć tekst, którego nigdy nie napisze żaden wyspecjalizowany (w danej tematyce) copywriter.  

Pamiętaj, że znalezienie copywritera specjalizującego się w konkretnym obszarze jest trudne i drogie. Dodatkowo, nie masz żadnej gwarancji, że jego warsztat stoi na odpowiednim poziomie. 

Spodobał Ci się ten wpis? 

Będę wdzięczny, jeśli podzielisz się nim z innymi. Możesz udostępnić bezpośredni link na swoich social mediach lub skorzystać z wygodnych opcji udostępnienia, które znajdują się na tej stronie. Dzięki! 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares