Większość firm, jak i osób prywatnych zlecających wykonanie serwisów www mówi jednym głosem. Strona ma być szybka, ładna, nowoczesna, no i oczywiście działająca zarówno na urządzeniach mobilnych oraz stacjonarnych. 

Ale czy to na pewno wszystko, o czym należy pamiętać? W tym artykule podzielę się z Tobą aż 5 wskazówkami, dzięki którymi zyskasz pewność, że Twoja strona internetowa jest dokładnie taka, jaka powinna być. Ładna, funkcjonalna, a przede wszystkim skuteczna.

Zatem, czego musisz dopilnować przed zamówieniem nowej strony internetowej? 

1. Określ, jaki cel ma mieć Twoja strona internetowa

Czy serwis ma odpowiadać ze budowanie Twojej marki, zdobywanie nowych odbiorców, klientów i po prostu generowanie zysków? Czy potrzebujesz jedynie stronki, której adres umieścisz na ulotkach, banerach, wizytówkach i innych materiałach reklamowych? Czy zależy Ci na pełnoprawnym serwisie internetowym, którego celem będzie wsparcie Twojej sprzedaży? Czy też chcesz mieć stronę “bo wszyscy inni już mają i Tobie nie wypada nie mieć” 😉? 

Pomyśl dwa razy, ponieważ Twoja decyzja w tym aspekcie będzie rzutowała na dalsze kroki. Wpłynie także na czas projektowania i wdrażania Twojej strony, no i odbije się również na jej cenie.

2. Zastanów się, jakie funkcjonalności musi posiadać Twój serwis www

Czy ma to być klasyczna wizytówka Twojej firmy? Czy może rozbudowany serwis z wbudowanym chatem online, możliwością dokonywania zakupów lub book’owania terminów w kalendarzu? 

Im więcej informacji na ten temat przekażesz na początku – tym więcej nerwów i niepotrzebnych stresów oszczędzisz zarówno sobie, jak i wykonawcy.

3. Design, czyli przekaż informację, jak według Ciebie powinna prezentować się strona internetowa

Jeżeli posiadasz księgę znaku (tzw. brandbook) – koniecznie udostępnij ją osobie odpowiedzialnej za projektowanie Twojej nowej strony. Jeśli nie – po prostu przekaż swoją wizję, podeślij inspiracje lub po prostu opisz, jak Ty widzisz swój nowy serwis internetowy. 

Im więcej wskazówek na temat wyglądu, kolorystyki, użytych motywów, zdjęć, grafik czy ikonek przekażesz – tym lepsza, bardziej dopracowana, a przede wszystkim zgodna z oczekiwaniami będzie Twoja strona www.

4. Wybierz sposoby promocji Twojej strony internetowej

To istotne zwłaszcza, jeśli myślisz o jej przyszłym pozycjonowaniu. Już na tym etapie upewnij się, że wykonawca “wie o co chodzi” – zna pojęcie meta tagów, linkowania wewnętrznego, jak i całej optymalizacji pod SEO. 

Dodatkowo, uzyskaj potwierdzenie, że zamówiony serwis jest prosty w obsłudze oraz w dalszej rozbudowie (o nowe sekcje, zakładki, artykuły, jak i całe podstrony). Bardzo prawdopodobne, że w przyszłości trzeba będzie dokonać jego aktualizacji. Dlatego lepiej, aby proces ten był dla Ciebie zrozumiały i intuicyjny.

5. Zadbaj o treści, które mają się na niej znaleźć

Nieodzownym elementem każdej strony internetowej są teksty, w tym: hasła i slogany, opisy, informacje, treści pisane pod SEO i wiele innych. Bardzo ważnym jest, aby były one gotowe na długo przed tym, jak programista, informatyk, web designer, czy po prostu spec od strony, rozpocznie faktyczne prace nad Twoim serwisem. 

Dlaczego? Pozwól, że posłużę się przykładem z życia wziętym. 

W mojej karierze wielokrotnie spotykałem się z sytuacjami, w których otrzymywałem zlecenie typu: 

Panie Mateuszu, mamy już gotową stronę i teraz potrzebujemy do niej tekstów. W załączniku przesyłam szablon i proszę o uzupełnienie go właściwą treścią.” 

Jak pewnie się domyślasz, w tym momencie moim oczom ukazywał się projekt strony z klasycznym lorem ipsum. Kilka przypadkowych sekcji, tyle samo zakładek i brak lub znikoma ilość informacji od zlecającego. Wiele lat obecności w branży nauczyły mnie jednego – nie tędy droga. 

Teksty na potrzeby stron internetowych – zacznij od nich 

To właśnie teksty nadają stronie odpowiedniego charakteru. Realizują stawiane przed nią cele, a przede wszystkim pozwalają na prowadzenie użytkownika aż do uzyskania odpowiedniego efektu. To struktura strony musi być dostosowana do tekstów, a nie na odwrót. 

Najpierw copywriting, potem web design 

Musisz wiedzieć, że dobry copywriter, nie tylko przygotuje profesjonalne teksty na stronę internetową, dbając o ich optymalizację pod SEO oraz sprzedażowy charakter. Profesjonalny copyrighter, zadba przede wszystkim o ich umiejętne rozmieszczenie – zgodne z zasadami user-experience (UX) oraz nastawione na konwersję. 

Właśnie dlatego, tworzenie Twojej nowej strony internetowej musisz zacząć od zlecenia przygotowania tekstów. Tak się składa, że jest to jedna z moich specjalizacji. W takim razie może nie czekaj i po prostu skontaktuj się ze mną 😉 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares