Co może być lepszą reklamą Twoich produktów i usług, jak nie opinia zadowolonego klienta, który wszem i wobec ogłasza, że to co oferujesz jest najlepsze pod słońcem? Chyba nic. Jednak jest jeden problem, tacy klienci raczej nie istnieją. Badania i różne raporty wskazują, że osoba usatysfakcjonowana daną usługą lub produktem “może” podzieli się tym faktem z 2 osobami. Natomiast ktoś, komu produkt lub usługa, którą dostarczasz kompletnie nie przypadła do gustu – ogłosi ten fakt minimum 8 osobom.

To wynika wprost z ludzkiej natury – dużo łatwiej jest nam narzekać i hejtować niż pochwalić kogoś za dobrze wykonaną robotę. Stąd dysproporcja aż 8 do 2. Dlatego tak ważne są testimoniale.

Czym jest testimonial?

W dużym skrócie, testimonial to po prostu opinia bądź świadectwo wystawione przez osoby trzecie. Może to być recenzja produktu, komentarz na temat usługi lub po prostu ocena Twojej pracy. Przyjmuje on zazwyczaj formę pozytywnej opinii Twoich klientów, którą możesz się chwalić np. za pośrednictwem swojej strony www (no bo negatywnej raczej nie będziesz chciał publikować). Tym samym dając sobie szansę na zdobycie kolejnych odbiorców.

Dlaczego to działa?

Co wydaje Ci się bardziej prawdziwe? Fakt, że dany sprzedawca zachwala swoje produkty, czy też sytuacjach, w której to osoby, które już je kupiły wystawiają im pozytywne laurki? Nie odpowiadaj – wiem! Zawsze, ale to zawsze to ta druga opcja będzie lepsza. A wszystko ze względu na autentyczność.

Sprzedawca zawsze jest postrzegany w roli tego, który za wszelką cenę chce sprzedać. Dlatego, czasami może mijać się z prawdą bądź za bardzo koloryzować. Natomiast osoba, która faktycznie skorzystała z danej oferty jest bardziej neutralna, a przez to jej opinia wiarygodniejsza.

Dlatego, jeśli chcesz przekonać klientów do siebie i tym samym utwierdzić ich w przekonaniu, że Twoja oferta jest godna ich uwagi – stosuj testimoniale, czyli opinie dotychczasowych klientów.

Jak to zrobić?

To bardzo proste. W zależności od tego, jaki biznes prowadzisz – czy są to usługi (tak jak ja), czy np. sklep internetowy – wygospodaruj odpowiednie miejsce na swojej stronie internetowej.

Następnie, poproś swoich były klientów o napisanie kilku zdań na temat Twojej pracy. Z doświadczenia wiem, że nie wszyscy mają na to czas, ale jak się ładnie poprosi to skuteczność takich prób może wynieść około 80-90% :).

Jeśli sprzedajesz jakieś produkty, a Twój biznes jest duży – proces ten możesz zautomatyzować. Wysyłać np. mailowe prośby o wystawienie komentarzy do produktów (testimoniale możesz umieszczać bezpośrednio pod nimi). W zamian dając chociażby zniżki na kolejne zakupy. Proste, co nie?

Copywriter radzi: testimoniale muszą być autentyczne!

Ściemę czuć na kilometr. Dlatego, jeśli nie posiadasz jeszcze testimoniali to pod żadnym względem nie próbuj pisać i publikować zmyślonych opinii na temat Twojej pracy. Testimoniale mają bowiem potwierdzać to co wykonałeś dla konkretnych klientów. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem – uzbrój się w cierpliwość. Bez opinii też da się żyć, w końcu każdy kiedyś zaczynał – w tym i ja :).

A na koniec

Mam nadzieję, że już Cię przekonałem o wartości testimoniali, jeśli jesteś zainteresowany sprawdź, co klienci piszą na temat mojej pracy, a jeśli chcesz do nich dołączyć to zapraszam do kontaktu z copywriterem.