Co może być lepszą reklamą Twoich produktów i usług, jak nie opinia zadowolonego klienta, który wszem i wobec ogłasza, że to, co oferujesz jest najlepsze pod słońcem? Chyba nic.

Jednak jest jeden, mały problem. Tacy klienci raczej nie istnieją. Badania i różne raporty wskazują, że osoba usatysfakcjonowana daną usługą lub produktem “może” podzieli się tym faktem z 2 osobami. Natomiast, ktoś, komu produkt lub usługa, którą dostarczasz kompletnie nie przypadła do gustu – ogłosi ten fakt minimum 8 osobom. Dość niepokojąca różnica.

To wynika wprost z ludzkiej natury – dużo łatwiej jest nam narzekać i hejtować niż pochwalić kogoś za dobrze wykonaną robotę. Stąd dysproporcja aż 8 do 2. Dlatego, tak ważne są testimoniale.

Czym jest testimonial?

W dużym skrócie, testimonial to po prostu opinia bądź świadectwo wystawione przez osoby trzecie. Może to być recenzja produktu, komentarz na temat usługi lub po prostu ocena Twojej pracy. Przyjmuje on zazwyczaj formę pozytywnej opinii Twoich klientów, którą możesz się chwalić np. za pośrednictwem swojej strony www (no bo negatywnej raczej nie będziesz chciał publikować ;)). Tym samym dając sobie szansę na zdobycie kolejnych odbiorców.

Dlaczego testimoniale działają?

Co wydaje Ci się bardziej prawdziwe? Fakt, że dany sprzedawca zachwala swoje produkty, czy też sytuacjach, w której to osoby, które już je kupiły wystawiają im pozytywne laurki? Nie odpowiadaj – wiem! Zawsze, ale to zawsze to ta druga opcja będzie lepsza. A wszystko ze względu na autentyczność.

Sprzedawca, jak sama nazwa wskazuje, zawsze jest postrzegany w roli tego, który za wszelką cenę chce sprzedać. W związku z tym, czasami może mijać się z prawdą bądź za bardzo koloryzować. Natomiast osoba, która faktycznie skorzystała z danej oferty jest bardziej neutralna, a przez to jej opinia – wiarygodniejsza.

Dlatego, jeśli chcesz przekonać klientów do siebie i tym samym utwierdzić ich w przekonaniu, że Twoja oferta jest godna ich uwagi – stosuj testimoniale, czyli opinie dotychczasowych klientów.

Jak zrobić dobry testimonial?

To bardzo proste. W zależności od tego, jaki biznes prowadzisz. Czy są to usługi (tak, jak ja), czy np. sklep internetowy – wygospodaruj odpowiednie miejsce na swojej stronie internetowej.

Następnie, poproś swoich były oraz dotychczasowych klientów o napisanie kilku zdań na temat Twojej pracy. Z doświadczenia wiem, że nie wszyscy mają na to czas, ale jak się ładnie poprosi to skuteczność takich próśb może wynieść około 80-90% :).

Jeśli sprzedajesz jakieś produkty, a Twój biznes jest duży – proces ten możesz zautomatyzować. Nowe testimoniale z powodzeniem pozyskasz poprzez mailowe prośby o wystawienie komentarzy do produktów. Takie testimoniale możesz umieszczać pod nimi – bezpośrednio na kartach produktu.

A co jeśli klienci będą niechętni, aby dzielić się swoimi spostrzeżeniami? Pamiętaj, że w zamian możesz dać chociażby zniżki na kolejne zakupy. Taka gratyfikacja z pewnością zachęci ich do napisania kilku zdań. Proste, co nie?

Copywriter radzi: testimoniale muszą być autentyczne!

Zapamiętaj, że ściemę czuć na kilometr. Dlatego, jeśli nie posiadasz jeszcze testimoniali, to pod żadnym względem nie próbuj pisać i publikować zmyślonych opinii na temat Twojej pracy.

Testimoniale mają bowiem potwierdzać to, co wykonałeś dla konkretnych klientów. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem – uzbrój się w cierpliwość. Bez opinii też da się żyć, w końcu każdy kiedyś zaczynał – w tym i ja :).

Testimoniale – na zakończenie

Mam nadzieję, że tym artykułem przekonałem Cię co do wartości testimoniali. Jeśli jesteś zainteresowany, jak wyglądają moje – koniecznie sprawdź, co dotychczasowi klienci piszą na temat mojej pracy. Jeśli z kolei chcesz do nich dołączyć – zapraszam do kontaktu z copywriterem.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares