Anchor text, skomplikowane i całkowicie zbędne pojęcie, czy też łatwy sposób na wsparcie promocji Twojej firmy w Internecie? Zaraz się przekonasz, bo z tego artykułu dowiesz się: czym on jest, w jakiej formie może występować, a przede wszystkim, w jaki sposób Ty (jako właściciel lub osoba odpowiedzialna za promocję serwisu www), możesz na tym skorzystać! Życzę Ci miłej lektury 😉!

Definicja anchor text 

Mianem anchor textu (z ang. tekstu zakotwiczonego) nazywamy treść artykułu, wpisu, czy po prostu zawartość strony internetowej, która jednocześnie stanowi link do innej podstrony bądź serwisu www. Ujmując to jeszcze prościej – anchor text to treść, którą można kliknąć (zawiera ona w sobie hiperłącze). 

Jaką postać może przyjąć anchor text? 

Tekst to tekst, zatem jak pewnie się domyślasz – przy wyborze anchorów ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia, no i efekt, który dzięki nim chcesz uzyskać 😉. Nie byłbym sobą, gdybym chociaż nie próbował wskazać Ci kilku przykładów zastosowań tego typu strategii. A oto i one: 

Anchor text jako nazwa marki lub brandu 

Tu nie muszę chyba zbyt wiele tłumaczyć. Zakotwiczony tekst może występować jako nazwa firmy, marki, brandu, czy chociażby hasztagu oraz innego hasła, utożsamianego z konkretną marką czy prowadzoną przez dane przedsiębiorstwo akcją promocyjną. 

W moim przypadku taki anchor wystąpiłby w roli: Mateusz Winkler – profesjonalny copywriter. 

Zakotwiczenie wykorzystane do wzmocnienia frazy kluczowej 

Stosowane zwłaszcza, jeśli zależy Ci na wsparciu pozycjonowania konkretnej podstrony. Przykład? Jeśli chcę podnieść efektywność działań SEO mojej oferty polegającej na pisaniu tekstów SEO, właśnie w ten sposób mogę pomóc tej podstronie osiągać lepsze wyniki. 

Musisz jedynie pamiętać, aby frazy, które linkujesz były w jakikolwiek sposób powiązane z treścią znajdującą się w Twoim artykule czy na danej podstronie. 

…albo całego artykułu 

Z powodzeniem możesz podlinkować również tytuł całego Twojego wpisu, posługują się chociażby poniższym przykładem. 

Jeżeli interesuje Cię tematyka SEO, z pewnością nie możesz odmówić sobie przeczytania artykułu pt.: Prawda o pozycjonowaniu. Czego nie powie Ci Twoja agencja SEO? 

Anchor jako zwykły… link 

Pewnie! Przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakotwiczyć adres strony www. Jest to wskazane zwłaszcza, jeśli Twoim celem jest kierowanie do strony głównej, czyli w moim przypadku byłoby to: https://mateuszwinkler.pl/. 

Z uwagi na fakt, że przyjmuje on postać zwykłego (ale jednak klikalnego!) adresu URL – taki rodzaj zakotwiczenia nazywany jest gołym (z ang. naked anchor text). 

Kotwica w formie hasła, sloganu lub klasycznego CTA 

Ten rodzaj odnośnika nie ma związku z samą treścią linka, frazą kluczową, czy też marką. Zazwyczaj, ma on za zadanie nakłonienie użytkownika do przejścia dalej lub wykonania konkretnej czynności. 

W tym przypadku może on przyjąć kształt: “Czytaj więcej”, “Kliknij tutaj”, “Kup teraz”, “Dodaj do koszyka” czy chociażby “Skontaktuj się ze mną”. 

Jak dodać anchor text? 

Ok, opowiedziałem Ci, czym jest anchor text, w jakich rolach się odnajduje, ale nie wyjaśniłem, w jaki sposób możesz go używać. Zatem, już wyjaśniam. Aby uczynić ze swojej treści tekst zakotwiczony, wystarczy, że w jej kodzie użyjesz następującej formułki: 

 

<a href=”adres strony, do której chcesz kierować”>treść, która ma być widoczna jako podlinkowana</a> 

 

Możesz także wykorzystać gotowe elementy odpowiadające za dodawanie odnośników. W Wordzie będzie to opcja hiperłącza, z kolei w WordPressie – dedykowany przycisk. 

Korzyści płynące ze stosowania anchorów 

Ostatnim etapem będzie pokazanie Ci, w jaki sposób używanie zakotwiczeń może wpłynąć na Twoją stronę internetową, prowadzone przez Ciebie kampanie (zwłaszcza SEO), a co za tym idzie – cały Twój biznes. Mianowicie, stosowanie anchor tekstów: 

Wspiera pozycjonowanie 

Strategia SEO oparta na stosowaniu anchorów może być realizowana zarówno w kampaniach prowadzonych wewnątrz (on-site SEO), jak i na zewnątrz (off-site SEO). Z ich pomocą, z powodzeniem “przekażesz” moc z jednej strony na drugą, a dodatkowo – wskażesz Google’owi, którymi Twoimi podstronami oraz zasobami powinien się szczególnie zainteresować 😊. 

Ułatwia nawigowanie po stronie 

Anchory pozwolą także na poprawienie użyteczności Twojej strony internetowej. Ich umiejętne zastosowanie, ułatwi Twoim odbiorcom jej eksplorację, a przede wszystkim – docieranie do treści, na których najbardziej im zależy. 

Pozwala na promowanie konkretnych treści 

Kotwice są także doskonałą opcją generowania większego ruchu na stronach, wpisach blogowych, czy sklepie internetowym. Wystarczy, że umiejętnie użyjesz ich w miejscach, do których użytkownicy chętnie zaglądają. Bardzo prawdopodobne, że część z nich zauważy Twój anchor i w ten sposób przejdzie do promowanej w ten sposób strony. 

Teksty typu anchor – podsumowanie 

Jak widzisz, odpowiednie stosowanie anchor tekstów pozwoli Ci na upieczenie 2 albo nawet 3 pieczeni na jednym ogniu. Poprawisz użyteczność swojego serwisu www, wzmocnisz działania SEO (tak samo on-, jak i off-site), a do tego może… wpłyniesz na wzrost zysków. 

Potrzebujesz pomocy w tworzeniu tekstów SEO (i nie tylko) z dobrymi anchorami? Napisz do mnie, a chętnie wesprę Cię w tych działaniach 😊! 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares