Jakie cechy sprawiają, że jedni copywriterzy są fachowcami zarabiającymi nawet 5-cyfrowe sumy, w trakcie, gdy inni “walczą o przetrwanie” pisząc za kilka złotych za 1000 znaków ze spacjami? Czy odpowiada za to szczęście, zrządzenie losu lub czysty przypadek? A może powodem takiego stanu rzeczy są konkretne cechy, które łączą tych, którzy odnoszą w tej branży sukces? Nie dowiesz się, jeśli nie przeczytasz tego wpisu do końca. Dlatego nie przedłużając – pozwól, że zaproszę Cię do lektury 😊!   

P.S. W tym artykule nie znajdziesz banałów takich, jak wysoka jakość, otwartość i komunikatywność, a nawet rzetelność. Jeżeli myślisz o tym zawodzie całkiem na serio – są to rzeczy oczywiste, o których już z pewnością wiesz. 

Cecha nr 1: zmysł biznesowy i nastawienie na osiąganie konkretnych efektów 

Dobry copywriter musi wiedzieć, że jego praca jest wykonywana w określonym celu. Mało kto zleca teksty na strony internetowe, e-sklepy czy blogi tylko po to, aby “ładnie wyglądały, był kreatywne, nieszablonowe itp.”. 

Zdecydowana większość robi to w celu uzyskania mierzalnych korzyści. W końcu biznes to biznes, w którym wydanie kilkuset lub kilku tysięcy złotych ma się po prostu opłacać. 

Jeśli chcesz być dobry lub dobra w tym, co robisz (czytaj: pisaniu tekstów) – skupiaj się na rezultatach. Jeżeli klient oczekuje, że Twoje treści wypozycjonują jego stronę – napisz i zoptymalizuj je w taki sposób, aby przebić jego konkurencję. Jeżeli jego głównym celem jest sprzedaż – odłóż frazy kluczowe na bok i skup się na tym, aby tekst był przekonujący. Z kolei, jeśli zleca to zadanie w oczekiwaniu na uzyskanie nieszablonowych i unikalnych koncepcji – po prostu mu je zapewnij. I tak dalej, i tak dalej. 

Cecha nr 2: wiedza i umiejętności z zakresu marketingu i sprzedaży 

Piątka na maturze z polskiego czy ukończone studia humanistyczne są ok… pod warunkiem, że starasz się o posadę redaktora, chcesz zostać dziennikarzem, publicystą, poetą lub autorem książek. 

Sam copywriting wymaga od Ciebie znacznie więcej. Musisz nie tylko znać, ale również z łatwością używać wszystkich zasad dotykających zagadnień SEO, UX writingu, copywritingu sprzedażowego (w tym licznych modeli, formuł oraz technik). W tym fachu przydaje się również posiadanie wiedzy z całego – szeroko pojętego marketingu.  

Cecha nr 3: nieustanny głód wiedzy 

W tej branży nie obowiązuje zasada 3 razy Z, czyli “zakuć, zdać, zapomnieć”. Nie dość, że wiedza, którą raz posiądziesz musi być ciągle wykorzystywana – to dodatkowo, nie możesz na tym poprzestać. Copywriting to tak naprawdę nieustanne szlifowanie swoich umiejętności, a także nieprzerwane poszerzanie horyzontów. 

Przykłady? Kilkadziesiąt lat temu copywriter był osobą odpowiedzialną za sprzedaż słowem. Kilkanaście lat temu utożsamiano go głównie z tekstami kreatywnymi. Kilka lat temu “doszło” do tego pozycjonowanie. Natomiast w tym momencie copywriting dotyka już praktycznie wszystkich sfer. Mam na myśli zarówno wspomniane już marketing i sprzedaż, ale także SEO, UX, content marketing i wiele, wiele więcej. 

Cecha nr 4: terminowość i trzymanie się ustaleń 

Choć może wydać Ci się to dziwne (mi zresztą też) – ogromna grupa copywriterów ma problem z dochowaniem raz ustalonych terminów. Część z nich realizuje zlecenia z dużym, bo nawet kilkunastodniowym opóźnieniem. Jeszcze bardziej zaskakujące są jednak sytuacje, w których tacy copywriterzy w ogóle nie przygotowują tekstów. 

I nie jest to tylko moje wrażenie, a prawdziwe opinie, które usłyszałem od klientów, którzy regularnie zgłaszają się do mnie właśnie wtedy, gdy zostaną “zostawieni na lodzie” przez jednego z takich nieterminowych copywriterów. 

Podsumowując: jeżeli chcesz być dobrym copy – wywiązuj się ze swoich zobowiązań

Cecha nr 5: musi Ci się “chcieć” 

Choć umieściłem je na samym końcu listy – zaangażowanie i chęć do ciężkiej pracy stanowią jedną z najważniejszych cech każdego profesjonalnego copywritera. Ludzie, którzy osiągają w tej dziedzinie sukcesy wcale nie są tu przypadkowo. Zawdzięczają to konsekwentnej, długiej, a czasami wręcz trudnej i stresującej pracy. 

Chce Ci się poświęcić lata na coś, co początkowo może nie dać żadnych efektów? W takim razie jesteś na dobrej drodze, aby osiągnąć sukces 😊. 

A co z innymi cechami “idealnego” copywritera? 

Pewnie w Twojej głowie rodzi się teraz myśl pod tytułem: “Jak to? To już końcówka artykułu, a on nie wspomina nic o kreatywności, lekkim piórze i wenie?!”Dlaczego? Już wyjaśniam 🙂 

Mityczne “lekkie pióro”, o którym trąbią we wszystkich poradnikach na temat copywritingu jest przydatne, ale wcale nie jest niezbędne. Dotyczy to zwłaszcza tekstów sprzedażowych czy merytorycznych artykułów. W trakcie ich pisania zdecydowanie ważniejsze jest odpowiednie przygotowanie i dogłębny research. Samo tworzenie treści to tylko formalność 😊. 

To samo dotyczy kreatywności, której posiadanie jest wskazane wyłącznie przy realizacji szczególnych zleceń. Mam tu na myśli chociażby naming (nazwy dla firm, produktów, usług itp.), tworzenie haseł i sloganów, a także większych i rozbudowanych koncepcji marketingowych. 

Z kolei wena w zawodzie copywritera to temat na osobny (i całkiem długi) artykuł. Pozwól, że w tym miejscu tylko wspomnę, iż jest kompletnie niepotrzebna. Pod warunkiem, że dysponujesz odpowiednim przygotowaniem oraz całym arsenałem technik pisarskich. 

Do tej puli mogę dorzucić jeszcze doskonałą znajomość zasad języka. Otóż, wcale nie musisz być orłem z polskiego. Jeżeli masz wątpliwości, czy dane słowa lub całe zdania pisze się “tak czy inaczej” – skorzystaj z oprogramowania, które wychwyci i poprawi Twoje błędy. W ostateczności możesz zatrudnić profesjonalnego korektora. 

Z tymi, jak i kilkoma innymi mitami na temat copywritingu rozprawiłem się w jednym z moich poprzednich artykułów: 4 największe mity o copywritingu. Zapraszam do lektury 🙂 

Dziękuję za Twój czas 

Mam nadzieję, że ten artykuł dostarczył Ci wiedzy i stał się fajną inspiracją. Jeżeli uznasz, że jest wartościowy – podziel się nim ze swoimi znajomymi. Z góry dzięki! 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares