Ile razy zdarzyło Ci się usłyszeć, że pisanie tekstów to “żadna praca”? Że każdy może to robić, albo co gorsze – to idealny sposób na dorobienie sobie do pensji, ale pod żadnym pozorem nie jedyne źródło dochodów?
Pozwól, że w tym artykule obalę 4 najbardziej popularne i powtarzane mity dotyczące zawodu copywritera. A zacznę od tego, który z ust wielu osób pada najczęściej.
Mit nr 1: Każdy może zostać copywriterem
Nie, nie może – koniec i kropka. To tak, jakby powiedzieć, że każdy może zostać zawodowym koszykarzem, siatkarzem czy zawodnikiem sumo.
Podobnie, jak w przypadku innych profesji, także w zawodzie copywritera liczą się predyspozycje. Jedni je mają, inni nie. Oczywiście, tak samo, jak każdy może grać w piłkę, tam samo każdemu wolno pisać. Jednak, jeśli chodzi o występowanie w najwyższej lidze – to zarezerwowane jest tylko dla wybranych.
Jaka jest prawda?
Nikt nie rodzi się mistrzem w swoim fachu. Profesjonalizm i wysokie umiejętności wymagają ciężkiej pracy i przychodzą z czasem. Aby jednak to się udało – jako przyszły profesjonalny copywriter, już od początku musisz przejawiać odpowiednie cechy osobowości. Jakie?
- “Zacięcie” sprzedażowe – copywriting w ogromnej mierze polega na sprzedaży za pomocą treści. Dlatego, każdy dobry tekściarz po prostu musi umieć sprzedawać (a jeszcze lepiej, jeśli kocha to robić ?).
- Wrodzony głód wiedzy – pisanie wymaga researchu i ciągłego dokształcania się, które często zajmuje znacznie więcej czasu niż potrzeba na stworzenie gotowego tekstu. Bez wspomnianego głodu na nowe informacje – nie da się tego zrobić dobrze.
- Nastawienie na jakość – rozumianą, jako suma czynników, w których składzie znajduje się: dokładność, umiejętność słuchania, zrozumienie, czy chociażby terminowość. O dziwo, z dotrzymywaniem tej ostatniej wielu “kopirajterów” ma największy problem.
Mit nr 2: Copywriting to lekka praca przy komputerze
Bo przecież wystarczy laptop, biurko, fotel, no i dostęp do Internetu. Skądś to znasz, co nie ?? Nadal funkcjonujemy w społeczeństwie, w którym wielu praca kojarzy się wyłącznie z wysiłkiem fizycznym, a stuknie w klawiaturę “to żadna robota”.
Co na to fakty?
Profesjonalny copywriting to cholernie ciężki zawód wymagający ciągłej pracy “głową”: nieustannego skupienia, analizowania i przetwarzania mnóstwa informacji. W przeciwieństwie do wielu innych profesji – praktycznie nie da się go wykonywać na pełnych obrotach przez całe 8 godzin.
Mit nr 3: Copywriting wymaga kreatywności i weny
Słysząc o zawodzie copywritera pewnie nie raz przed Twoimi oczami ukazywał się obraz wyluzowanego człowieka w klapkach, który ma laptopa na kolanach – leżąc w tym czasie na hamaku i w jednej dłoni trzymając drinka.
“No bo tylko w takich warunkach mogą powstawać naprawdę kreatywne pomysły”
No to się zdziwisz ?.
Jak jest naprawdę?
Tutaj przede wszystkim liczą się wypracowywane latami: warsztat oraz technika. Dobry copywriter, czyli taki obsługujący naprawdę imponujące ilości klientów czy realizujący kilka projektów jednocześnie, nie może sobie pozwolić na bycie zależnym od przypływu natchnienia.
Musi posiadać odpowiedni schemat pracy, dzięki któremu jest w stanie pisać zawsze. Nawet, gdy nie ma humoru, pies pogryzł wspomniane kapcie, pogoda za oknem jest kiepska lub sąsiad po raz kolejny zaszedł mu za skórę ?.
Mit nr 4: Na copywritingu nie da się zarobić
Jeżeli spojrzysz na popularne giełdy tekstów, serwisy zrzeszające osoby piszące, czy też ogłoszenia na licznych facebook’owych grupach – jasne. Zarobki copywriterów, mogą wydać Ci się (delikatnie mówiąc), co najmniej niezadowalające. Przyznaję, że stawki od 1 do 5 złotych za 1000 znaków ze spacjami nie napawają optymizmem.
A jak to wygląda na serio?
Musisz jednak wiedzieć, że zarobki w wysokości przekraczającej średnią krajową są w tym zawodzie normą. Oczywiście, wymagają czasu, ciężkiej pracy i konsekwencji. Dorzucając do nich wcześniej omówione cechy – można liczyć na bardziej pokaźne sumy pozwalające na (dla wielu dziwnie brzmiące) “utrzymywanie się z pisania”.
Nawet w Polsce mamy bowiem kilku kopirajterów, których miesięczne zarobki spokojnie dorównują wynagrodzeniom prezesów sporych korporacji, serio!
Mity o copywritingu – podsumowanie
Mam nadzieję, że ta krótka lektura ukazała Ci obraz tego, czym tak naprawdę jest copywriting. I od teraz zyskasz umiejętność radzenia sobie z głupotkami powtarzanymi przez inne osoby ?. Powodzenia!
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.