Znasz pojęcie evergreen? Pewnie wiele razy udało Ci się z nim spotkać przy okazji utworów muzycznych. Właśnie w taki sposób określa się piosenki, które nigdy się nie starzeją, które zawsze brzmią dobrze i do których ludzie wracają, nawet po upływie bardzo wielu lat.
Niewiele osób jednak wie, że mianem evergreenów możemy nazywać także treści – wpisy, artykuły, poradniki i wiele więcej. W tym artykule opowiem Ci nie tylko, czym jest evergreen content czy zaprezentuję kilka jego przykładów. Wskażę także, jakie korzyści niesie za sobą tworzenie tego typu treści. To jak? Chyba najwyższa pora zaczynać!
A jak początek przystało – najpierw garść teorii…
Evergreen content i jego definicja
Ok, sporo na ten temat powiedziałem już w leadzie do tego artykułu. Jednak pozwól, że rozwinę swoją myśl.
Najprościej ujmując, określenie evergreen content odnosi się do treści, które są ponadczasowe i można by rzec – nieśmiertelne. Mowa tu w szczególności o tekstach przyjmujących postać artykułów czy opisów niepodlegających dezaktualizacji (lub robiących to niezwykle rzadko). Zatem, jak zawarłem to już w tytule tego artykułu: evergreen content to rodzaj treści, które się nie starzeją.
Z uwagi na swoją specyfikę (czytaj: generowanie ruchu pochodzącego głównie z wyszukiwarki), evergreen content jest dobrym przykładem działań z zakresu inbound marketingu. Więcej na temat wspomnianej formy promocji przeczytasz w artykule pod tytułem: Inbound marketing, a co to takiego?
Przykłady evergreen contentu
Teoria za nami, pora więc przejść do jego praktycznego zastosowania. Tak więc, do formatów, pod którymi może występować evergreen content zaliczamy:
- Recenzje produktów, ale takich, których nie wymienia się co sezon. Za przykład mogą posłużyć dziedziny motoryzacji czy budownictwa.
- Poradniki dotyczące bardziej ogólnych spraw, np. wymiany koła w samochodzie, samodzielnego montażu drzwi czy naprawy zepsutego zamka.
- Wszelkiego rodzaju checklisty, związane chociażby z planowaniem budowy domu… albo nie (bo zaraz pomyślisz, że ten artykuł to jakaś kryptoreklama firmy budowlanej). Do tego grona możemy zaliczać, dajmy na to checklistę o nazwie: “Lista 12 rzeczy potrzebnych do zrobienia: strony internetowej, zdania egzaminu, zbudowania mięśni” i tak dalej.
- Rankingi “TOP”, czyli listy zawierające produkty, usługi, miejsca lub inne elementy, zaklasyfikowane według odpowiedniego klucza. W tym miejscu, w roli tzw. evergreenów sprawdzą się zwłaszcza listy związane z podróżowaniem, np.: “10 miejsc, które musisz zwiedzić podczas wakacji na Teneryfie”, motoryzacją, np.: ”5 samochodów idealnych do jazdy w terenie”, czy sportem, np.: 7 najlepszych dyscyplin, które można uprawiać zimą”.
- Przepisy kulinarne – ale te bardziej tradycyjne, np. mówiące o tym, jak ugotować rosół, gołąbki, ziemniaki albo jak przyrządzić porządnego kotleta schabowego.
- Treści typu FAQ, klasyczne pytania i odpowiedzi to jeden z flagowych przykładów tekstów, które aktualizuje tylko od czasu do czasu.
- Słowniki pojęć, w tym zarówno branżowych, naukowych, jak i wielu innych.
- Po prostu wszystko, co się nie zmienia lub robi to niezwykle rzadko.
Evergreen content – jego przeciwieństwa
Skoro mowa o nieśmiertelnych treściach, warto wspomnieć o contencie, który nie nadaje się do tworzenia tzw. evergreenów. Pod tą postacią występują teksty, które są aktualne jedynie przez pewien, określony czas. Może to być dzień, tydzień, miesiąc lub trochę dłużej, jednak prędzej czy później ulegają przeterminowaniu.
Przykładami nie-evergreenowego contentu mogą zatem być:
- Newsy, aktualności, reportaże, czyli wszelkie informacje, które z natury są chwilowe, ulotne i siłą rzeczy obowiązują jedynie przez krótki okres czasu.
- Recenzje wybranych produktów, które wymienia się stosunkowo często. W szczególności mowa tu o elektronice czy ubraniach.
- Trendy w modzie / wybrane trendy w marketingu – one również potrafią zmieniać się co sezon, więc w tym przypadku nie ma mowy o czymś ponadczasowym.
- Szeroko pojęty design – ceramika, meble, kolory, elementy wykończenia wnętrz. Poza małymi wyjątkami, branże związane z szeroko pojętym projektowaniem przechodzą przemiany praktycznie co roku.
Jak tworzyć treści zaliczane do evergreen contentu?
Jest to prostsze niż myślisz. Wystarczy trochę talentu pisarskiego, wiedza na dany temat, znajomość zagadnień związanych z pozycjonowaniem i postępowanie zgodnie z poniższymi krokami. No dobra – tworzenie evergreenów chyba jednak nie należy do najprostszych.
Pozwól, że mimo wszystko, dam Ci kilka wskazówek:
1. Znajdź ponadczasowy temat.
Nawet jeśli działasz w intensywnie zmieniającej się branży – wierzę, że uda Ci się określić przynajmniej kilka obszarów, które nie podlegają tak szybkim przemianom.
2. Dobierz odpowiednie frazy kluczowe.
O tym aspekcie, trochę więcej opowiem Ci za chwilę. Wiedz tylko, że treści typu evergreen to takie, które z założenia mają pracować dla Ciebie przez długi czas. Większość ruchu będzie pochodziła z wyszukiwarki (w przypadku naszego kraju będzie to Google). Jednak, aby było to możliwe, musisz zadbać o odpowiedni dobór słów kluczowych, dzięki którym przyszli czytelnicy do Ciebie trafią.
3. Napisz długi i wartościowy tekst.
Wpis, artykuł, opis, ranking, poradnik lub cokolwiek innego. Pamiętając przy tym, aby był ciekawy, angażujący, a przede wszystkim – wyczerpywał dany temat.
4. Dokonuj regularnych aktualizacji.
Fakt, że content zaliczany evergreenu starzeje się rzadziej i wolniej, wcale nie oznacza, że nie dezaktualizuje się wcale. Raz na jakiś czas musisz do niego zaglądać po to, aby wprowadzić niezbędne zmiany albo chociażby po to, aby dodać nowe informacje.
Podsumowanie, czyli dlaczego warto stawiać na treści typu evergreen?
Listę korzyści płynących z publikowania nieśmiertelnych treści można sprowadzić w zasadzie do jednej – ruchu na Twojej stronie internetowej.
Dobry i ponadczasowy tekst, czyli taki zoptymalizowany pod kątem SEO, napisany ciekawym językiem, a w dodatku dostarczający konkretną wartość, zapewni Ci nowych odbiorców. Ludzi, którzy w pewnej części, będą mieli szanse stać się Twoimi przyszłymi klientami.
Bowiem, tak “dowieziony” ruch będziesz w stanie wykorzystać na wiele różnych sposobów. W tym: zbudujesz pozycję eksperta w swojej branży (dbając o swój content marketing) i przeprowadzisz działania lead generation. Ponadto, wesprzesz pozycjonowanie, czyli SEO innych podstron, jak i całych stron internetowych lub po prostu – zwiększysz sprzedaż swoich produktów lub usług.
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.