Wielu, zwłaszcza początkujących copywriterów staje przed trudnym wyzwaniem związanym z wyceną ich usług. Jaką cenę podać, aby klient się nie wystraszył i zaakceptował tę ofertę? Jak podejść do kalkulacji, aby nie tylko wyjść na “zero”, ale również nieco zarobić? Jakie czynniki brać pod uwagę, aby finalna stawka faktycznie odzwierciedlała trud i energię włożone w tę pracę? Czy rozważać czas pracy, ilość znaków ze spacjami, słów, a może jeszcze inne aspekty? To tylko kilka pytań, które sobie zadają. Jeżeli zaliczasz się do tego grona – ten artykuł powstał właśnie po to, aby ułatwić Ci to zadanie.
Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę podczas wyceny copywritingu?
Poniżej znajdziesz zestawienie 6 kluczowych obszarów, którym warto bacznie się przyjrzeć. Sprawdź i zobacz, jak wyceniać swoje usługi!
1. Sprawdź, co jest do zrobienia
Nie będzie dla Ciebie żadnym zaskoczeniem, jeśli na pierwszym miejscu tej listy umieszczę po prostu rodzaj zlecenia. W końcu zupełnie inaczej podchodzi się do wyceny tekstów SEO, zgoła inaczej określa się cenę treści sprzedażowych czy eksperckich, a tym bardziej – kreatywnych (naming, hasła, slogany).
W tym miejscu staraj się określać stawki na podstawie faktycznego czasu oraz zaangażowania czy poziomu trudności.
2. Określ rozmiar zlecenia i charakter współpracy
Większe zlecenie od jednego klienta oznacza, że Twoje wysiłki włożone w zdobywanie nowych mogą być zdecydowanie mniejsze (a tym samym zapłacisz mniej za ewentualną reklamę Twoich usług). To samo dotyczy współpracy długoterminowej – trwającej kilka miesięcy, a nawet lat.
Jeśli więc klienci składają jedno duże zamówienie lub też regularnie zlecają Ci kolejne realizacje – z pewnością możesz pokusić się o udzielenie im odpowiednich rabatów.
3. Patrz na realia rynkowe
Pamiętaj, że nie żyjesz w próżni, a klienci, zanim zdecydują się skorzystać z Twoich usług, najpierw wezmą pod uwagę oferty co najmniej kilku, a być może nawet kilkunastu innych copywriterów. Jeśli dostrzegą, że Twoje ceny copywritingu bardzo mocno “odbiegają” od reszty – sprawy nie zawsze zakończą się po Twojej myśli.
Oczywiście, ten kij ma dwa końce, których forma zależy od samych odbiorców.
- Zbyt wysokie ceny mogą wywołać poczucie, że chcesz ich oszukiwać. “Bo skoro inni mają taniej, to coś tu nie gra”. Z drugiej strony – klienci mogą je utożsamiać z wyższą jakością, za którą również warto zapłacić więcej. A to z całą pewnością zadziała na Twoją korzyść.
- Zbyt niskie ceny mogą natomiast sprawić, że amatorów na Twoje teksty będzie dużo. Wykonasz mnóstwo dobrej roboty, za którą otrzymasz jedynie grosze. Z drugiej strony (jak w powyższym przypadku) – odbiorcy mogą pomyśleć, że za niskimi stawkami idzie też niska jakość, której nie potrzebują. Plusem jest fakt, że raczej nie będziesz narzekać na brak zleceń!
Jak widzisz – wybór nie jest wcale taki prosty.
4. Weź pod uwagę zakres obowiązków
Często zdarza się, że poza opracowaniem samych tekstów, klient będzie oczekiwał od Ciebie również kilku dodatkowych czynności. W zależności od zlecenia, może to być na przykład:
- Przeprowadzenie analizy SEO i dobór słów kluczowych.
- Opracowanie strategii i planu contentowego.
- Wykonanie audytu dotychczasowych treści.
- Umieszczanie przygotowanych treści bezpośrednio na blogu, sklepie, stronie.
- Przygotowanie wstępnej wizualizacji (np. sugestii / makiet ułożenia treści na stronie, w ofercie, grafik do social mediów itp.).
Takich przykładów jest oczywiście znacznie więcej. Wniosek? Jeśli poza pisaniem oferujesz dodatkowe usługi (np. full stack copywriting) – powinny one znaleźć odzwierciedlenie w Twoim cenniku.
5. Realnie określ swoje umiejętności
Fakt, że inni copywriterzy “pozornie” za to samo zlecenie biorą 10%, 50% czy 200% więcej – wcale nie oznacza, że Twoje stawki również od razu muszą wystrzelić w górę. Pamiętaj, że Twoja wycena powinna uwzględniać zarówno rodzaj tekstu, objętość, tematykę, jak i faktyczną jakość Twojej pracy.
Wiem, wiem – każdemu wydaje się, że jest najlepszy i od razu może „wołać” maksymalne sumy. Rzeczywistość bywa jednak zupełnie inna i bardzo szybko weryfikuje, czy to, uważasz na swój temat, jest akurat prawdą.
6. Wkalkuluj koszty swojej pracy
Jeżeli zamierzasz lub już robisz to całkiem na serio – musisz wiedzieć, że copywriting powinien Ci się opłacać. W związku z tym, podczas tworzenia wyceny, weź pod uwagę również swoje wydatki.
Opłaty za prąd czy internet są oczywiste. Do tego musisz dorzucić sprzęt (laptop, monitor, klawiatura, telefon) i oprogramowanie (do pisania, analiz SEO itp.), podatki, edukację.
W tym zawodzie zarabiasz tylko wtedy, kiedy faktycznie pracujesz. Dlatego pamiętaj, aby Twoje stawki odzwierciedlały również “górkę”, która pozwoli Ci funkcjonować podczas urlopu czy też choroby.
Czego nie należy brać pod uwagę?
Jednym z kardynalnych błędów, które popełniają zazwyczaj początkujący copywriterzy, jest dokonywanie wyceny na podstawie rozmiaru czy też renomy firmy, z którą mają współpracować. Mówiąc wprost – jeśli dostrzegają, że ich potencjalny klient to marka, która ma dużo pieniędzy – żądają kwot, których nie zaproponowaliby żadnym innym kontrahentom.
Osobiście postrzegam to jako kompletny brak uczciwości. Bo niby dlaczego za tą samą pracę jedna firma ma płacić więcej od drugiej – tylko dlatego, że ją na to stać?
Jak wyceniać usługi copywritingu? Podsumowanie.
Oczywiście, analizowanie tych wszystkich czynników za każdym razem, gdy tylko odezwie się do Ciebie nowy potencjalnych klient, może być nie tylko problematyczne, ale również bardzo pracochłonne.
Dlatego szczerze polecam Ci opracowanie własnego cennika usług copywriterskich, w którym umieścisz najpopularniejsze pozycje – wraz z kwotowymi “widełkami”, w jakich możesz się poruszać. To zdecydowanie ułatwi, a także przyspieszy proces tworzenia i składania propozycji współpracy.
Pomogłem?
Mam nadzieję, że tak. A jeśli podzielasz moje zdanie – udostępnij ten artykuł innym użytkownikom. Możesz skopiować adres URL lub po prostu użyć przycisków umieszczonych po lewej stronie Twojego ekranu. Będę Ci za to bardzo wdzięczny!