Choć do tej pory pojęcie “full stack” było zarezerwowane przede wszystkim dla branży IT* – warto pamiętać, że z powodzeniem można je przypisywać również specjalistom, którzy działają w innych obszarach szeroko pojętego biznesu. Coraz częściej spotykamy się np. z marketingowcami pracującymi w modelu 360’, więc chyba nic nie stoi na przeszkodzie, aby takim mianem posługiwali się również eksperci od tworzenia treści. Prawda?
Poznaj definicję Full Stack Copywritera, zakres jego obowiązków, a także umiejętności, które są pożądane w tym zawodzie. Zapraszam!
* Dla tych, co nie wiedzą – w ten sposób definiuje się, chociażby programistów, którzy doskonale poruszają się zarówno w obszarze front-, jak i backendu.
Full Stack Copywriter – kto to taki?
Taki tytuł można przypisywać copywriterom, którzy wychodzą daleko poza utarte schematy klasycznego copywritingu. W branży przyjęło się bowiem, że ich rola ogranicza się po prostu do pisania (zazwyczaj poprzedzonego researchem bądź analizą słów kluczowych).
Full stack stanowi natomiast przykład tego, że copywriter może znać się nie tylko na “literkach”, ale również z powodzeniem dostarczać kompleksowe wsparcie marketingowe. Od określania strategii contentowej, poprzez planowanie, aż po realizację konkretnych działań z zakresu tworzenia, publikacji i optymalizacji treści.
Jakie umiejętności definiują prawdziwego Full Stack Copywritera?
Po pierwsze – jest to oczywiście samo pisanie. Trudno wyobrazić sobie dobrego specjalistę od treści, który nie potrafi poprawnie składać zdań, formułować swoich myśli, a co najważniejsze – za pośrednictwem swoich tekstów wywoływać konkretnych reakcji.
Po drugie – rozumienie potrzeb, celów i planów biznesowych. Pisanie tylko po to, aby zapełnić stronę www czy sklep internetowy już dawno przestało mieć jakiekolwiek znaczenie. Specjalista, który chce posługiwać się takim tytułem, musi zdawać sobie sprawę, że jego praca ma realny wpływ na biznes.
Po trzecie – zmysł estetyczny i umiejętność wizualizowania. Kompetencjami uzupełniającymi tzw. full stacka mogą być: obsługa programów graficznych (Photoshop, Canva i wiele innych), platform CMS (WordPress, Drupal, Joomla i inne), a czasami nawet fotografia.
Za co odpowiada Full Stack Copywriter?
Praca w takim modelu “z automatu” powoduje, że odpowiedzialność copywritera wchodzi na zdecydowanie wyższy poziom. Zamiast przejmować się jedynie tym, czy jego teksty są wolne od błędów, zaczyna mieć prawdziwe przełożenie na biznes, a co za tym idzie – jego sukces lub porażkę.
Może zatem odpowiadać za takie obszary, jak:
- Pozycjonowanie – w tym przeprowadzanie analiz, dobór słów kluczowych, a następnie tworzenie na ich podstawie skutecznych treści.
- Sprzedaż – poznawanie grup docelowych, określanie wartości produktów i usług, dobór nośników komunikacji, a następnie tworzenie efektywnego contentu.
- Testy i analizy – prawdziwy full stack copy musi badać skuteczność swoich treści, wyciągać wnioski i na ich podstawie podejmować właściwe kroki.
- Design i UX – dobrego specjalistę poznasz również po tym, że nie skupia się jedynie na zawartości swoich tekstów, ale również tym, w jaki sposób będą one zaprezentowane odbiorcom.
- Zarządzanie treścią – warto, aby umiał się swobodnie poruszać po większości popularnych CMSów, a także znał podstawy takich języków, jak: HTML czy CSS.
Do tej listy z powodzeniem można dorzucić również swobodne poruszanie się w mediach społecznościowych, jak i korzystanie z wielu dedykowanych narzędzi (systemów marketing automation, do wysyłki maili, managerów reklam Facebook i Google Ads itp.)
Jak zostać Full Stack Copywriterem?
Rozważasz karierę w copywritingu i zastanawiasz się, czy praca w takim modelu 360 jest dla Ciebie? Zatem weź pod uwagę, że Twoja nauka będzie zdecydowanie dłuższa, a sam jej proces – bardziej wymagający. Poza przeczytaniem książek dla copywriterów i zapoznaniem się z podstawowymi formułami copywriterskimi, czeka na Ciebie również obowiązkowa nauka pozycjonowania, podstawowych technik sprzedaży, a także samego marketingu.
A czy to się opłaca? I to jeszcze jak! Więcej umiejętności oznacza bowiem ciekawsze i bardziej ambitne projekty, a przede wszystkim – znacznie atrakcyjniejsze zarobki.
Lubisz takie wpisy?
Dobra wiadomość jest taka, że na moim blogu znajdziesz ich dużo, dużo więcej! A jeśli chcesz zrobić mi przysługę – użyj przycisków po lewej stronie i podziel się moją wiedzą ze swoimi znajomymi. Z góry bardzo dziękuję!
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.