Wiesz, co odróżnia firmy, które odnoszą sukcesy, od tych, którym “ledwo” udaje się pozostawać na powierzchni? W wielu przypadkach wcale nie jest to unikalne know-how, wyjątkowy produkt, czy ogromny budżet. Czasami tym jednym, aczkolwiek bardzo istotnym elementem, jest umiejętność planowania swojej komunikacji.
Masz dość contentowego chaosu i wreszcie chcesz “poukładać” swój content marketing tak, aby zaczął działać i przynosić konkretne efekty? Dowiedz się, czym jest kalendarz treści i jak z niego korzystać!
Czym jest kalendarz treści?
Tzw. content calendar to dokument zawierający założone plany komunikacyjne Twojej firmy na nadchodzący czas (kwartał, półrocze, rok i więcej). Może przyjąć formę arkusza kalkulacyjnego, a także zostać sporządzony w dedykowanej aplikacji (np. Trello).
Ważne: o ile content plan, o którym pisałem w innym moim artykule, to swego rodzaju dokument wykonawczy. O tyle sam kalendarz treści jest z kolei miejscem, w którym powinny znaleźć się jedynie główne założenia na temat Twojej komunikacji (zarówno tej planowanej, jak i już realizowalnej).
Co powinien uwzględniać kalendarz contentowy?
W związku z powyższym, dobry kalendarz powinien zawierać odpowiedzi na 3 zasadnicze pytania:
“co, kiedy i z jakiej okazji publikować?”
Paradoksalnie, punktem wyjścia do stworzenia kalendarza, jest właśnie ten ostatni punkt, czyli z jakiej okazji (i powodów) masz się komunikować z Twoimi odbiorcami oraz klientami. W tym obszarze dokument może uwzględniać święta, ważne wydarzenia branżowe, daty kampanii marketingowych, a także regularne czy okazjonalne aktywności prowadzone z kontrahentami, odbiorcami, klientami itp.
Z jakiej okazji publikować?
Oczywiście, ten aspekt zależy przede wszystkim od specyfiki Twojej działalności, rynku, na którym działasz oraz samych odbiorców. W przypadku e-commerce z pewnością nie odmówisz sobie działań podczas świąt Wielkiejnocy czy Bożego Narodzenia, w walentynki, dzień mamy, taty, babci, dziadka i wiele, wiele innych. Mam nadzieję, że już “łapiesz”, o co chodzi :).
Taki kalendarz treści może brać uwagę także konferencje, wystąpienia, ważne eventy sportowe. Jest również ważnym elementem planowanych kampanii promocyjnych. Jak pewnie się domyślasz – ostalenie “okazji” będzie równoznaczne także z określeniem dat.
Co publikować?
W tym obszarze masz naprawdę spore pole do popisu. Od publikacji na blogu, poprzez treści do social mediów, teksty reklam, maile i newslettery oraz wiele więcej.
Jednak weź pod uwagę, ze zawartość Twojego kalendarza ma być jedynie “zarysem”. Wszelkie szczegóły dotyczące tematyki, formy, treści, autorów i nie tylko – zawrzesz bezpośrednio w swoim content planie.
Jak zbudować content calendar?
Jeżeli zamierzasz rozpocząć swoje działania content marketingowe za tydzień lub miesiąc – na przygotowanie pełnoprawnego kalendarza jest już odrobinę za późno. Jeśli traktujesz to naprawdę serio – zacznij z minimum kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.
- Wypisz sobie wszystkie ważne daty, które mogą (ale nie muszą!) być istotne z punktu widzenia Twojego biznesu.
- Ustal, które z nich chcesz faktycznie wykorzystać do komunikacji Twojej marki czy oferty. Pamiętaj: więcej nie zawsze oznacza lepiej. Jeżeli zechcesz wykorzystać wszystkie okazje komunikacyjne, to może się okazać, że Twój dział marketingu musiałby planować, produkować i publikować treści praktycznie 24/7. Specjaliści mogą nie wytrzymać takiego tempa, zaś sami użytkownicy – szybko powiedzą “STOP!”.
- Zarezerwuj je w kalendarzu – biorąc pod uwagę ograniczenia pieniędzy, ludzi, czasu oraz preferencje samych odbiorców.
Nie sztuką jest wypisać, co tylko się da (w końcu dokument przyjmie wszystko). Prawdziwa sztuka to planować rzeczy, które Twoja firma jest w stanie wykonać w 100%.
Dlaczego warto stworzyć kalendarz contentu?
Kluczowymi zaletami są: oszczędność czasu i pieniędzy, ułatwienie procesów planowania treści, aż wreszcie – unikanie komunikacyjnego chaosu w firmie.
Dzięki dobrze zaprojektowanemu kalendarzowi z dużym wyprzedzeniem wiesz, co i jak będziesz publikować. A to oznacza, że możesz zarezerwować na ten cel nie tylko odpowiednie środki finansowe, ale również czas i inne zasoby (także ludzkie). To także istotny krok w stronę zachowania spójności i konsekwencji komunikacyjnej.
Szukasz profesjonalisty, który wesprze Cię w ułożeniu kalendarza treści dla Twojej firmy?
Wraz z moim zespołem chętnie pomożemy Ci nie tylko w opracowaniu kalendarza i treści, ale również efektywnym wykorzystaniu content marketingu do budowania przewagi konkurencyjnej. Napisz do mnie, aby porozmawiać o swoich potrzebach. Chętnie udzielę Ci niezbędnego wsparcia.