Przyznam, że do napisania tego artykułu na temat kursów copywriterskich zachęcili mnie sami (aspirujący) copywriterzy. A mówiąc bardziej konkretnie – osoby, które zastanawiają się, jak rozpocząć swoją przygodę właśnie w tej branży. Osobiście odpowiedziałem co najmniej na kilkadziesiąt takich zapytań, które trafiały do mnie na maila czy w wiadomości prywatnej na LinkedIn. Faktem jest, że coraz więcej tego typu tematów pojawia się także na grupach na Facebooku.
A skoro są pytania – trzeba na nie udzielić możliwie najbardziej wyczerpującej odpowiedzi. I właśnie dlatego stworzyłem ten wpis. Zapraszam Cię do przeczytania całego artykułu i poznania mojej recepty na znalezienie właściwego kursu dla copywritera.
Uprzedzam: nie znajdziesz w nim żadnej autopromocji moich kursów ani tym bardziej “wciskania” produktów oferowanych przez moje koleżanki i kolegów “po fachu”!
Co musisz wiedzieć o kursach copywritingu?
Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie postawione w tytule tego artykułu – pozwól, że przekażę Ci prawdziwą, choć nieco brutalną wiadomość. Otóż, jeśli szukasz kursu idealnego, który nauczy Cię copywritingu od A do Z – to wiedz, że taki nie istnieje.
Jeśli Twoim celem jest znalezienie kursu, który nauczy Cię pisania “od podstaw” czy wprowadzi na wyższy poziom copywritingu, wyposaży Cię w wiedzę i umiejętności potrzebne do zdobywania klientów, a dodatkowo pozwoli Ci zarabiać naprawdę fajne pieniądze – wybacz, ale od razu sprowadzę Cię na ziemię. Jeżeli wszystko, co wyżej napisałem jest prawdą to szukasz co najmniej kilku osobnych kursów. I to prawdopodobnie od zupełnie różnych osób.
Musisz wiedzieć, że jeżeli ktokolwiek obiecuje, że zrobi z Ciebie copywritera za pomocą jednego kursu – istnieją tylko 2 realne wyjaśnienia. Albo kłamie, bo chce wyciągnąć od Ciebie pieniądze. Albo jest głupi i faktycznie wierzy w to, że jego kurs copywritingu to prawdziwy cud.
Kurs dla copywritera – jak go wybrać?
Dlatego, zamiast mydlenia Ci oczu, w tym artykule skupię się na wskazaniu kroków, które musisz wykonać, aby znaleźć kurs copywritingu najlepszy dla siebie. Dobrze czytasz – nie najlepszy “w ogóle”, ale taki, który faktycznie podniesie Twoje umiejętności (z bardzo konkretnej dziedziny!). Żeby nie przedłużać – zaczynamy!
Po 1 – określ tematykę, w której chcesz się kształcić
Pamiętaj, że praca copywritera wymaga łączenia wiedzy i umiejętności z wielu różnych dziedzin. W związku z tym, na początku odpowiedz sobie na ważne pytanie: czego chcesz się nauczyć na takim kursie?
Nie wiesz? Pozwól, że nieco Ci to ułatwię:
- Dopiero rozważasz rozpoczęcie kariery w copywritingu i szukasz kursu, który wprowadzi Cię do tego świata i pozwoli zbudować solidne fundamenty?
- Chcesz dokształcić się w konkretnej tematyce związanej z treściami SEO, tekstami sprzedażowymi, pisaniem maili content marketingiem lub inną specjalizacją?
- A może liczysz, że dowiesz się, jak i gdzie zdobywać zlecenia, w jaki sposób negocjować z klientami oraz jak ustalać stawki?
Gdy już zdecydujesz, czego tak naprawdę chcesz się nauczyć – pora odpowiedzieć sobie na pytanie, kto Cię tego nauczy.
Po 2 – sprawdź, kto stoi za kursem copywritingu
Najwięcej informacji o jakości samego kursu dostarczy Ci osoba, która za nim stoi. W tym miejscu zwróć uwagę na takie elementy, jak:
- Doświadczenie – te zdobywa się latami, więc jeśli liczysz, że dobry kurs o copywritingu może wykonać osoba z maksymalnie 2- czy 3-letnią praktyką, no to… się przeliczysz.
- Portfolio – nic nie potwierdzi umiejętności lepiej niż rzut oka na to, co dany trener / szkoleniowiec zrealizował do tej pory. Sprawdź, dla jakich marek pracował, a także jak wygląda jego własna strona internetowa.
- Opinie – zasięgnij informacji od dotychczasowych kursantów. Jeśli kurs jest faktycznie dobry – znajdziesz je chociażby na stronie internetowej. Ważna wskazówka: nie wierz im bezgranicznie i dla pewności – zapytaj także na grupach na FB.
Dlaczego osoba prowadzącego copywriterski kurs jest tak istotna?
Odpowiedź jest bardzo prosta. W końcu:
- Nie chcesz uczyć się o SEO copywritingu od osoby, której strona szoruje po dnie wyników wyszukiwania.
- Nie chcesz pobierać lekcji o pisaniu maili u osoby, która nie wysłała nawet jednego skutecznego newslettera.
- Nie chcesz zdobywać wiedzy o tworzeniu treści sprzedażowych u „kopirajtera„, który nic w życiu nie sprzedał.
- I tak dalej, i tak dalej ?.
Musisz wiedzieć, że Internet to prawdziwa wylęgarnia samozwańczych specjalistów od “wszystkiego”. W końcu w dzisiejszych czasach wystarczy komputer, dostęp do Internetu i trochę fantazji, aby móc się ogłosić “guru” od dowolnie wybranej tematyki. Podobnie jest z copywritingiem.
Już nie raz zdarzało mi się spotykać z “trenerami” czy jak wolisz – “copywriterskimi guru”, których zarówno wiedza, jak i umiejętności nie pozwalały na profesjonalne wykonywanie tekstów – a co dopiero mówić o uczeniu pisania innych osób.
Dlatego wystrzegaj się pobierania nauk u osób, które pojawiły się znikąd, nie mają odpowiedniego dorobku, a przede wszystkim same nie potrafią pisać. W ten sposób zmarnujesz nie tylko pieniądze, ale także swój cenny czas.
Po 3 – zwróć uwagę na formę prowadzenia kursu o copywritingu
Upewnij się, że kurs copywritingu jest prowadzony tak, jak lubisz. Każdy z nas ma przecież inne przyzwyczajenia i może wymagać innych form kształcenia. Osobiście preferuję książki, ale to wcale nie oznacza, że materiały video czy zajęcia online są czymś złym.
Jeśli wolisz naukę w domowym zaciszu – z powodzeniem możesz postawić na kursy prowadzone online (tekstowe, video oraz łączone). Z kolei, jeśli preferujesz pracę “na żywo” – zdecydowanie postaw na kurs stacjonarny.
A jeśli nie do końca wiesz, na co postawić…
Jak sprawdzić, czy dana forma kursu jest tym, czego szukasz?
Dowiedz się, czy wybrany kurs jest dostępny w darmowej lub tańszej (nieco okrojonej wersji). Mam na myśli darmowe lekcje, dzięki którym przekonasz się, czy zarówno forma, jak i sposób prowadzenia kursu są dla Ciebie odpowiednie.
Po 4 – upewnij się, że kurs copywritingu jest wart swojej ceny
Ceny kursów copywritingu zaczynają się od kilkuset, a mogą kończyć nawet na kilku tysiącach złotych. Musisz przyznać, że to wcale niemałe pieniądze – zwłaszcza, gdy jesteś na samym początku swojej copywriterskiej przygody.
W tym miejscu pomogą Ci wspomniane powyżej elementy takie, jak: osoba autora, jego dorobek, opinie dotychczasowych kursantów, a także darmowe próbki kursu.
Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja inwestycja w kurs copywritingu na pewno się opłaca i będzie miała szansę się zwrócić – sprawdź, czy przysługuje Ci gwarancja satysfakcji. To znaczy – dowiedz się, czy w przypadku braku zadowolenia z zakupu, masz prawo domagać się zwrotu pieniędzy.
P.S. Pamiętaj, aby dokładnie zapoznać się z regulaminem danego kursu. Na rynku były już sytuacje, w których autorzy “obiecywali” długi czas na ewentualny zwrot (bodajże około miesiąca), po czym w regulaminie okazywało się, że trwa on zaledwie 14 dni.
Kurs w formie abonamentu czy jednorazowej opłaty, a może rat?
Elementem, który może ułatwić podjęcie decyzji o zakupie konkretnego kursu o copywritingu jest sposób, w jaki za niego zapłacisz. Zatem zdecyduj, jaka forma jest dla Ciebie najlepsza. Czy wolisz zakupić “gotowy” produkt, za który zapłacisz w jednej lub w kilku ratach? Czy też wolisz tzw. rozliczenie abonamentowe, czyli copywriterski kurs “rozbity” na mniejsze lekcje, za które trzeba płacić np. co miesiąc.
A może darmowy kurs copywritingu?
Pewnie nieraz zdarzyło Ci się spotkać z powiedzeniem, że w dzisiejszych czasach “za darmo” to nawet w r*j nie dostaniesz. I wiesz co? Ta zasada sprawdza się także w przypadku copywritingu. Zapomnij, że darmowy kurs nauczy Cię tego samego, co pełnoprawny produkt, za który trzeba zapłacić. Bo powiedzmy sobie szczerze – kto by chciał się dzielić swoją wiedzą całkowicie za darmo?
Po 5 – dowiedz się, czy możesz liczyć na dodatkowe wsparcie
Jeżeli sam kurs to dla Ciebie za mało – zweryfikuj, czy w trakcie lub po jego zakończeniu otrzymasz pomoc. W zależności od kursu, może ona przyjąć formę dodatkowych materiałów dydaktycznych, indywidualnych konsultacji, dostępu do “elitarnych” grup lub szeregu innych benefitów.
P.S. Pamiętaj, że niektóre z nich są typowymi “zapychaczami”, które mają jedynie podnieść postrzeganą wartość takiego kursu.
Kurs copywritera z certyfikatem? A po co Ci on?
Pozwól, że na koniec dam Ci jeszcze jedną podpowiedź. Podczas poszukiwania właściwego kursu o copywritingu – skupiaj się na jego wartości merytorycznej oraz wiedzy i umiejętnościach, które możesz z niego wynieść. Wszelkiej maści certyfikaty i dyplomy to jedynie świstki papieru, które tylko ładnie wyglądają. Dzięki nim nie staniesz się lepszym copywriterem i z pewnością nie będziesz zarabiać więcej.
Sądzisz, że ten artykuł okazał się dla Ciebie cenną lekcją i wyniesiesz z niego wiedzę, która pozwoli dokonać wyboru właściwego kursu z copywritingu? W takim razie mam do Ciebie jedną, małą prośbę. Zrób mi przysługę i podziel się nim ze swoimi znajomymi. Pomogą Ci w tym poręczne przyciski, które znajdziesz po lewej stronie oraz w prawym dolnym roku.