Nieważne, czy jesteś właścicielem firmy, pełnoprawnym marketeremcontent managerem czy też copywriterem. W końcu nastanie taki dzień, w którym stwierdzisz, że nie wiesz, o czym pisać. Za Tobą setki artykułów, jeszcze więcej postów i po prostu nie masz więcej pomysłów na nowe treści. 

Co wtedy? Pora zwijać interes? Zmienić zawód? Rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady? Spokojnie! Nie jest aż tak źle. Wystarczy, że zaznajomisz się z pojęciem recyklingu treści, a pomysły na nowe-stare treści same do Ciebie przyjdą.

Czym jest recykling treści? Kilka przykładów. 

W najprostszych słowach, recykling contentu to zbiór działań polegających na ponownym wykorzystaniu już raz przygotowanej treści. Z tą różnicą, że zazwyczaj przyjmuje ona postać “przeniesienia” contentu na inny nośnik. Na przykład z bloga na social media, z filmu na blog, z mediów społecznościowych do mailingu, z webinaru na krótkie formy video (reelsy, tiktoki itp.) i… mógłbym tak wymieniać praktycznie w nieskończoność. 

Jak ocenić, która treść nadaje się do recyklingu? 

W tym miejscu masz dwa wyjścia: zrobić to “na czuja”(czytaj: “wydaje mi się, że…”) albo oprzeć swój wybór na danych pochodzących z wiarygodnych źródeł. 

Pierwsze podejście szczerze Ci odradzam. To, co Ty uznasz za warte “recyklingowania”, wcale nie musi przemówić do Twoich odbiorców. I odwrotnie – content, który zakwalifikujesz jako mało atrakcyjny, może okazać się prawdziwym bestsellerem pośród Twoich czytelników. 

Dlatego, postaw na pozyskiwanie informacji ze sprawdzonych źródeł. Danych liczbowych dotyczących widoczności, zasięgu oraz popularności contentu, który chcesz poddać tego rodzaju “obróbce”. 

Jak podjąć się recyklingu treści, aby zrobić to dobrze? 

Zajrzyj do Google Analytics i sprawdź, który z Twoich artykułów blogowych cieszył się największą popularnością. Zweryfikuj, ile osób zapoznało się z nim od momentu publikacji. Skąd pochodzili odbiorcy oraz ile czasu spędzali na jego czytaniu. 

Jeżeli każdy z wymienionych aspektów jest na zadowalającym poziomie – możesz uznać, że dany wpis blogowy śmiało da się recyklingować. 

A co, jeśli nie prowadzisz bloga, za to aktywnie nagrywasz filmiki czy działasz w social mediach? Mechanizm doboru treści do recyklingu jest taki sam. 

Sprawdź statystyki swoich publikacji (zasięgi poszczególnych postów, ilość wyświetleń video czy liczbę wygenerowanych reakcji). Następnie, wybierz te cieszące się największą popularnością i po prostu recyklinguj. 

P.S. Pamiętaj, że to samo możesz zrobić dla innych aktywności prowadzonych w sieci: kampanii e-mail marketingowych, czy chociażby SMS marketingu

A gdy ten wybór będzie już za Tobą – przejdź do kolejnego kroku, czyli właściwego recyklingu contentu. 

Jakie nośniki i formaty wykorzystać? Gotowe pomysły na recykling treści. 

Jest ich naprawdę całe mnóstwo ?. 

  • Wpisy blogowe – które z powodzeniem zamienisz na mniejsze wpisy w social mediach, zredukujesz do krótszych newsletterów lub na ich podstawie nakręcisz wartościowy filmik. 
  • Posty w social mediach – mogące stanowić inspirację do stworzenia newslettera lub prezentacji. 
  • Newslettery – dysponujące potencjałem przerodzenia się w pełnoprawne blogposty. 
  • Infografiki – sprawiające możliwości adaptacji na potrzeby filmów, e-booków, prezentacji, jak i wpisów blogowych. 
  • Filmy i webinary – z nimi możesz zrobić praktycznie wszystko. Uwzględniając w tym także ich transkrypcję. 
  • E-booki i prezentacje – stanowiące zbiór informacji produkowanych na potrzeby innych nośników, ale również same w sobie będące świetną inspiracją. 
  • Do tego: raporty, poradniki, podcasty i inne. 

Tak naprawdę, każda z wyżej wymienionych form, może zostać przerobiona tak, aby nadawała się do publikacji w każdej innej (sorry za powtórkę ?). Wystarczy pomysł, trochę chęci oraz ciutka umiejętności. 

Czy recykling to tylko przenoszenie treści z “jednego” nośnika na “drugi”? 

Choć poprzez wyżej zamieszczoną treść mogłem wywołać u Ciebie takie wrażenie – to jednak nie. Pojęcie recyklingu treści odnosi się także do tego samego formatu i może przyjąć kształt po prostu jego ulepszenia. 

Jednym z najbardziej klasycznych przykładów są wpisy blogowe. Możesz je aktualizować, rozbudowywać, wzbogacać o nagrania video, zdjęcia, infografiki, a także łączyć z innymi – tworząc tym samym super-merytoryczne-angażujące-seo-friendly-blogposty

Podsumowanie: recykling treści – dlaczego warto go stosować? 

Recykling treści jest skutecznym narzędziem, dzięki któremu wyciśniesz ze swojego contentu, co tylko się da. W wyniku jego zastosowania: 

  • Dotrzesz do nowych odbiorców – takich, którzy z różnych względów do tej pory Cię nie znali. 
  • Utrwalisz więź z dotychczasowymi – pozwolisz im utrwalić lub odświeżyć już raz przekazane informacje.
  • Zbudujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie – Twój przekaz dotrze do innych ludzi „z branży” i nie tylko.
  • Oszczędzisz czas – przyznaj, że kopiowanie i przerabianie tego, co już zostało zrobione jest dużo prostsze i szybsze, co nie?
  • …i pieniądze – tego chyba nie muszę Ci tłumaczyć.

A jeśli nie masz jeszcze treści, którą można poddać ponownemu wykorzystaniu – pomyśl o zleceniu tego zadania profesjonalnemu copywriterowi. Wystarczy, że się ze mną skontaktujesz. 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares