Skąd brać pomysły na treści? Jak poruszać tematy, o których nie masz zbyt dużego pojęcia (jeszcze)? Albo zwyczajnie – weryfikować, czy dane, którymi akurat się posługujesz, aby na pewno są zgodne z prawdą i odzwierciedlają rzeczywistość? Odpowiedź to dobrze zaplanowany i przeprowadzony… research. 

Sprawdź, co to takiego, jak go przeprowadzić i czy w ogóle jest Ci potrzebny. 

Czym jest research? 

Research stanowi jeden z nieodzownych elementów pracy każdej osoby, która zajmuje się tworzeniem treści, które nie służą wyłącznie do bezsensownego i bezcelowego zapełniania strony internetowych, e-sklepów, blogów, maili, social mediów itp. A zamiast tego – mają dostarczać prawdziwą wartość. 

Jeśli piszesz artykuły na firmowy blog, tworzysz eksperckie treści na potrzeby publikacji w sieci lub po prostu inne formy merytorycznego contentu, to z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak ważną rolę w całym tym procesie odgrywa dobrze przygotowany i przeprowadzony research. 

To researchowi możesz: 

  • Pozyskać całkowicie nowe informacje na temat, nad którym akurat pracujesz. 
  • Zaktualizować stan wiedzy, którą już posiadasz (np. jeśli jesteś specjalistą w danej dziedzinie, ale jednocześnie chcesz poznać nowinki lub ostatnie zmiany). 
  • Wzbogacić treść o dane liczbowe, raporty, garść statystyk, wyniki badań, a nawet analizy czy opinie i wypowiedzi ekspertów. 
  • Zweryfikować fakty i ustrzec się ewentualnych błędów. 

W przypadku contentu marketingowego (tekstów sprzedażowych czy treści SEO), odpowiedni research pozwala z kolei określić grupę docelową (czytaj: Twoich odbiorców), dobrać frazy, które pomogą w pozycjonowaniu, a nawet opracować strategię komunikacji, która przyniesie najlepsze rezultaty. 

Skoro przytoczenie definicji i zastosowania researchu mamy już za sobą – pora na “mięso”, dla którego z pewnością czytasz ten artykuł, czyli… instrukcję, która odpowie na pytanie, jak go przeprowadzić. 

Contentowy research krok po kroku – jak to zrobić? 

Zobacz, o czym pamiętać, aby Twoja praca przyniosła konkretne wyniki. 

#1 Określ, o czym chcesz pisać 

Zastanów się nad tym, “co” oraz w jakiej formie chcesz przekazać. W tym miejscu przyda Ci się jasne określenie grupy docelowej, tego, co chcesz osiągnąć dzięki takim treściom, a także tego, gdzie i jak je udostępnisz (kanały, formaty itp.). 

Jeśli jesteś specjalistą w swojej branży – prawdopodobnie całą treść uda Ci się napisać dosłownie “z głowy”. Jeśli jednak nie czujesz się ekspertem w danej dziedzinie – postępuj zgodnie z dalszą instrukcją. 

#2 Podpatrz, “co” i “jak” na dany temat piszą inni 

Znasz swoją konkurencję lub inne firmy działające w branży zbliżonej do Twojej? W takim razie możesz udać się bezpośrednio na ich strony internetowe, które mogą być cennym źródłem nie tylko inspiracji, ale również informacji, które wykorzystasz przy tworzeniu własnych treści. Jeśli nie do końca wiesz, kim możesz się zainspirować – z pomocą przyjdzie Ci wyszukiwarka Google. 

Jest to szczególnie dobra taktyka – zwłaszcza, jeżeli działasz w stosunkowo popularnej branży, która obfituje w merytoryczne treści. 

Podpowiedź: jeśli polskie serwisy świecą pustkami, z dużym prawdopodobieństwem potrzebne ci informacje znajdziesz na anglojęzycznych stronach www. A jeżeli i tam ich zabraknie – rozważ sięgnięcie po tradycyjne, drukowane publikacje oraz książki

#3 Posiłkuj się publikacjami, za którymi stoją renomowani autorzy (np. firmy instytucje, urzędy itp.) 

Pomocne mogą okazać się również wszelkiego rodzaju raporty oraz analizy. Dzięki nim taki content marketingowy research możesz wykorzystać nie tylko do pozyskiwania i weryfikacji informacji na dany temat. Mogą okazać się bowiem również świetnym sposobem na zbieranie inspiracji i pomysłów na content, jak i dobór odpowiednich słów kluczowych. 

Na co zwracać uwagę podczas oceny wartości treści? 

Pamiętaj, że zajmowanie wysokich pozycji w Google wcale nie oznacza, że to, co napisali dani autorzy, na pewno jest 100-procentową prawdą. Aby nie narazić się na śmieszność i utratę wizerunku – musisz sprawdzić, czy treści, na których chcesz się opierać, nie są zwyczajnymi bzdurami. 

Mówiąc wprost: choć na chwilę stań się zagorzałym internetowym krytykiem (nie mylić z hejterem!), który dogłębnie sprawdzi i szczegółowo przeanalizuje każde zdanie tekstu. 

Dlaczego o tym piszę? Mam za sobą tysiące tekstów (i setki przeprowadzonych researchów). Dlatego doskonale wiem, jak często “rzekomo” renomowane portale potrafią publikować naprawdę kiepskiej jakości treści, na których nie warto opierać nawet szkolnego wypracowania. 

Właśnie dlatego, poza warstwą merytoryczną (która na pierwszy rzut oka może wyglądać całkiem nieźle), zwracaj również uwagę na takie aspekty, jak: 

  • Autor, a zwłaszcza jego doświadczenie i markę osobistą. 
  • Firma, czyli jaka instytucja za nim stoi. 
  • Strona (domena), czyli gdzie dokładnie publikowana jest dana treść. 
  • Przypisy i źródła, czyli na jakich informacjach opierał się autor. 

#4 Pamiętaj o sprawdzeniu faktów 

Weź pod uwagę, że nikt nie ma wyłączności na prawdę, a nawet potencjalnie wiarygodne źródła informacji mogą zdecydowanie się z nią mijać. Pomijam, czy robią to celowo czy przez przypadek. 

W związku z tym pamiętaj, aby Twój research przed napisanie artykułu lub innego rodzaju treści, uwzględniał także weryfikację, czyli tzn. fact-checking. 

Nie opieraj się tylko na jednym kanale, a zamiast tego – staraj się porównywać dwa, trzy, a jeśli trzeba – choćby cztery lub znacznie więcej źródeł informacji. 

Copywriterski i contentowy research w praktyce. Jak to zrobić? 

Załóżmy, że sprzedajesz buty do biegania, a Twoim zadaniem jest napisanie artykułu na temat wyboru najlepszego obuwia na bieg w terenie. Jak do tego możesz podejść? 

  1. Najpierw sprawdź na jakie frazy warto zoptymalizować dany tekst. Możesz do tego wykorzystać dedykowane narzędzia dla copywriterów i nie tylko (Senuto, Semstorm, Surfer itp.) oraz strony konkurencji. 
  1. Następnie określ temat i zacznij zbieranie materiałów do publikacji. W tym celu wpisz w Google frazę główną plus poboczne, które Cię interesują. Ważne – zapoznaj się nie z 1, a z wynikami co najmniej kilku serwisów z TOP10. 
  1. Zainspiruj się, aby stworzyć własny content. Oczywiście, gdy uznasz, że treści są wartościowe i prawdziwe. 

I pamiętaj… wynikiem Twojego researchu oraz dalszego pisania ma być w pełni unikalny i wartościowy tekst. Nie staraj się wyłącznie przepisać innymi słowami to, co już jest. W ten sposób osiągniesz tylko jeden cel – zaśmiecisz sieć kolejną powtarzalną treścią, której i tak nikt nie potrzebuje i z pewnością nie chce czytać. 

Zamiast tego wykorzystaj copywriterski research do stworzenia w pełni autorskiego materiału – wzbogaconego o Twoje know-how, doświadczenia, spostrzeżenia, perspektywę i nie tylko. Gwarantuję, że tylko taka treść przyniesie oczekiwane rezultaty. 

Szukasz copywriterów, którzy research traktują śmiertelnie poważnie? 

Zapoznaj się z ofertą mojej agencji content marketingowej Winklers, której siła rośnie z każdym dniem. Razem z moim zespołem dopilnujemy, aby Twoje treści były nie tylko wartościowe i zgodne z prawdą, ale przede wszystkim – pozwalały Ci realizować konkretne cele biznesowe

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares