Cennik copywritera, w tym kwestia, od czego zależy dokładna wycena tego typu usług, w dużej mierze zależy od sposobu rozliczania jego pracy. Jak możesz rozliczyć się ze swoim copywriterem? Która opcja będzie najbardziej opłacalna pod względem finansowym, a na którą warto postawić, jeśli zależy Ci na minimum formalności?
Przed Tobą omówienie 6 najpopularniejszych sposobów rozliczeń z copywriterem.
Rodzaj rozliczenia a zarobki
Ale zanim zaczniemy – pamiętaj, że więcej na temat zarobków copywriterów przeczytasz w tym artykule: Ile zarabia osoba żyjąca z copywritingu?
Umowa o dzieło, czyli klasyka nad klasykami
Opcja stosowana zazwyczaj przez początkujących copywriterów. W ramach tego typu współpracy dochodzi do podpisania umowy na wykonanie konkretnego dzieła (w tym przypadku tekstów).
Dla zamawiającego jest o tyle komfortową formą, iż nie musi wiązać się on z danym copywriterem na dłuższy czas. Bowiem płaci jedynie za faktyczne stworzone i dostarczone dzieło – pomijając przy tym wszelkie składki na ZUS itp.
Jedyną niedogodnością dla zleceniodawcy jest konieczność podpisania umowy, a następnie – odprowadzenia od niej podatku dochodowego. Dla copywritera z kolei daje możliwość “złapania” pierwszych zleceń, z drugiej strony – nie gwarantując żadnej stałości w zatrudnieniu.
Umowa o pracę lub zlecenie
Stosowane zazwyczaj w przypadku zatrudniania copywriterów na pełny etat – w agencji marketingowej czy firmie potrzebującej tego typu osoby na stałe. W tym przypadku umowy te niezbyt różnią się od swoich odpowiedników używanych w innych branżach czy w stosunku do innych stanowisk. Tak, jak wszędzie – należy od nich odprowadzać składki, podatki, a także spełniać inne wymogi stawiane przez odpowiednie przepisy.
Niedogodnością dla zatrudniającego jest w tym przypadku stałość kosztów. To znaczy, że bez względu na to, ile pracy jest do wykonania – copywriter musi otrzymać określone wynagrodzenie. Oczywiście, działa to w obie strony, dzięki czemu pracodawca nie musi płacić za każdy wykonany projekt (co przy dużej ilości zleceń może być bardzo opłacalne).
Dla copywritera umowa o pracę bądź zlecenie stanowi swego rodzaju stabilność i pewność zatrudnienia. Z drugiej strony, ogranicza jego możliwości zarobkowe – do “z góry” ustalonej kwoty. Chyba, że jego system wynagradzania wygląda inaczej – np. są to premie naliczane od projektu.
Faktura VAT lub bVAT wystawiana copywritera
Większość doświadczonych copywriterów decyduje się na założenie własnej działalności, dzięki której mogą rozliczać się ze swoimi kontrahentami przy pomocy faktur. Rozróżniamy tu 2 typy:
- Faktury VAT, w ramach których do kwoty netto doliczany jest podatek.
- Faktury bVAT, w których kwota netto stanowi tę do zapłaty (nie dolicza się do nich podatku).
Dla zamawiającego usługi copywritingu, faktury wiążą się z samymi plusami. Zapewniają minimalną ilość formalności, nie generują dodatkowych dokumentów, a do tego pozwalają łatwo zakwalifikować się w koszty.
Dla copywritera z jednej strony są wygodne i efektywne (szybkość rozliczeń + więcej klientów woli rozliczać się w ten sposób). Z drugiej jednak – wymagają założenia własnej działalności gospodarczej, co naturalnie wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. To natomiast może wpływać z kolei na copywriterski cennik.
Faktury wystawiane przez firmy pośredniczące
Ostatnim rodzajem rozliczeń na linii klient – copywriter może być ten opierający się o faktury, ale wystawiane przez portale zewnętrzne. Sprawdza się on zwłaszcza, jeśli klientowi bardzo zależy na fakturze, a copywriter nie prowadzi własnej działalności gospodarczej.
W skrócie polega na tym, że oficjalnym wystawcą faktury jest tutaj firma zewnętrzna (pośrednik). To na jego rzecz klient dokonuje płatności, natomiast firma rozlicza się z copywriterem za podstawie umowy o dzieło.
Wada takiego systemu jest w zasadzie jedna – i musi się z nią pogodzić copywriter. Albowiem, portale tego typu naliczają prowizje, które wpływają na jego ostateczny zarobek.
Więcej ciekawych informacji na temat copywritingu?
Znajdziesz je w jednym miejscu! Gdzie? Na moim blogu! O, tutaj –> copywriting blog.
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.