Czy zastanawiało Cię kiedyś to, kto tak naprawdę odpowiada za praktycznie wszystkie (lub przynajmniej większość) treści dokumentacji technicznej, z którymi spotykasz się podczas czytania instrukcji, jak i różnego rodzaju materiałów? Kto dba o to, aby komunikaty w nich zawarte były przejrzyste, łatwe w odbiorze, a przede wszystkim – w pełni zrozumiałe? 

W tym artykule przybliżę Ci zawód technical writera (w skrócie nazywanego również techwriterem). Podzielę się informacjami na temat: kim jest, jakie ma obowiązki, jakie cechy są pożądane w tym zawodzie, a także, na jakie wynagrodzenie może liczyć specjalista w tej dziedzinie. Zapraszam! 

Kim jest technical writer? 

W dużym skrócie można powiedzieć, że technical writer to swego rodzaju tłumacz. Z tą różnicą, że zamiast przekładać teksty z języka obcego (np. z angielskiego na polski) – tłumaczy on często trudne, skomplikowane i zawiłe zagadnienia techniczne. Tak, aby były one czytelne i zrozumiałe praktycznie dla każdego odbiorcy. 

Na co dzień techwriter pracuje zazwyczaj z programistami, testerami, inżynierami, project managerami, właścicielami produktów, UX writerami, jak i szeregiem innych osób. Takich, które są zaangażowane w procesy projektowania, tworzenia oraz rozwijania – zarówno stron, aplikacji oraz narzędzi online, jak i całej gamy rozwiązań fizycznych (sprzętów AGD i RTV, komputerów i wielu, wielu innych). Tak – dobrze czytasz! Praca technical writera wcale nie ogranicza się wyłącznie do szeroko pojętego digitalu

Jak łatwo się domyślić – każda z wyżej wspomnianych grup charakteryzuje się wysoką specjalizacją, a co za tym idzie – wykorzystywaniem w swojej komunikacji mocno specjalistycznego i trudnego w odbiorze języka. Zadaniem techwritera jest właśnie to, aby te komunikaty były jak najbardziej zrozumiałe. Również dla osób spoza danej dziedziny.  

Czym zajmują się technical writerzy? Na czym polega ich praca? 

Mówiąc wprost: praca techwriterów polega więc na zapoznawaniu się z informacjami dostarczanymi przez osoby odpowiedzialne za produkty i inne rozwiązania, a następnie – tworzeniu na ich podstawie odpowiednich treści. W ten sposób odpowiadają między innymi za: 

  • Instrukcje obsługi sprzętu czy oprogramowania – skierowane do końcowego użytkownika. 
  • Dokumenty techniczne, z których mogą korzystać inni specjaliści w danej branży. 
  • Materiały edukacyjne i szkoleniowe skierowane do specjalistów, jak i “zwykłych” odbiorców. 
  • Komunikaty na stronach, w aplikacjach, wiadomościach e-mail i wielu innych. 

Taki techniczny copywriting może przyjmować formę klasycznych dokumentów (.doc, .pdf i nie tylko), prezentacji, infografik, a nawet stron www czy aplikacji internetowych. 

Jak zostać techwriterem? Poznaj kluczowe cechy, które warto mieć. 

Jeżeli wydawało Ci się, że do startu w tym zawodzie wystarczy “lekkie pióro” i piątka na maturze z polskiego, to czeka Cię spore zaskoczenie. 

Oczywiście, wyżej wymienione umiejętności (do których dorzuciłbym też znajomość języków obcych – zwłaszcza angielskiego) oraz ewentualne szkolenia są ważne. Aczkolwiek zdecydowanie nie znajdują się na pierwszym miejscu listy pożądanych cech

Technical writer musi “dogadywać” się z osobami reprezentującymi najróżniejsze obszary biznesu. Dlatego w tym zawodzie przede wszystkim liczy się komunikatywność. Umiejętność rozmawiania, zadawania odpowiednich pytań, aż wreszcie – płynnego poruszania się pomiędzy różnymi działami – to liczy się przede wszystkim. 

Z racji tego, że odpowiada on za tłumaczenie mocno skomplikowanych dokumentów “z polskiego na nasze” – musi również doskonale orientować się w dziedzinie, w której pracuje. Ale żebyśmy mieli jasność – jeżeli np. pracuje w obszarze związany z programowaniem – wcale nie musi umieć kodować. Wystarczy, że zna podstawy języków programowania oraz wie, w jaki sposób one działają.  

Dobry techwriter powinien również wiedzieć, do kogo będą kierowane jego treści, a co za tym idzie – formułować je w taki sposób, aby były jak najbardziej przyjazne i łatwe do odczytania przez finalnych odbiorców. W tym miejscu przydają się umiejętności określania, znajdowania, a przede wszystkim rozumienia swojej grupy docelowej. 

Jak widzisz – do rozpoczęcia przygody w tym zawodzie wcale nie potrzebujesz studiów lub odbycia co najmniej wielomiesięcznych kursów. Wystarczy, że posiadasz odpowiednie cechy i umiejętności, no i… znajdziesz firmę, która zechce Cię zatrudnić. A jeśli już o tym mowa… 

Gdzie technical writer może znaleźć zatrudnienie? 

Umiejętności technicznych copywriterów są potrzebne wszędzie tam, gdzie tworzy się produkty, programy, narzędzia oraz rozwiązania wymagające dokładnego opisania ich możliwości, funkcjonalności i zasad działania. 

W ten sposób pracę w obszarze technicznego copywritingu można znaleźć, chociażby w firmach technologicznych i produkcyjnych, przemyśle ciężkim, automatyce, a przede wszystkim – w wielu przedsiębiorstwach z dziedziny IT (np. software house’ach). 

Zarobki technical writera. Na jakie wynagrodzenie może liczyć? 

Jak w każdym innym zawodzie – także i w odniesieniu do techwritera można udzielić klasycznej odpowiedzi pt. “to zależy”. Od doświadczenia, umiejętności, branży, rozmiaru firmy, rynku oraz szeregu innych zmiennych. 

Oczywiście, w zdecydowanej większości przypadków zawód ten związany z obszarem IT. A więc jak łatwo się domyślić – nawet najmłodsi stażem i doświadczeniem “nie mają na co narzekać” 😉. 

  • Początkujący (tzw. junior techwriterzy) mogą liczyć na zarobki zaczynające się od 4000 – 6000 złotych brutto miesięcznie. 
  • Osoby zatrudnione na stanowisku technical writer (tzw. regular) osiągają wynagrodzenie na średni poziomie od 8000 do nawet 10 000 złotych brutto. 
  • Z kolei seniorzy oraz osoby odpowiedzialne za zarządzanie zespołami techwriterów – od 12 000 do blisko 20 000 złotych na miesiąc.

Techniczny copywriting – zakończenie 

Mam nadzieję, że ten artykuł dostarczył Ci wielu cennych informacji i choć trochę pozwolił zaznajomić się z obszarem technicznego copywritingu oraz osób pracujących w tym zawodzie. Jeżeli interesuje Cię szeroko pojęta tematyka związana z tworzeniem przyjaznych i użytecznych treści, to koniecznie sprawdź ten artykuł, w którym wyjaśniam czym jest UX writing i na czym polega praca UX writera. A jeśli potrzebujesz wsparcia profesjonalnego copywritera, który zadba o to, aby Twoje treści były nie tylko klarowne, ale realnie zwiększały Twoją sprzedaż – wiesz, gdzie mnie szukać 🙂

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares