UX writing jest pojęciem coraz częściej wykorzystywanym i poruszanym w zagranicznych mediach. W Polsce temat ten, choć do niedawna nieznany i praktycznie całkowicie pomijany, obecnie zdecydowanie zyskuje na popularności. Nie ma się czemu dziwić. W końcu UX copy to przede wszystkim świetne narzędzie (a raczej technika) komunikacji z odbiorcami. Technika ułatwiająca im przyswajanie treści, a co za tym idzie, także rozwijająca biznes serwisów, które te treści „serwują”. Czym jest UX writing i czym zajmuje się UX writer? Po co się go stosuje i jakie korzyści przynosi? To wszystko i może jeszcze więcej przeczytasz w tym artykule. To co? Zaczynamy!

Wprowadzenie do UX writingu

UX pochodzi od angielskiego skrótu User Experience, co w tłumaczeniu na nasz język oznacza po prostu użyteczność. Słowa „writing” chyba nie muszę Ci tłumaczyć. W połączeniu UX writing oznacza takie projektowanie treści (zarówno tekstów, jak i ich ułożenia na stronie), aby były one jak najbardziej użyteczne. Ten styl pisania i projektowania treści to przede wszystkim ukłon w stronę ich odbiorców.

Treści tworzone w duchu UX writingu ułatwiają konsumpcję danego przekazu: artykułu na blogu, formularza online, zawartości sklepu internetowego, czy tekstu na landing page’u. Czynią go łatwiejszym i przyjemniejszym w odbiorze sprawiając, że użytkownik ma po prostu ochotę „czytać dalej„.

Jak UX writing wygląda w praktyce?

Pisanie w zgodzie z użytecznością i zapewnieniem odbiorcom jak najwygodniejszej formy przyswajania wiedzy wiąże się z kilkoma kluczowymi czynnikami. Aby treści były w 100% UX, muszą być:

  • Proste i czytelne. W treściach UX nie ma miejsca na mocno techniczny i specjalistyczny żargon. Teksty muszą być napisane prostym językiem, z którym poradzi sobie każdy użytkownik. Krótkie zdania, jasne przekazy i podstawowe słownictwo – to wszystko sprawia, że komunikaty przyswajane są szybciej i mniej użytkowników ma problem z odczytaniem zamiarów copywritera :).
  • Przedstawione w jasny sposób. Nawet najlepszy tekst „nie obroni się”, jeśli zostanie źle zaprezentowany. Ściana tekstu, brak akapitów, pogrubień, podkreśleń, czy bardzo mała czcionka wymagająca używania lupy. To wszystko sprawia, że treść jest nieczytelna i automatycznie dyskwalifikowana, jeśli chodzi o UX writing.

Treści tworzone w oparciu o UX writing mają za zadanie zachęcać odbiorcę do dalszej eksploracji tekstu czy strony internetowej, wypełnienia formularza i zostawienia „leada” lub po prostu dokonania zakupu. Odbiorca podczas spędzania czasu na danej stronie musi czuć się komfortowo i bezpiecznie.

Musi też wiedzieć, co zrobić, aby osiągnąć zamierzony efekt (zakup, otrzymanie konkretnej informacji itp.), aby nawet przez chwilę nie poczuć zniechęcenia. Bo jak wiesz, użytkownik zniechęcony = użytkownik stracony.

Jak widzisz, UX writing nie sprowadza się jedynie do napisania prostych tekstów. Dużą rolę odgrywa również ich odpowiednia prezentacja.

Gdzie należy stosować zasady UX writingu?

Zasady te powinny być używane wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z „przeciętnymi odbiorcami”. Umówmy się, jeśli prowadzisz portal skierowany do lekarzy, prawników, a nawet informatyków – oni poradzą sobie z trudnym i mocno skomplikowanym słownictwem*. Jeżeli jednak Twój serwis ma trafiać do tzw. masowego odbiorcy – zasady UX copy musisz wyryć na pamięć!

*Słownictwo słownictwem, ale nawet najwybitniejsi specjaliści lubią, gdy treść jest podana w wygodny i przejrzysty sposób :).

A zatem, gdzie sprawdza się ta technika? Oto przykłady UX writingu:

Strony internetowe – aby serwis był skuteczny, po prostu musi być użyteczny. Napisany jasnym językiem i zaprojektowany w czytelny sposób. Jeżeli użytkownik po wejściu na stronę www, poczuje się zagubiony albo nie znajdzie tego, czego szukał – szybko ją opuści i uda się do konkurencji. A tego chyba nie chcesz?

Blogi – wbrew pozorom, o UX writingu nie można zapominać także przy okazji tworzenia i publikowania wpisów / artykułów na blogi. Przyznaj, że znacznie przyjemniej czyta Ci się tekst, który posiada akapity, nagłówki, wypunktowania, a nawet zdjęcia i inne elementy „urozmaicające”.

Sklepy internetowe – wartość, jaką przynoszą treści zgodne user-experience coraz częściej jest zauważana również przez osoby prowadzące platformy e-commerce. Wiele badań oraz analiza potwierdza, że czytelne, jasne i właściwe skonstruowane komunikaty mają znaczący wpływ na wzrost konwersji. Z kolei sklepy, które bagatelizują UX writing – coraz częściej muszą się mierzyć ze spadkami sprzedaży.

Formularze – mowa tu zarówno o prostych formularzach zapisu, jak i bardziej skomplikowanych i podzielonych na etapy (np. formularzach zakupowych). Z racji na charakter tego typu narzędzi – treść na nich musi być krótka i jasna. A jeśli użytkownik popełni błąd w ich uzupełnianiu – musi szybko poznać jego powody, by wprowadzić korekty. Brak użyteczności takich form prowadzi często do przykrych konsekwencji w postaci spadku sprzedaży.

Oczywiście, to niejedyne miejsca, w których praca UX writera przynosi bardzo konkretne korzyści. Kompetencje tego typu specjalistów są również niezbędne w takich obszarach, jak: aplikacje mobilne, desktopowe i webowe, liczne platformy internetowe, portale informacyjne i wiele więcej. Tak więc UX writing może być stosowany w zasadzie wszędzie, gdzie użytkownik Internetu spotyka się z jakąkolwiek treścią, która ma być czytelna i łatwa w przyswojeniu oraz zrozumieniu.

Zalety stosowania UX writingu

UX writing poprawia użyteczność stron, czyniąc je jasnymi i prostszymi w obsłudze. To natomiast przekłada się na ich pozytywny odbiór pośród użytkowników, a to właśnie w dużym skrócie skutkuje wzrostem sprzedaży.

Jak widzisz, jest to swego rodzaju system naczyń połączonych. A dobre i w pełni UXowe teksty zależą od sprawnej pracy copywritera (odpowiadającego za merytorykę) oraz grafika / webdesignera (który te treści odpowiednio zaprezentuje).

Jak tworzyć teksty zgodne z zasadami UX writingu?

To by było na tyle, jeśli chodzi o definicję oraz wprowadzenie do tematyki UX writingu. Jeżeli obszar ten zainteresował Cię na tyle, że chcesz wiedzieć więcej – koniecznie zapoznaj się z kolejnym artykułem. Znajdziesz w kompletną instrukcję, dzięki której dowiesz się, jak projektować treści zgodne z duchem UX.

Wspomniany wpis czeka na Ciebie tutaj: UX copywriting – 6 złotych zasad pisania tekstów, które chce się czytać

Pamiętaj, że nieodzowną częścią użytecznych treści jest tzw. microcopy. Dlatego, gdy już zapoznasz się z poprzednim artykułem – zajrzyj także tutaj: Definicja microcopy. Czym jest i co warto o nim wiedzieć?

UX writer, czyli kto odpowiada za tworzenie tego typu treści?

W wielu firmach, agencjach marketingowych, jak i software house’ach za tworzenie i optymalizowanie tekstów, odpowiadają nie „zwykli” copywriterzy, ale coraz częściej tzw. UX writerzy. Jest to jeden z obszarów, w jakich można się specjalizować.

W zależności od typu organizacji oraz specyfiki jej pracy rolą UX writera może zatem być:

  • Przygotowanie treści od podstaw – np. na potrzeby wdrażanej strony, e-sklepu, programu, aplikacji itp.
  • Pracowanie na już „gotowym” tekście, który dostarczają przedstawiciele innych jednostek biznesowych (IT, project managerowie itp.).
  • Prowadzenie dalszych prac optymalizacyjnych, gdy tekst zostanie już użyty, a po wykonaniu testów i badań na użytkownikach, stwierdza się, że wymaga dodatkowy poprawek.

Kariera w UX. Gdzie pracuje UX writer?

Obecnie UX writing stanowi nieodłączną część większości projektów z dziedziny IT. W związku z tym naturalnymi miejscami, w których można poszukiwać zatrudnienia, są oczywiście wszelkiego rodzaju firmy informatyczne. W tym: agencje marketingowe, a zwłaszcza software house’y. Taka współpraca może polegać na klasycznym zatrudnieniu „na etat”, formie B2B, a także freelancingu.

Warto wziąć pod uwagę, że zdecydowana większość prac opiera się na wykorzystywaniu języka angielskiego. Dlatego jego dobra znajomość (min. B2 lub C1) jest podstawą, aby w ogóle myśleć o rozwoju w tym zawodzie.

Jak zostać UX writerem?

Dobry UX writer powinien posiadać duże kompetencje operowania językiem, odpowiednią wiedzę techniczną, a także chęci ciągłego rozwoju. Musi również regularnie poszerzać swoją wiedzę (np. czytając książki, blogi i newslettery), a do tego regularne śledzić najnowsze trendy i być na bieżąco z tym, co dzieje się w branży.

Przygodę w tym zawodzie warto zacząć od zatrudnienia w firmie, która już korzysta z umiejętności UX writerów. Praca przy wielu projektach, „pod okiem” starszych kolegów, a do tego możliwość poznawania poszczególnych obszarów biznesu – to zdecydowanie najlepsza droga do stawiania pierwszych kroków w dziedzinie UX writingu.

Ile zarabia UX writer?

Oczywiście, z uwagi na raczkujący rynek UX writingu w Polsce, w Internecie na próżno szukać dokładnych danych na temat wynagrodzeń user-experience writerów. Jako wiadomo, branża IT oferuje atrakcyjne zarobki. Łatwo się więc domyśleć, że dochody UX writerów kształtują się znacznie powyżej średniej krajowej, a w wielu przypadkach mogą przekraczać granice 5000, 7500, a nawet 10000 złotych / miesiąc.

A Ty pamiętasz o UX writingu na swojej stronie?

Jeżeli zależy Ci nie tylko na treści, ale także na tym, aby była ona jasna, łatwo przyswajalna, a przede wszystkim skuteczna – jesteś na stronie copywritera, który to zapewnia. Nie przygotowuję tylko „gołych” tekstów wklepywanych do worda czy notatnika. Poza samymi treściami otrzymujesz ode mnie także jasne wskazówki, co do ich umieszczenia (stosowanych pogrubień, nagłówków, przycisków, linków i wielu innych).

Tworząc teksty, pamiętam o osobach, które mają je potem wprowadzać – Tobie, Twoim grafiku, czy webmasterze. Bo po co utrudniać sobie pracę :)? Wiem, jak istotna jest odpowiednia prezentacja treści, dlatego dbam o nią podczas pisania każdego tekstu. Kliknij tutaj i zamów treści, które zadbają o użyteczność Twojej strony.

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares